De jeansstraat heet Cihampelas , veel jeans die je voor habbekrats kan kopen . Wel zijn het produk demokrasi , ik zou zou zeggen Beverwijk (“zwarte mark”) nivo qua kwalitet.
Soms heb je redelijke kwaliteit , vaak is het rotzooi.
Vroeger zag je " bussen" vol Turis dari Belanda die de Jeansstraat in hun programma hebben.
Voor relatief goede spullen moet je bij de outlets (FO) aan de zijwegen (sayap) van Dago zijn .Daar kan je goede relatief spullen kopen , export kwaliteit .
Waarschijnlijk afkomstig(dat weet ik ) uit de zgn “overproduktie” van bijvoorbeeld Nike , Ocean Pacific , Timberland en andere branded artikelen.
Ze hebben de machines langer laten draaien (wink) .
Voor lerenschoenen (ook op maat) kan men in Cibaduyut terecht.
Voor sportschoenen zoals Nike kan je ook vinden , zoniet bij de grotere Malls.
En dezelfde schoenen worden ook verkocht in Amsterdam (b.v Kalverstraat) voor 3x van de indonesische prijs.
F.O in en uit (ook Malls) is mijn hobby , dus kan ik meepraten over de inrichting , prijsklasse .
Voor de nog “onervaren” toeristen :
BSM = Bandung Super Mall
BIP= Bandung Indah Plaza (Dago Bawah).
PvJ = Parijs van Java : je hebt gevoel als of je bij de Batavia Stad ( Lelystad) rondloopt .
Dago Plaza = in de buurt van Holliday Inn .Als je de ankot (O.V) neemt en naar beneden gaat voor 2000 rupiah (2007) kom je bij de B.I.P terecht .
En op loopafstand (10 minuten) kom je in de Braga weg , ga je stoppen bij de Braga City Walk en als het na 17.00 uur is kan je in een paar Hollandse Bar (North Sea Bar ) even uitrusten .
Loop je verder kom je in Braga Permai , vroeger de Maison Bogerijen waar je een onvervalste hollandse kroket en sate kan eten .
Kan je lekker zitten bij het teras , denk ook aan de straatverkopers die hun souveniersspullen willen slijten.
Als je verder loopt (een “paar” minuten) komt je ook bij de SHH. Van Jln Braga naar SHH kost een Beca ongeveer 10.000 rupiah , kan je ook meemaken als je tegen de verkeer inrijdt.
Kan je lekker je billen knijpen van de angst.
Ik zou liever bij de BIP zitten , koffie slurpen bij Starbuck. Of Bij de Dago Plaza , de koffie bij Oh La La is lekker pittig en in de weekenden spelen daar rockbands .
Soms de hele nacht door , soms wordt de Dago weg ook voor verkeer gesloten.
Het lijkt wel op Damrak-Rokin (Amsterdam) tijdens de Koninginedag.
Door de avondweek heb je tal van PKL tentjes waar je Batagor , Colenak , NasGor , maisbakar , pisgor keju (eigenlijk op de vuur ) , en kopi tubruk drinken.
Heel goedkoop, en lekker ook nog , een fraktie van koffie Starbuck of OH La La .
SHH= Savoy Homann Hotel is een beetje gedateerd , maar nog te doen .
Seskoad = Sekolah Staf Komando Angkatan Darat , waar de toekomstige landmacht generaals worden opgeleid.