Ik wil geld overmaken vanuit Nieuw-Zeeland naar mijn Rabobank rekening in Nederland. Nu moet ik op een formulier aankruisen hoe ik de transactiekosten wil betalen:
SHA - Shared, kosten in NZ zijn voor mij en kosten in NL zijn voor mij.
BEN - Alle kosten zijn voor NL rekening.
OUR - Alle kosten zjin voor NZ rekening.
Nu zijn sowieso alle kosten voor mij, maar ik vroeg me af of iemand weet of er nog verschil tussen zit en welke optie ik het beste kan kiezen. Het kan namelijk zijn dat alle kosten voor mijzelf in NZ nemen, goedkoper is dan de andere twee.
Ben met deze vraag bij de bank geweest, maar die wisten het niet… Fijn hè
Ik boek zelf geld van NL naar Australie dit kost mij 20 euro voor shared. Dit is volgens internetbankieren de goedkoopste optie en natuurlijk de wisselkoers.
het varieert per bank-=zowel die in NZ als in NL. En soms-althans in NL-ook nog per soort rekng die je bij die bank hebt. ZELFS als je ‘‘our cost’’=-de bank in NZ doet dan rekent bvb ING toch nog een soort admin.kosten.
Het totaal van beide kanten komt in de praktijk vrijwel gelijk uit=-als er verschil is te weinig om je druk over te maken, zeker in jouw geval als beide rekng toch van jou zijn.
WEL heel precies BIC en IBAN vermelden=-anders gaat het weken duren.
Als je nu een bankrekng in NZ hebt met bankpas etc-=dan kan het soms het goedkoopste zijn om het geld erop te laten staan en dan in EUR via ATM in NL eraf te halen=-dan is er een '‘fee’ voor interntl. withdrawal-maar dat kan veel lager uitkomen als overboeken. En met je EUROcash stort je het dan zelf op je NL-=rekng. Dus vraag bij die bank na wat zij aanrekenen aan boekingskosten of opnamekosten=-en dan zelf rekenen.
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb afgelopen zaterdag de boeking gedaan via National Bank en het bedrag stond dinsdag op mijn Rabobank NL rekening. De kosten waren 25 dollar hier en dan de omwisselkoers.
Wellicht dat Transferwise uitkomst biedt?Van dezelfde jongens dieook Skype opgezet.
Stukken goedkoper als een bank. Simpel en betrouwbaar;
Gaat wel een paar dagen over de transactie heen, maar je wordt volledig op de hoogte gehouden.
Gebruik het zelf met enige regelmaat.