Kota Kembang

Maaf Nir Yaak77, ik had een spellingsfoutje gehanteerd, ik wilde iets te duidelijk zijn voor Dhr. SA. Het is inderdaad Santo Hall. Deze beschermeling van Raffles wilde boven Lembang het “Bethlehem van Sunda” stichten. Daartoe hadden hij en zijn volgelingen een stal iets boven Lembang laten bouwen, vanuit deze stal ondernamen zij hun bekeringswerk in het gebied van de, toen nog, zo simpele Preangerman. De rituelen van water in wijn veranderen en rijst in brood sprak de bevolking zeer aan, zeker als de kelk miswijn van mond tot mond ging. Santo was zelf, helaas zou later blijken, ook een groot liefhebber van het geestrijke vocht dat hij tijdens zijn missen zo rijkelijk liet vloeien. Op een dag, het was Allerzielen kwam hij in conflict met een paar nieuw gewonnen Sundase zielen. De wijn was op en zij eisten van hem dat hij het door hun meegebrachte water in wijn deed veranderen. Hij probeerde zich, behoorlijk beneveld, er onder uit te praten door te stellen dat de mis al was afgelopen. Helaas pikten de Sundanezen dat niet. Zij grepen wat ze te pakken konden krijgen , stenen, stokken en zo brachten zij Santo Hall tot een onvoorspoedig einde, dat was ook het voorlopige einde van het katholieke geloof in het Sundaneze, hoewel later zijn een aantal van zijn volgelingen van Lembang naar Bandung getrokken en hebben toch nog in vrome navolging van St. Hall heel wat zielen kunnen winnen, getuige de vele katholieke kerken die Bandung kent. Op Allerzielen worden de missen in die stad zeer druk bezocht, ter nagedachtenis aan hun voorganger St. Hall.

In een facebookgesprek met Carla van K, student aan de universiteit Parahyangan te Bandung, award winning Harvard Model United Nations-deelnemer en golfcaddy van kardinaal Riyadi Darmaatmadja, blijkt dat zij in de toekomst meer duidelijkheid wil geven omtrent St. Hall.

Al in de tijd van de restauratie van het Nederlandse gezag op Java was de geschiedenis van het Britse ‘tussenregime’ een ondergeschoven kindje. Helaas kent de Sundaneze cultuur niet de schriftelijke geschiedschrijving zoals die in andere delen van Java heeft plaatsgevonden, de zgn. babad. Zelfs tekeningen van de Sint zijn schaars, een unicum in de iconografisch zo rijke katholieke traditie. In het aanwenden van de geschiedenis voor een proces van “nation building” is in de afgelopen 60 jaar de ware aard van het conflict tussen de Sundanezen en St. Hall nogal verder op de achtergrond geraakt. Toch durft zij het aan en gaat ze zich verdiepen in de geschiedenis van en legendevorming omtrent St. Hall.

Door verschillende bronnen: de editie Asia-Afrika van de Osservatore Ramano; de beschrijvingen van Halls’ tijd- en rijksgenoot J.J. Stockdale’s (1811) in “Island of Java”, natuurlijk de overleveringen van de bergmensen in Lembang (zij heeft zich er reeds warm voor aangekleed) en het beluisteren van spoelen van opnamen die gemaakt zijn in de nadagen van radiouitzendingen van Radio Malabar, u weet wel, de tegenhanger van Radio Kootwijk, Willy Derby en zo. Deze opnamen zijn door missionarissen in 1957 naar Hollandia (het tegenwoordige Jayapura) verscheept, waarna ze in 1969, via Beierse missionarissen, zijn overgebracht naar de ziekenomroeppastoraat van het R.K. Radboud ziekenhuis te Nijmegen. Nu zijn ze terug in Bandung, waar ze natuurlijk horen.

Mari kita menyukseskan mbak Tjarla!

Tyaa iemand de les lezen , en in het openbaar is natuurlijk zeer verleidelijk :dag:

[quote="“jaak77, post:22, topic:53642"”]

Helaas kent de Sundaneze cultuur niet de schriftelijke geschiedschrijving zoals die in andere delen van Java heeft plaatsgevonden, de zgn. babad.

[/quote]

Ik denk dat je hier een beetje heb vergist.
De Sundanezen hebben ook hun eigen babads , soms werd het ook als Tjarita (Carita) genoemd.

Kennelijk , heeft men dat beschouwd als niet belangrijk genoeg om het te vermelden .

Ik heb dit kunnen vinden over de geschiedenis van de Katholieken in Nederlands oost Indie.

Daar heeft men niks vermeld over Santo Hall.

Bedankt voor de aanvulling, jammer dat Carla dat niet weet.

