Ik heb me laten vertellen dat Croatie de nieuwe Ibiza aan het worden is…
Komt het werkelijk in de buurt?
En welk deel van Croatie gaat dit dan over?
Ik heb me laten vertellen dat Croatie de nieuwe Ibiza aan het worden is…
Komt het werkelijk in de buurt?
En welk deel van Croatie gaat dit dan over?
Nog niks van gezien!
Anfankelijk wat voor vakantie wil je, er is niet zo druk zoals op Ibiza, maar als je jong bent, dan is het eiland Pag (met die bekende disco op het strand van Zrce aanrader, vele jonge mensen komen daar, voornameliljk om te feesten). Dubrovnik zal ook druk zijn, en mondeen, Zadar actief, goede shopping, ook nooit saai. A
Dat is inderdaad op Pag, Zrce strand bij Novalja. Het is daar een gigantisch feest, vrijwel 24 uur per dag.
In vroegere jaren duurde het slechts een maand, van 15 juli tot 15 augustus, maar inmiddels hebben ze het seizoen wat langer gemaakt, 15 juni tot 20 augustus.
Zrce kent 3 grote discotheken, letterlijk aan zee, grotendeels in de open lucht en ze omringen het strand. Het begint zo rond 4 uur in de middag met de ‘After Beach Party’ ([ame]sexy girls-party in Croatia - YouTube), welke tot een uur of 8 duurt. Dan gaat iedereen even naar huis, douchen, eten en omkleden, om vervolgens rond een uur of 11 weer terug te komen. Het begint dan met de huis DJ"s en rond een uur of 1 komt dan de hoofd act (bv [ame]Swedish house mafia - Armin Van Buuren, Papaya club, Zrće 2010 - YouTube), wat dan weer tot een uur of half acht in de ochtend doorgaat. Ik ben er regelmatig geweest en het mooiste moment is altijd wanneer de zon opkomt achter de bergen en er nog steeds rond de 4000 man staan te feesten. Kijk bv maar eens hier:
[ame]Armin van Buuren @ Papaya Day 'n Night Festival - 14.07.2010. - YouTube
Oftewel, wanneer de eerste vroegelingen op het strand komen gaan de laatste feestgangers net naar huis.
Zrce heeft 3 grote discotheken en daarnaast nog wat kleine barretjes. Steeds meer belangrijke DJ’s staan daar te draaien (Tiësto, Armin van Buuren, Marcus Schultz, Menno de Jong, David Guetta etc) en i.p.v. binnen (zoals op Ibiza) is alles gewoon buiten, met de zee als achtergrond.
Prijzen zijn ook een heel stuk aangenamer dan op Ibiza, waardoor er behoorlijk wordt gedronken (vele malen meer dan op Ibiza).
En als laatste is de sfeer meer ongedwongen, minder ‘kijk eens wie ik ben’ en omdat de discotheken toch op het strand staan kun je 's ochtends gewoon je bedje uitklappen en op het strand slapen, ideaal.
Misschien op sommige plekken, maar ik ben nu twee keer de hele kust afgereisd (inclusief eilanden) voor zowel een wijn-reportage als een wellness-reportage en heb er niet veel van gemerkt (lees mijn blog). Nu zat ik natuurlijk in de betere hotels, dan kan wat uitmaken.
ben er nu elf jaar op rij geweest maar dat is er echt niet
leuk met een boot anders verveel je je er snel
@ Mulay 2000 en Engelenhaar,
Je kunt wel de hele kust afreizen, maar dat heeft weinig zin.
Ik heb aangegeven waar het ‘nieuwe IBIZA’ zich bevindt en dat is dus op het eiland Pag. Dan heeft het weinig zin om bv in Split of Sibenik te gaan zoeken. Nergens staat ook dat HEEL Kroatië moet worden gezien als het nieuwe Ibiza, dus ik begrijp ook niet waarom heel Kroatië erbij wordt gehaald, wanneer het eigenlijk maar om 1 plek in Kroatië gaat ?
Het gaat hier, zoals eerder aangegeven, om een strand vlakbij de plaats Novalja. Op dat strand is het tegenwoordig, in de zomer, 24 uur per dag feest en tegen beduidend lagere prijzen dan Ibiza.
Ook heeft men tegenwoordig de grote internationale DJ’s en is er dus iedere avond ergens wel een groot feest. Daar waar op Ibiza alles redelijk ver van elkaar zit zijn op dit strand alle tenten letterlijk naast elkaar gebouwd. Je loopt zo van de ene tent in de andere en uiteraard ook zo de zee in.
Nogmaals, dat is dus alleen op dit strand en niet eens in Novalja zelf. Zou je bv naar de stad Pag rijden dan merk je er niets van en dat ligt op slechts een half uurtje rijden.
De bezoekers zijn over het algemeen hetzelfde publiek als op andere dance feesten, overdag slapen en vanaf 's middags begint het drinken en feesten weer opnieuw. Dat houden ze dan een weekje vol en gaan ze weer naar huis.
Voordeel is dat het bij Novalja nog enigzins betaalbaar is en dat trekt zeer veel mensen aan.
De rest van Kroatië is echter totaal anders.
Istrië is meer het massa toerisme en Dalmatië is wat minder druk bezocht.
De eilanden zijn dan nog een stukje stiller, maar zeker niet onaangenaam om een vakantie door te brengen.
Kom je met een boot dan is het er prima varen, maar tenzij je voor Zrce strand gaat liggen zul j dus niets merken van de feeststemming.
Het is natuurlijk iets waar je van moet houden en velen houden er niet van, maar…dat wil niet zeggen dat het er dus niet is en wanneer zelfs de gerenommeerde bladen de vergelijking trekken met Ibiza dan denk ik dat ze toch ergens in de gaten hebben wat er gaande is.
