Weet iemand uit ervaring wat een week Spaanse taalcursus met verblijf in een homestay kost in december? In de Lonely Planet staat bij meerdere plaatsen 180 tot 220 dollar voor een week inclusief homestay, maar ik vraag me af of dit ook ongeveer hetzelfde is in het hoogseizoen?
Na alle positieve ervaringen had ik La Mariposa Spanish Scool & Eco-hotel in gedachten maar daar zijn de prijzen inmiddels behoorlijk verhoogd vanwege de droogte/slechte oogst/loonsverhogingen etc. Natuurlijk begrijp ik een verhoging, zeker in het hoogseizoen, maar het moet uiteraard wel betaalbaar blijven…
Ik hoop dat iemand het antwoord weet zodat ik een goede afweging kan maken!
Een hele goede Spaanse school in het centrum van Granada die ik je echt kan aanraden is Spanish School Xpress. La Mariposa heb ik zelf geen ervaring mee, maar wel goede verhalen over gehoord.
Ik denk dat als je een Spaanse cursus neemt met verblijf in een gastgezin het echt niet veel is om zo’n $250 per week te betalen. Het lijkt misschien veel, maar er wordt wel 20 uur Spaanse les, dus arbeid betaald plus alle lesmaterialen en nog eens allerlei activiteiten die bij je lessen inbegrepen zijn, zoals tripjes en uitjes in de buurt, en je gastgezin verzorgt 3x per dag eten plus extra kosten die je maakt qua water, licht, etc. Dan blijft er echt niks meer van die $250 over. En zeker in Nicaragua moeten mensen zo hard en veel werken en dan nog verdienen ze niet of net genoeg om rond te komen. Ik snap je helemaal hoor, je wilt natuurlijk niet teveel betalen en jouw budget is natuurlijk ook beperkt. Ik wil alleen maar zeggen dat de prijzen die gevraagd worden wel redelijk zijn, het is niet zo dat ze hier dikke winst meemaken zeg maar.
In principe moeten de prijzen in het hoogseizoen niet verschillen, maar het kan zijn dat sommige taalscholen dat wel doen. Als je in December rond de feestdagen wilt gaan, is het wel handig om op tijd een gastgezin te reserveren/boeken, anders kan het zijn dat er geen plek meer is. Dit geldt tenminste voor Granada.
Bedankt voor je bericht! Spanish School Express had ik inderdaad voorbij zien komen op dit forum en de site ziet er goed uit!
Ik kom 7 december aan op de luchthaven dus 2/3 weken spaans leren is uiteindelijk wel rond de feestdagen, maar de start is dus al eerder (ga een paar dagen na aankomst op zoek naar de taalschool). Zou dat nog een probleem kunnen zijn?
En het klopt zeker wat je zegt; 250 dollar is een prima prijs voor wat je er allemaal voor terugkrijgt volgens jouw omschrijving. Wel vreemd dat in de nieuwste Lonely Planet 180/200/210 staat bij de meeste taalscholen.
Bij La Mariposa is het alleen zo dat die 250 dollar (inmiddels 280) bestaat uit 20 uur taalcursus, homestay met 3 maaltijden en 20 uur vrijwilligerswerk… En daar zit het hem voor mij ook een beetje: bij andere taalscholen krijg je dus eigenlijk hetzelfde voor dit bedrag, alleen dan met activiteiten en ‘hoef’ je geen 20 uur vrijwilligerswerk erbij te doen. Het lijkt daardoor wat krom.
In NL doe ik ook vrijwilligerswerk maar ik denk dat de combinatie van 20 uur les EN 20 uur vrijwilligerswerk erg veel is. Zijn er ook mensen die hier ervaring mee hebben? Of heb jij dit toevallig gedaan Sole?
Je hoeft een taalcursus niet van te voren te reserveren, ook niet in het hoogseizoen, je kunt in principe altijd beginnen wanneer jij wilt. De prijzen die in de Lonely Planet staan, kloppen wel ongeveer, maar als je bijv. maar $180 betaalt, dan zitten er waarschijnlijk standaard geen activiteiten bij en die moet je dan erbij betalen of je krijgt minder lesuren per week. Je moet goed kijken wat de taalschool je precies aanbiedt. Maar ik ken verschillende Spaanse scholen in Granada en zoals ik al zei heb ik de beste ervaring met Spanish School Xpress en ik kan hun echt aan iedereen aanraden! Hun sterkste punten vind ik:
de leraren: zijn vrij jong maar wel heel erg goed, professioneel, motiverend en betrokken
het lesprogramma: 20 uur les per week incl. 4 middagactiviteiten. Lessen hebben veel afwisseling, dus niet alleen grammatica en woordjes stampen, maar tussendoor ook spelletjes, kleine uitjes zoals een bezoek aan de lokale markt, etc. En 's middags interessante activiteiten om je Spaans in de praktijk te brengen en tegelijk de lokale natuur en cultuur te leren kennen, zoals kookles of bezoek aan natuurreservaat, etc.
de sfeer: er hangt een heel open, sociale en gezellige sfeer. Je zult er nooit alleen zijn, er zijn altijd wel wat andere studenten. De school is echt een prima omgeving om Spaans te leren!
Mijn ervaring is dat als je 20 uur les hebt per week en 4x een middag activiteit prima te doen is. Vier uur per dag les is best intensief en als je dan 's middags een activiteit doet is dat ontspannend en leuk! Meestal duurt een middag activiteit maar max. een paar uur en niet de hele middag, dus daarna heb je vrij en kun je lekker bijkomen. Maar ik denk dat 20 uur les en daarbij nog eens 20 uur vrijwilligerswerk erg veel is. Ik zou het in ieder geval niet aanraden. Het is juist fijn als je de eerste weken wat rustig aan kunt doen en ook nog wat vrije tijd hebt om je Spaans te studeren, naar het zwembad te gaan, terrasje te pakken, Granada te verkennen, etc.
Zoals ik al zei heb ik bij Spanish School Xpress een taalcursus gedaan en daar 20 uur per week les gehad incl. 4 middag activiteiten en dat is me super goed bevallen. Ik kan je dit ook van harte aanraden!
Die 20 uur vrijwilligerswerk erbij leek mij ook wat veel van het goede… Ik ga daarom voor Granada en loop daar wel even bij Spanish School Xpress naar binnen om te kijken hoe en wat het beste bij me past!
Thanx! Gr. Susan