Kruger park / elephant back safari / panorama route

Hey allemaal, wij arriveren over 2 weken vroeg in de ochtend in Jo-Burg en rijden dan direct door naar de Amukela lodges.
Daar zullen wij 3 nachten verblijven. Zij waren al super vriendelijk om ons al een heel eind te helpen met onze planning maar we staan natuurlijk altijd open voor suggesties oid :zon02:

Dinsdag begin van de middag arriveren we en dan of naar het cheetah project of Moholoholo.
Woensdag ochtend een Elephant back safari en s’middags een gamedrive
Donderdag de gehele dag in het Kruger Park
Vrijdag de Panorama route rijden en aan het einde van de dag verblijven in Graskop (Thaba Tsweni maar die staat nog niet vast)
Zaterdag vroeg naar Jo-burg om door te vliegen naar Kaapstad.

Het klint misschien stom of afgezaagd maar we zouden toch ook wel graag wat foto’s met dieren persoonlijk willen maken. Nu hoorde we al dat je na de elephant back safari met je ollie op de foto kan, waar je dan net de safari op hebt meegemaakt. Maar nu las ik ook dat het op sommige plekken bijvoorbeeld mogelijk was om met een tamme cheetah op de foto te gaan? Anyway ik hoor graag wat jullie ervan vinden e/o suggesties etc :biggrin:
Thanks

Gaan jullie de elephant back safari bij Jabulani doen?
Zo ja, hoe lang van tevoren hebben jullie definitief kunnen boeken?

Heb vandaag net een mail gehad van hun dat de safari om 6.30 begint, …Heb geen antwoord gekregen op de vraag hoe lang van tevoren we kunnen reserveren…

Weet niet hoe het dus nu zit met de zonsopgang tijden maar wij gaan in augustus ( zou dan tegen 6 a 6.15 uur licht worden.)
Wij slapen die nacht ervoor dan in de pezulu treehouse… Maar deze treehouses liggen ook aan een onverharde weg… Weet niet of het dan wel verstandig/ mogelijk is om deze safari te doen qua tijdstip.
Het zou maar 20 minuutjes rijden zijn maar aangezien er uitdrukkelijk wordt afgeraden om in het donker te rijden nog maar even kijken…
Hoe doen anderen dat? Of zijn er maar weinig die deze olifantensafari doen…

Wouter, jij had het erover dat je na de safari met de olifant op de foto kunt… maar ik neem toch aan dat je juist tijdens de safari ook wel kunt filmen en een paar foto’ s maken… juist dat soort momenten zijn leuk om later als herinnering te hebben… en ook bv een foto ertussen met jezelf op de olifant en op de achtergrond een giraf of zebra ( of ander dier)…
Dat bv de begeleiders een keer zo’ n foto maken of dat je even je camera uitwisseld met iemand die ook in dezelfde groep zit. Je betaald er immers wel 125 euro voor…maar dan ook wel weer een mooie ervaring rijker…
Jaren geleden in Thailand een olifantenrit ( geen safari) gedaan. Daar was dit allemaal geen probleem. Mochten we zelfs vanuit het bakje op de nek van de olifant tussen de oren gaan zitten ( toch wel heel wat mooier dan in het bakje) Bij jabulani zit je dan alleen niet in een bakje als ik de foto’ s bekijk op de site.

Bij lion en rhino park, ong een uur van J burg kun je op de foto met jonge dieren ( bv jonge leeuwtjes)bij de animalcreche. ( maar dit wordt waarschijnlijk dan niet wat omdat je vanuit j burg gelijk doorgaat en bij terugkomst meteen het vliegtuig pakt.)

Bij Tshukudu ( hoedspruit) met een cheetah. Vanuit Amukela boeken ze dit ook maar je kunt ze ook zelf mailen. Lodge/ campgasten gaan voor, mocht de groep vol zijn… Wij hebben ervoor gekozen om bij Tshukudu bushcamp te overnachten as augustus. Ook omdat de wandeling erg vroeg is met jon de ge cheetahs of jonge leeuwen en ze schijnen een " huischeetah" te hebben die je tijdens de bushwalk en gamedrive ook zie en kunt fotograveren ( haast bij zonsopkomst… dus van ver komen kun je dan niet als je niet in het donker wilt rijden)

Je kunt ook nog naar Jessica de tamme hippo… met een tam nijlpaard op de foto, heeft ook een website ( www. jessicahippo.com)

Als je graag op de foto wilt met dieren kan ik de 2 uur durende rondleiding bij Moholoholo van harte aanbevelen. Zoals je waarschijnlijk al weet worden hier gewonde/vergiftigde dieren opgevangen maar ook dieren die elders voor problemen zorgen vinden hier een thuis. Moholoholo is dan vaak een laatste mogelijkheid omdat de dieren anders worden afgemaakt. Maar gelukkig worden er ook een hoop dieren die hersteld zijn van hun verwondingen weer vrijgelaten. Wij vonden het een hele informatieve rondleiding met een gids die heel veel kennis heeft van de dieren/dierenopvang en de problematiek die dit met zich meebrengt.