Maar nogmaals, en kennelijk moet ik het stressen, je praat hier over 1 groot strand, maar dat valt natuurlijk in het niet wanneer je kijkt naar heel Kroatië.
Je kunt dan overal gaan zoeken, maar je zult het nergens vinden. Niet in Istrië, niet in Zadar, niet in Vodice, niet in Trogir, niet in Split, ook niet op Krk of Losinj of Korcula en zelfs niet op Hvar (hoewel Carpe Diem je graag zou vertellen dat ze het wel zijn).
dalmatie is alleen aan te bevelen met een boot, maar de laatste twee jaar zijn de prijzen daar zo idioot gestegen dat ik er niet meer naartoe wil, overal in europa ben je minder kwijt op dit moment.
vertier is er nauwelijks alles draait om de zee, dus heb je geen boot dan slaat de verveling snel toe, of je moet alleen maar willen liggen bakken dan zit je goed.
Ik vind het alleen te duur geworden
Dat ben ik volledig met je eens, veel Kroaten zien de toeristen nog als enorm rijke lui, welke verplicht zijn hun geld achter te laten bij de lokale bevolking.
In 10 jaar tijd zijn de prijzen veelal met 500 % gestegen (met name accomodatie) en eigenlijk is er op het gebied van infra structuur, entertainment etc weinig veranderd. Een museum, pretpark of zoiets dergelijks moet je met een vergrootglas zoeken en dan eindig je (v.w.b. het pretpark) nog in Italië !
Het is jammer dat de Kroatische overheid geen idee heeft waar ze met het toerisme naarote moeten en dus rommelt en rotzooit iedereen vrolijk aan. Nu maakt men dus de klassieke fout toeristen geheel financieel het vel over de oren te trekken en het gevolg is al goed te zien. Daar waar Turkije in 10 jaar is gegroeid tot 20 miljoen toeristen blijft Kroatië steken op 8 miljoen, sterker nog, het aantal toeristen is omlaag gegaan de afgelopen jaren.
Momenteel is Spanje vele malen goedkoper dan Kroatië, heeft ook beter weer en de prijzen in supermarkten en restaurants zijn helemaal vriendelijk. Daar kun je nog voor 6 euro een voor-, hoofd-, nagerecht inclusief een halve liter huiswijn krijgen. Probeer dat maar eens in Kroatië, gaat je niet lukken.
Pas op het moment dat de toeristen massaal wegblijven zullen ze wellicht eens gaan denken dat ze misschien iets verkeerd hebben gedaan, maar dan is het al te laat. Landen als Spanje, Frankrijk en Oostenrijk hebben in het verleden dezelfde fout gemaakt, kostte hen ruim 10 jaar om er weer bovenop te komen.
Dan zou je denken dat de Kroaten daarvan zouden leren…helaas.
Wat dat betreft is het dan goed om te zien dat bv op Zrce de eigenaren van de discotheken het wel begrijpen en de prijzen met opzet onder controle houden. Die snappen wel dat je niet ongestraft maar door kan gaan met verhogingen.
Momenteel zijn Curacao en Bonaire goede alternatieven voor Europa. De vluchten zijn niet duur meer en de prijzen van hotels en appartementen vallen nog mee. Voor 20 - 30 euro per dag kun je daar al een prima appartement vinden. Autohuur kan 25 euro per dag, 365 dagen per jaar zon, dus de slechte zomers in Europa kun je dan gewoon vergeten.
ga naar Malta,
is 5x zo goedkoop en heeft cultureel ook veel te bieden.
ik ben ooit in begin juni in kroatie geweest en dan zijn de meeste dingen nog niet open.
ik kwam altijd op autocamp Filko bij Zadar, daar betaalde ik tot vorig jaar 40 euro per nacht, 3 douches voor 150 man!
dit jaar niks veranderd alleen de prijs was verdubbeld!!
precies voor hetzelfde 82 € !!! ziek land geworden met een hele nare mentaliteit.
ik ben er 11 jaar op rij geweest om dat ik er veel vaarde, maar ik ben helemaal klaar met dit land
Ik heb er bijna 8 jaar gewoond, ben het volledig met je eens wat betreft de mentaliteit. Het land is mooi, alleen zouden er geen Kroaten moeten wonen, wordt wel eens gezegd. Daar zit wel enige waarheid in.
Malta is inderdaad ook een mooie plek.
elf jaar geleden toen ik daar voor het eerst kwam was dat ook het jaar dat die vent die autocamp opzette
elk daar geweest en ook het laatste jaar weer een mail gestuurd wanneer ik kwam,… “de Kroaat” …ik heb je mail niet gehad dus ik heb nu alleen een plek achteraf voor je!
volstrekt onbetrouwbaar volk en je wordt alleen maar gezien als het geldschip.
Ik reis zeer veel, maar dit maak je alleen daar mee, tenminste ik heb die ervaring nergens anders gehad.
maar negatieve reclame gaat sneller dan goede, en ik verwacht voor komend jaar al een enorme teruggang.
voor pubers of jonge twintigers is er al geen vertier zelfs in Zadar is er niks wat ook naar een beetje in de buurt komt wat “wij” gewend zijn aan cafe’s en verder.
Alleen in Split is wat te doen maar als je daar niet bent met een Kroaat is het moeilijk om bij de leuke dingen binnen te komen zeker op de drukke uurtjes want dat wordt je zo weggestuurd en dan gaan de Kroaten voor.
de eerste jaren waren ze hulpvaardig maar nu denken ze dat ze er zijn, het tegendeel is waar.