November dit jaar zullen we voor 5 maanden naar de Filippijenen vertrekken.
Plan is om bij aankomst ‘Visa on arrival’ en gelijk een verlenging voor 59 dagen te regelen.
Wordt je door airlines toegelaten zonder visum op zak?
Nu las ik ook het volgende qua visum kosten:
Anyone wishing to stay in the country for more than 59 days has to pay P6300 for a one-month extension or P6800 for a two-month one including ACR I-Card.
The fees are as followed: Extension fee (P500)- for each month of the extension already begun ; Application fee (P300); Alien Head Tax (P250)- applicable only to persons over 16 years of age; ACR: Alien Certificate of Registration (1000) - in the case of repeated applications with the same passport this only costs P250 (Re-ACR); ECC: Emigration Clearance Certificate Fee (P700), payable st the Immigration Office, though though this must be done no sooner than 30 days before departure, or the ECC becomes invalid. Certification Fee (P500); Express (P500); Express Certification (P500); Legal Research Fee (P50).
P6800 voor een verlenging van 2 maanden is op dit moment 144 euro p.p. Een langer verblijf kan dus aardig in de papieren lopen.
Weet iemand of het bovenstaande klopt? of heeft iemand andere informatie of advies?
Waarschijnlijk zit je nog laag mbt de kosten want er komt ook nog een icr kaart bovenop en wanneer je het land weer wilt verlaten moet je een soort acr fee betalen een soort inkomstenbelastingvrijstelling, die kan aardig hoog uitvallen want naarmate je langer verblijft des te hoger wordt de arc fee, je betaalt per maand het is gebaseerd op je geschat inkomen, beter en goedkoper is het om iedere maand een visumrun te doen, dus je vliegt naar hong kong, blijft daar 24 uur en vliegt dan weer terug naar de PH, dit is veruit het goedkoopst.
de immigration hanteert momenteel een koers van 43 per euro en 44 per dollar, je kunt dus beter in dollars betalen.
heb is even zitten kijken voor een retour ticket voor één dag Manila- Hong Kong maar de goedkoopste via cebu pacific kost 203 euro. Wegen deze kosten op tegen tegen die van een visa verlenging en de verschillende fees op?
Kortom: elke maand een retour-ticket hongkong en bij terugkomst in Manila een gratis visa on arrival, of in de Filipijnen blijven en om de 59 dagen de kosten voor een visum verlenging. Ik vind het een lastige optelsom omdat ik geen precieze bedragen heb en niet goed weet om welke 'fees het nou gaat’en of je die elke verlenging moet betalen. ingewikkeld, tenminste voor mij dan.
Ik heb een week geleden mijn visum verlengd voor 2 maanden. Ik had daarvoor al voor 59 dagen aangevraagd bij de Filipijnse ambassade in Nederland. De kosten voor het verlengen van mijn visum + aanschaffen van zo’n ACR I-card waren totaal 7,532 PHP, omgerekend zo’n 160 euro met de huidige koers. Aardig was dus. Ik verblijf zelf in Manila momenteel, daar heb ik kennis gemaakt met een lokale Nederlandse-Filipijnse NGO die o.a. alle vragen beantwoorden rondom emigratie en aanvragen van (permanente) visa. Wellicht een kijkje waard. Hun site is www.worldexperience.ph.
Veel dank voor je reactie, Maar ik heb nog een vraag. Als je hier in Nederland een visum voor 59 dagen aanvraagd kun je dan ook evengoed nog gebruik maken van de eerste 30 gratis dagen (visum on arrival) en daarna het 59 dagen visum in laten gaan? Ik neem inderdaad ook even een kijkje op de aanbevolen website
een retourtje hongkong of kota kinabalu zijn het goedkoopste je spaart er een aanschaf van een icr-i card mee uit, ca 65 euro en natuurlijk de acr - fee, die naarmate je verblijf voortschrijdt sterk kan stijgen.(is een soort vervangende inkomstenbelasting) de hoogte hiervan hangt af van de inschatting (en grillen)van de immigration. Een visum voor 59 dagen is dat ook maximaal geldig, de 30 dagen komen er niet bovenop. je kunt ook een visum voor 3 maanden (91 dagen)kopen bij de PH ambassade in DEN HAAG, deze is 54 euro en dus stukken goedkoper dan drie retourtjes hong kong of twee of drie visumverlengingen bij de immigration.