Tijdens onze rondleiding hebben wij ook veel interactie met dieren gehad, we hebben een Bateleur (schitterende roofvogel) geaaid, hebben gieren gevoerd (je kreeg een grote lerenhandschoen aan met een stuk vlees erop waarna de gier op je arm springt om het vlees op te eten, heel gaaf), cheetah geaaid en er liep een jonge zwarte neushoorn rond die je kon aaien. Tijdens al deze dingen was er ruime gelegenheid om foto’s te maken en te filmen.

Kortom, wij hadden dit zeker niet willen missen en Moholoholo is wat ons betrefd dan ook een absolute aanrader!

Dit lijkt ons ook wel erg mooi. Ook mooi dat ze er de tijd voor nemen.
We wilden er naartoe gaan als we tijd over hebben.

Moet je hiervoor al ruim voor de tijd aanwezig zijn of kun je ook nog makkelijk mee als je om 9.25 er bent…
Dacht dat het vanaf Tshukudu niet zover is, lijkt vlakbij elkaar…zouden we er misschien nog naartoe kunnen na de morning walk…

Je krijgt eerst een introductie van ca. 20 minuten waarin wordt uitgelegd wat Moholoholo allemaal doet etc. Bij onze tour kwamen er zelfs nog mensen tijdens deze uitleg binnen, dat is dus geen probleem lijkt me.

Ok bedankt, dan zal dat vast gaan lukken.
En we hoeven niet te reserveren dus als het niet lukt qua tijd slaan we het alsnog over…

We zijn er al een dag eerder dus we hebben ook wat meer tijd dus Moholoholo gaan we ook zeker bezoeken!!

Ik heb geboekt voor Tshukudu Tented Camp en helaas is de “tamme Huis cheetah” (Haar naam was Savannah) er niet meer. Ze is omgekomen bij een aanval door leeuwen. Maar ze hebben inderdaad wel de morning walk met leeuwen.

Ik weet niet of je die kant op gaat maar in Knysna kan je slapen boven de olifanten en heb je daarbij ook veel contact met ze.

Groetjes Maria

Dag Maria,
Wij komen niet bij Knysna in de buurt, maken een kleiner rondje; na Kruger Swaziland, Hluhluwe/st Lucia, Drakensbergen, Johannesburg. Voor de zuidkust hebben we te weinig tijd anders was dit idd nog een leuke optie.

Bij Tshukudu zouden ze nu nog 4 cheetahs hebben ( misschien de nakomelingen van Savannah?) Ze hebben nl nog we cheetah wandelingen maar ook leeuwenwandelingen.
Wat ik ervan begreep zijn er 3 verschillende groepen ( lodge, tented camp en bushcamp gasten) waarbij dan de ene groep met de jonge leeuwen, de andere groep met de cheetahs op pad gaat ( de 3e groep weet ik niet) Ze hadden me van Tshukudu al gemaild dat je dit niet kunt uitkiezen maar ja, dat bekijken we dan ter plekke wel, wie weet valt er vast wel wat te regelen/ ruilen.

Hoi hoi,

Wij gaan daar 3 dagen heen, dus ik denk wel dat we beiden zien. Het is helaas toch niet hetzelfde als Savannah, waarvan ik hoorde dat ze je af en toe voor je tent ging liggen en langs je benen streek voor een aai. Net als een kat, maar dan wel een heel stuk groter :-). Ze hebben geloof ik ook een olifant die altijd even bij de jeep komt kijken (ik geloof dat ze Becky heet) tijdens de game drives.

Voor de rest lijkt het me een hele leuke en gemoedelijke plek. Vicky Sussens is altijd heel vriendelijk over de mail en heel snel om je te antwoorden. En er is zoveel te doen in de omgeving. Wanneer zitten jullie daar?

Groetjes Maria

Dat is idd jammer… maar het lijkt ons idd ook een mooie plek.

Wij gaan er midden augustus naartoe…

Wanneer gaan jullie?

In de buurt zit ook nog jessicahippo ( zie website)…

Hebben jullie al meer plannen voor in die buurt ( Hoedspruit)?

Bij de Wild Cheetah park kan je met baron op de foto en je kan hem aaien.

Maar tam zijn ze zeker niet, het blijven wilde dieren.

De Wildt Cheetah, research park is in de Magaliesbergen ongeveer 1 uur rijden van Joburg.

Wel van te voren even boeken! Maar is zeker de moeite waard.

www.dewildt.co.za

http://i51.tinypic.com/2ql8pzd.jpg

Daar hebben wij eerst ook naar gekeken… maar we moesten keuzes maken…
Voor ons komt het qua tijd niet uit.
Aan het begin van onze reis gaan we meteen naar rhino en lion park en vervolgens alweer door naar horseback africa in cullinan.
Ook op het eind van de rondreis hebben we in omgeving van Johannesburg niet meer zoveel tijd over…
Maar misschien een goede tip voor anderen… :dag:

lion & rhino park heeft ook cheetahs. 1 aaibaar.