Weet Carla ook (zal wel als ik mag aannemen omdat ze daar studeerde) wie de oprichters van UnPar is ?

Je begrijpt er weer es geen hout van Oma:slapen:

Die babad van de Sundanezen worden in wetenschapskringen als zeer onbetrouwbaar aangemerkt, dus daarom inderdaad niet belangrijk genoeg om te vermelden, kan men beter soto babad van koken. Ik kocht in Bandung een boekje waar ik achteraf spijt van heb. Sejarah Jawa Barat (Yuganing Rajakawasa) door Drs. Yoseph Iskander. Wel de 10e druk, ik heb het nooit eerder buiten de propinsi Jabar gezien. Zal wel een preek voor eigen parochie gebaseerd op die babad zijn. Geschiedschrijving vol met raja-raja, hoogst vervelend, voor de prijs had ik beter een paar blikkies Bintang kunnen kopen.

Die site die u geeft, die overigens in het bahasa Indonesia is gesteld, een taal die bijna niemand op dit forum begrijpt lijkt mij niet betrouwbaar. Ik stuitte meteen op een grove fout die mij de lust tot verdere lectuur ontnam. U denkt dat u met het internet alles kunt bewijzen, dan hoeft u niet uw luie stoel uit. Ik trof het volgende aan:

“Atas persetujuan Gubernur Du Bus de Ghisignies, seorang bangsawan Belgia, pada tanggal 8 Mei 1807 Paus Pius VII mendirikan Prefektur Apostolik di Hindia Belanda, yang…”

Op 10 augustus 1825 werd du Bus benoemd tot gouverneur-generaal in Nederlands-Indië. Hij bleef zijn koloniale hoge functie uitoefenen tot 16 januari 1830.

Typisch Indonesisch dit soort fouten. U kunt zich over Santo Hall informeren in het standaardwerk **The History of Java **Door Thomas Stamford Raffles Uitgever : Narasi, Yogyakarta 2008. Dat boek is in het bahasa Indonesia uitgegeven, schitterend uitgevoerd voor slechts 180.000 Rp. Weer een gemiste kans van u, tijdens uw verblijf in Indo had u dat boek kunnen aanschaffen en het een en ander van uw gigantische kennisachterstand bij kunnen spijkeren met echte informatie. Verder kan ik u ten zeerste afraden op informatie op Indonesische sites af te gaan, dat is allemaal kopieerwerk van het soort dat u zelf ook zo graag pleegt te doen.

Vriend Londoh (mijn vriend, natuurlijk niet de uwe want een ieder die het niet met uw eens is wordt afgebrand) heeft er over geschreven:

The history of Java

Tya , dat boekje heb ik ook gekocht op mijn laatste reis , voordat het uitverkocht wordt.
Heb niet kunnen meenemen .Toen zag ik ook de Lonely Planet 2009 .
Moet nog nagestuurd worden .

Als ik de boeken , de kranten , de kamus indonesia , jawa etc gelijk moet meenemen zal ik een extra grote koffer moeten meezeulen in de >>>
Dat er bepaalde foutenwordt gemaakt , wil nog niet zeggen dat alles wat daar staat gelijk als onbetrouwbaar wordt bestempeld.

Ben ook benieuwd of het in een Nederlandse boekje : Geshiedenis van Java (1919 Eerste druk) wel staat .
Moet het boekje nog ontvangen.

Nou ik vindt als een schrijver iets laat plaatsvinden in 1807 terwijl het onder de het bewind van iemand die tussen 1825 tot 1830 aan het bewind was wel een zeer grove fout voor een historicus. net zoiets als je 500 euro bij de bank opneemt en je krijgt er maar 50 :smiley:

De site stond me verder niet aan omdat het alleen over bischoppen en andere hoogwaardigheidsbekleders in de kerk ging, weer de typische Indonesiche benadering van de geschiedenis, de Hogen noemen, de rest verzwijgen, terwijl een kerk toch bestaat uit gelovigen zonder aanziens des persoons, want voor Hem is iedereen gelijk toh

Voor de liefhebber van Sundanese Geschiedenis moet men Ensiklopedi Sunda lezen (als je kan lenen) of kopen ( als je snel kan vinden) .

Een standaard werk , een autoriteit qua inhoud.
Wordt geroemd en geraadpleegd door buitenlandse wetenschappers.

Zit op mijn verlanglijstje .
Wie weet krijg ik het opmijn verjaardag of vaderdag .

Warm aanbevolen de boeken over Sunda en Sundanezen van Prof Dr Nina Herlina Lubis .

http://i42.tinypic.com/2uy3gna.jpg