Kruger park vs Addo Elephant Park

Hallo allemaal,

Over twee weken vertrek ik voor mijn studie naar Port Elizabeth. In oktober komt mijn familie langs voor bezoek. Ze beginnen een paar dagen in kaapstad en komen vervolgens naar Port Elizabeth.

Uiteraard wordt tijdens het verblijf in PE ook het Addo Elephant Park bezocht. Door tijdgebrek (13 dagen totaal) twijfelen ze of het nog zinvol is om naar het Kruger Park te reizen.

Mijn vraag is dus, is het nog de moeite waard om naar het Kruger Park te reizen als je al bij het Addo Elephant Park bent geweest?

Alvast bedankt,

Gr

Van PE naar Skukuza is ongeveer 1500 km. Ik vind Addo minstens even fascinerend als Krugerpark en men kan er gemakkelijk drie dagen of zelfs meer voor uittrekken.

Are you kiddin’ me? Ja, dus, Kruger is nog steeds de moeite waard, ook al ben je in Addo geweest. Addo is een heel aardig park, maar Kruger is natuurlijk een supergroot en divers park in allerlei opzichten. Eerlijk gezegd niet enorm te vergelijken met elkaar… Overigens zijn er nog prima alternatieven voor Kruger, zoals Hluhluwe-Umfolozi.

Addo is 145.000 hectare groot en heeft weer totaal andere biosferen dan het Kruger Park, dat alleen al ruim 2.000.000 hectare groot.

In het Kruger heb je de grootste variëteit aan wilde dieren, vogels, boomsoorten en eco-zones. Zo zijn er de open grasvlakten in het centrale gedeelte, de rivierbeddingen rondom de grote rivieren, rotsachtigen gebieden (het Lebombo gebergte in het oosten), bosgebieden (in het zuiden waar de zwarte neushoorn veel voorkomt) etc.

Daarnaast heb je een grote keuze aan accommodatie. Olifants camp heeft het mooiste (en verste) uitzicht. Lower Sabie is een klein camp dat prachtig gelegen is aan de gelijknamende rivier.

Je kunt in het Kruger park zowel op de harde als onverharde wegen rijden, ik heb het meegemaakt dat ik pas na 1 uur rijden op een onverharde weg een andere auto tegenkwam. De afmetingen hier zijn enorm. Alleen dat al maakt het voor mij de moeite waard om er iedere keer weer naar terug te gaan.

Maar ja, ik ben bevooroodeeld hoor :), woon immers in de bush.

Groetjes,

Corné.
Amukela Game Lodge.

Addo is een super park, zeker als je van olifanten houdt, om er na toe te gaan speciaal als je in het park overnacht.
Kruger is anders, meer dieren, andere natuur. Het ligt erg ver uit elkaar, misschien voor een volgende keer bewaren?

Dat was misschien wel mijn mooiste park van Zuid Arika…

Je hebt het vast al begrepen: 13 dagen is gewoon te kort! Jouw ouders zullen (met plezier!) nog eens moeten op bezoek terugkomen, inclusief Krugerpark en Hluhluwe. Maak er dus beter, voor de eerste kennismaking, een kwalitatief dan een kwantitatief verblijf van. Rond PE en vooral in/rond Kaapstad is er tenslotte ook al heel wat te beleven, zonder daarom vele kilometers te moeten gaan vreten.