Inderdaad en ze lopen ook aan een lijn buiten met een verzorger.

Je kan zelf met hen hardlopen! Maar winnen van ze…

Hoi Hoi,

Ja Jessico the Hippo staat ook op ons programma en natuurlijk Moholoholo. We gaan ook ook naar Khamai Reptile park, waar je reptielen en spinnen ed mag vasthouden ( mag mn man doen dan, hahaha) microlight vliegen en natuurlijk de panorama route. + natuurlijk de morning walk en safari bij Tshukudu zelf…

We zitten 3 nachten in Tshukudu tented camp (in een chalet) vanaf 26 augustus.

Ons 2e deel van de reis begint met een vlucht van Port Elizabeth naar Durban. Dan als volgt:

• 3 nachten Ballito in River Rock Chalets. Dit zijn mooie self catering afrikaanse huisjes met loft en een boom midden in je huiskamer en er zijn 3 zwembaden. We gaan daar een dagje naar Ushaka Sea world in Durban, quad rijden en naar Natal sharks Board en Shakaland

*4 nachten St. Lucia bij Manzini Chalets nr. 34. De chalets zijn heel ouderwets maar ik heb op een blog nr. 34 gevonden die helemaal vernieuwd is en voor maar 70 euro per nacht. Het is een lekker ruim chalet met grote tuin en het grootste zwembad van St. Lucia dat ook nog eens uitkijkt op de Estuarie. We gaan daar paardrijden, een boottocht naar de Hippo’s doen, een nachtdrive, naar CApe Vidal (hopelijk om te snorkelen) en lekker met een boek bij het zwembad.

*1 Nacht Leopard Walk Lodge. Hier hebben we een luxe forrest suitte in het bos dat rondom grotendeels van glas is en een eigen jacuizi in de tuin heeft. Daar gaan we een self drive door Hluhluwe Umfolozi park doen. De dieren zouden daar langs lopen terwijl je in de jacquizi zit…

*1 nacht Mlilwane Beehive. Dan slapen we in zo’n beehive hut. Moet een hele leuke ervaring zijn. We gaan daar wandelen, naar de markt en paardrijden en dan eten in hun Hippo Haunt restaurant

*1 nacht Nyati Bushcamp in Marloth Park (Kruger). Ook hele leuke sfeervolle afrikaanse huisjes met zwembad. Daar gaan we in het onderste deel van Kruger een self DRive doen.

*1 nacht Protea Kruger Gate Hotel in Skukuza (Kruger). Wat ouderwets hotel, maar wel met hele mooie platteau’s en uitkijkposten, alles is gebouwd op palen wat een echt safari gevoel geeft. Hier gaan we een self drive door Kruger doen. midgetgolfen, lekker luieren.

*dan na een self drive van Skukuza naar hoedspuit, 3 nachten Tshukudu.

*1 nacht Bambelela in Bela Bela (Warmbaths). Dit is een opvang voor dieren, met name capucijner aapjes. Je kunt deze sávonds ook een luiertje omdoen en de fles geven. DE volgende dag krijgen we ook een toer door het park.

*3 nachten Bushwa in Vaalwater. Dit zijn hele luxe tenten met je eigen houten terras en een prachtig uitzicht en leuk zwembad. Alle maaltijden en game drives zijn inbegrepen. Hier gaan we in ieder geval trouwen (zonder gasten), game drives maken, picknicken bij de rivier, gemasseerd worden en lekker luieren.

De dag van vertrek vliegen we pas om 23 uur dus gaan we nog langs het Lionpark.

Pffff wel een hoop he. Net zoals jij :-). Dit is dan nog het 2e deel van de reis. Het eerste deel is net zo leuk. In het eerste deel zitten we o.a. 5 nachten in Kaapstad en gaan in Gansbaai met haaien duiken in een kooi en ook een olifant experience doen en op een olifant rijden en een struisvogelfarm bezoeken en nog veel meer…

Groetjes Maria

Ook allemaal leuke dingen voor de boeg dus…Jullie hebben ook alles zelf via internet geboekt of via een organisatie?

Leuk dat jullie in ZA gaan trouwen.

Die Bambelela in Bela Bela had ik nog niet eerder voorbij zien komen, leek ook leuk… maar wij hebben de meeste acc al geboekt… en ook geen tijd over… anders was dat vast ook nog wel een leuk adresje voor ons…

Onze route staat nog bij het kopje " welk budget nodig", mijn reactie toevallig net gepost daar na die van jou.

Zie dat jullie 2x gaan paardrijden; paardrijfanaten of toevallig alleen op vakantie? Anders had ik nog wel een mooi adresje ( paardensafari en leeuwentour bij horseback africa in de buurt van cullinan) maar waarschijnlijk hebben jullie alles al geboekt…

Bij st lucia kun je trouwens ook nog een walvisboottour doen of dolfijnentour.
Walvistour hebben we in Amerika eens gedaan maar was toen niet echt het seizoen… wel 2 of 3 walvissen gezien maar op grote afstand. Denk dat er hier meer kans is om ze te zien in deze periode.

1 like