Overigens zijn ze zeer strict op de PH wat dit betreft zelfs hulporganisaties en priesters / missionarissen van de RK kerk betalen deze zeer prijzige visumkosten want het is een belangrijke bron van inkomsten voor de PH staat, denk maar een aan al die PH OFW die hun filip. nationaiteit hebben verloren en dit ook moeten betalen bij bijv. familiebezoek. Men ziet het als vervanging van de inkomstenbelasting maar vergeet dat dit voor westerlingen zeer duur aan het worden is nu de peso niet meer op 73/1 euro maar op 43/1 euro staat. Verder kostte het verlengen 8 jaar geleden nog maar 1550 (of php2010 express) peso en dat is nu dus vele malen hoger!
Als ik naar de site van de PH ambassade ga, lees ik het volgende: Multiple Entry visa ( 6 months) 54 euro. Een geldigheid van 6 maanden, waarmee je het recht hebt om 59 dagen te blijven. Ik lees niets over een visum waar je het recht mee hebt om 91 aaneengesloten te blijven. Ontgaat mij iets?
Waar pi lover op doelt is de oude visum=regeling waarbij bij uitzondering er een visum voor een langere periode werd verstrekt, deze is bij de nieuwe ordinatie van 2015 vervallen. De filippijnen streven erna juist de rijkere en meer exclusieve toeristen (toeristen die in exculsieve resorts verblijven en ca. 350 dollar per dag uitgeven.) te trekken en onderzoek heeft uitgewezen dat 21 net te kort zijn om de filippijnen te ontdekken. Ander onderzoek heeft uitgewezen dan mensen die langer blijven dan 30 dagen, juist toeristen zijn die niet al te veel geld uitgeven, veelal backpackers en dat ziet de filippijnen niet zitten, daarom zal een langer verblijf (dan 30 dagen)steeds duurder en onaantrekkelijke gemaakt worden. Overigens doet Thailand dit ook want ze baseren zich op hetzelfde onderzoek. Overigens heeft de filippijnnen veel kunnen leren van thailand mbt toeristen en daarom hanteren ze meestal dezelfde maatregelen.
de oude visumregeling is er inderdaad niet meer, zo te zien hebben ze de regels aangescherpt per 1 jan 2015 en kun je alleen nog maar een visum voor 58 (tot 59) dagen krijgen, dit geldt zelfs voor vrijwilligersorganisaties en kerken. Een voordeel vsan de filippijnen is wel dat je er zo lang mag blijven als je wilt zolang je maar grof geld betaald, dat was eerst niet zo. Overigens is het in Thailand weer heel makkelijk en spotgoedkoop om even de grens met maleisie (visumvrij) over te wippen en dan weer voor 6 maanden terug. Op de PH zit je voor een vismrun tegenwoordig al gauw op 400 euro incl taxen etc.
Lang verblijf in Filippijnen kan behoorlijk in de papieren lopen. Men gaat er kennelijk vanuit dat iemand die het zich kan veroorloven langer dan 59 dagen in het land te blijven , zich ook wel een dure verlenging kan veroorloven. Ik ben blij dat het gratis visum van verblijf korter dan 30 dagen nog bestaat, en het gratis Balikbayanvisum, voor maximaal 1 jaar verblijf. Ik maak dan ook altijd gebruik van 1 van die 2 gratis visum mogelijkheden.
We zullen onze portemonnee open moeten trekken om een paar maanden in de Filippijnen te kunnen blijven want een Filippijns familielid heb ik niet en daar is het Balikbayanvisum van toepassing op, als ik het goed begrepen heb.
Hoe dan ook, veel dank voor jullie reacties.