Ik vroeg me af of iemand me advies kan geven over een goede taalschool in Cusco. Er zijn er namelijk zoveel, en in mijn ogen lijken ze ook nog eens erg op elkaar. Ook vroeg ik me af of het nodig is om dit van te voren moet boeken, of dat ter plekke regelen slimmer en goedkoper is.
Daarnaast vroeg ik me af of het slimmer is om een homestay of in een appartement te gaan zitten. Allebei lijken ze me voor- en nadelen te hebben dus ik weet niet zo goed leuker/verstandiger is om te doen.
Hopelijk kan iemand me advies geven hierover (al het andere advies is ook welkom). Hoe sneller hoe beter, aangezien ik van plan ben om begin februari al naar Peru te vertrekken.
Ik heb Spaanse les gevolgd bij San Blas Spanishschool. Zij kunnen je ook helpen met onderkomen, appartement of gastgezin. Ook kan je via hun vrijwilligerswerk doen als je dat wilt. Ik heb in een gastgezin gezeten, en ik vond het leuk, maar achteraf had ik denk ik liever in een appartement gezeten. Ik voelde me soms bezwaard ‘thuis’ te eten terwijl je goedkoop uit eten kan en dat ook erg leuk is, en ik voelde me ook weleens lullig als ik laat thuis kwam door dat ik was uitgeweest oid. Ik vond de spaanse lessen bij San Blas erg leuk en ze ondernemen ook leuke activiteiten ‘buiten school’.
Ik zou het wel van te voren regelen, je hebt anders kans dat appartementen of gezinnen al vol zitten etc.
Proyecto Peru is een absolute aanrader (www.proyectoperucentre.org). Ik heb hier eerder dit jaar lessen genomen en ben er superenthousiast over. Ik ben in Peru blijven hangen en nog steeds bij deze school betrokken. Ook Proyecto Peru biedt (net als vele andere scholen) zowel Spaanse lessen, gastfamilies, gedeelde appartementen en vrijwilligerswerk aan. Met het verschil dat Proyecto Peru heel goed betaalbaar is en de leraren heel goed zijn. Wat betreft de prijs maakt het niets uit of je dit via internet boekt of dat je het ter plekke regelt, geen cent verschil. En aangezien je in februari reist (laagseizoen) hoef je je niet druk te maken over beschikbaarheid van een slaapplek, een Spaans lerares etc. Puur afhankelijk dus of je het leuk vindt om na aankomst door de stad te wandelen en een aantal verschillende scholen te bezoeken of dat je het alvast geregeld wilt hebben en gelijk aan de slag wilt (en al onderdak hebt en dus niet eerst naar een hotel hoeft).
Zoals Nikki aangeeft is de keuze tussen appartement en gastfamilie zeer persoonlijk. Het belangrijkste verschil vind ik het eten. Vind je het leuk, lekker en makkelijk om met je gastfamilie te eten en de peruaanse cultuur vanuit een familie te leren kennen en natuurlijk veel Spaans te oefenen dan is een familie ideaal. Vind je het leuk om zelf te koken of elke dag verschillende restaurantjes uit te proberen, dan is een appartement aantrekkelijk. Ook vind ik het afhankelijk van de tijd die je wilt blijven. Blijf je bijvoorbeeld 1 maand, dan is het wellicht leuker om bij een gastfamilie te verblijven en blijf je een langere tijd dan is een appartement wel weer zo fijn. Blijf je het lastig vinden, neem dan een combinatie! Geen enkel probleem om eerst een paar weken naar een gastfamilie te gaan en daarna een appartement!
Ik ga eind februari naar Peru, Cusco, om een taalcursus te doen en vervolgens te backpacken door Zuid Amerika.
Ik ga een cursus doen van 2 weken en volg deze via activity international.
Waarschijnlijk ga ik een week bij een gezin inwonen en daarna een week in een studentenhuis…
Hey Lisette,
Inderdaad zijn er een hoop Spaanse scholen in Cusco, maar ze zijn niet allemaal even goed of gezellig, sommige kleine scholen hebben in het laagseizoen maar heel weinig leerlingen waardoor je ook niet echt mensen kan ontmoeten daar. Een goede en goedkope organisatie om je Spaanse lessen en eventueel gastgezin (aanrader!) of appartement te regelen is Mijn Bestemming Peru. Ze werken samen met 2 gezellige en goede scholen en je kunt er ook gratis vrijwilligerswerk regelen.
Hun website is www.mijnbestemmingperu.nl