In februari ga ik op stage in de Filipijnen (Manila) voor 6 maanden.
Ik heb hier de topics van het visum al wat uitgeplozen, met heel wat goede tips bij voor… maar wat me toch enigszins zorgen baart is de kostprijs van dat visum!
Een meisje dat vorig jaar op stage ging in Manila heeft als ervaring dat het vreselijk duur is, ongeveer zo’n 125€ per maand als ze het berekende!! Ze zei oa dat de regelgeving ivm visumverlenging sinds begin 2010 veranderd is, zodat je ook nog eens een kaart bij je eerste verlenging moet kopen van 50 USD, om een of andere reden.
En dat, toen ze het land weer wou verlaten (met de juiste visumpaperassen op zak) toch nog een fiks bedrag moest betalen bij de luchthaven en daar echt niet onderuit kon…
Hoeveel schatten jullie die visumkost in voor 5 of 6 maanden?
En mijn tweede vraag, heeft er iemand hier al ervaring met het huren van een kamer of appartementje? (regio Manila…) Makkelijk/moeilijk te vinden? Wat is de gemiddelde maandelijkse huurprijs? (voor een basiskamer, we hoeven heus geen luxueuze toestanden)
Op Adpost staan wel wat kamers en appartementen te huur
Accomodaties die je op internet vind zijn meestal niet de goedkoopste. Weet je trouwens al al in welke wijk of gebied van Manila je wil of moet wonen, das wel van belang want manila is een miljoenenstad, de stad op zich heeft net zo veel inwoners als heel nederland, en dagelijks heen en weer reizen van het ene naar het andere eind van de stad is bijna niet te doen. Als je eenmaal weet in welke wijk je iets zoekt kun je gericht zoeken. Wat je ook kan doen in de wijk waar je wil wonen ,een paar dagen in een hotel of pension gaan , en dan de omgeving te voet verkennen, vaak kom je dan ook wel bordjes met te huur staande kamers en appartementen tegen. Dat is toch vaal goedkoper dan via internet iets huren. Als je de kans heb laat dan Filippijnse kennissen of vrienden naar de prijs van een bepaalde kamer of appartement informeren, als je als blanke buitenlander daar komt durft men wel de dubbele prijs te vragen dan wat normaal is, vooral als men weet dat je nieuw bent daar.
De kosten voor een visum waren in mijn beleving ook 1 van dfe hogere kostenposten. de eerste 21 dagen is vrij daarna betaal je ca 8000 peso per maand gemiddeld, hier bovenop komt dan ook nog de eerste verlenging de 50 dollar ca 40 euro voor een icr waar je niets mee kunt. iedere kerer als je het land uitgaat moet je hem inleveren dus bij rontrekken in zo azie (wat men dus duidelijk wil destimuleren) kan dat aardig oplopen. dan betaal je bij het verlaten van het land ca. 3000 peso (als je langer als 4 maanden aaneengeloten in de pilipis bent geweest.) ca. 1600 alien head fee en 1500 accu?? Daarbij komt natuurlijk de terminal fee van 750 peso. Kortom de staat heeft duidelijk geld nodig want iedere jaar per 1 jan worden de leges weer fors verhoogd of voert men weer een andere bijkomende ‘‘fee’’ in om toersiten geld afhandig te maken. overigens moert je de icr ieder jaar verlengen per 1 ja. ook weer 1000 php handeling ‘fee’
Dankjulliewel, Korikong en Pilover voor jullie reactie!
Wat een domper is dat bedrag van het visum… :-s Wat een hoeveelheid centjes!
Zijn er nog mensen die dezelfde ervaring met het visum hebben, of toevallig (hoop hoop) een andere (goedkopere) visumervaring?
Pilover, wat bedoel je met alien head fee en accu?!
Volgens mij is dit een soort van vervanging van het feit dat je geen belasting betaald op de filippijnen en ter compensatie hiervoor betaal je deze heffingen dan weer. overigens schijnen deze zaken ook geheven te worden voor ofw’s (balikbayans) als dezen een tweede paspoort hebben buiten de filippijnse. accu zal wel zoiets als accumulated tax fee betekenen.
Maar goed het gaat de elite van dit door en door corrupte land alleen maar om het geld want zelfs ontwikkelingswerkers betalen (zoals artsen zonder grenzen) deze exhorbitant hoge bedragen om op de PH te MOGEN helpen.
voor de duidelijkheid, deze heffingen betaal je pas na je verblijf in de ph, na het inchecken van je vlucht, je kunt ze zien als een soort vertrekbelastingen. (je kunt dan ook niet al te lang in discussie gaan want dan mis je de vlucht en dat kost nog meer geld)
>>>ik was in Davao 2000 pesos kwijt na de 21 dagen gratis ,voor mijn 2 maanden visum en toen ik voor de 2e keer ging moest ik voor de kaart en het volgende visum 7000 betalen de irc kaart moet je hebben is 1 jaar geldig en daarna kost elke 2 maanden verlenging maar 1750 pesos en ik was er elke keer weer 3 uur aan wachten kwijt .en bij vertrek is er gekeken of mijn visum nog geldig was verder krijg je alleen een boete als hij is verlopen en het inchecken duurde nog geen minuut langer als op schiphol hoor
ik ben overigens in manilla makati geweest voor een kleine 2 weken en ik heb daar kamers en huisen genoeg kunnen vinden voor erg lage prijzen een pension vlakbij de ambassade bijv. voor 2000 pesos voor 1 week
ik huurde een huis in een beschermde wijk 3 slaapkamers en airco gemeubeld voor 12.000 peso(200 euro)per maand elec 4500 en water 600
visa verlengen koste mij 9000 peso voor 3 maanden icl id card
bij het verlaten van de phils betaalde ik 700 peso
ik ben er zeker van dat je goedkoper kunt vinden met het huren van iets