Even ter info, bij sommige banken betaal je een bedrag per transactie, andere banken zijn gratis.
Bank, maximum opnamebedrag, transactiekosten
VIB, 2 mln, 50000
EximBank, 2 mln, gratis
TechcomBank, 5 mln, gratis
Dit allemaal met een ING-pas in oktober 2012.
Denk dat het wel afhangt van welke biljetten er in de automaat zitten. In HCMC zaten er alleen briefjes van 100000 in de automaten, terwijl er in Hoi An ook briefjes van 200000 in de automaat zaten. Geloof dat het maximum aan briefjes uit de automaat 25-30 briefjes is, maar dat kan ik mis hebben. Als je dat keer 500000 doet, kom je aan een maximum van 12,5 mln.
Wie weet er nog meer banken die gratis zijn om te pinnen?
Ik zal eerst je vraag over het soort biljet in de automaat beantwoorden.
ik weet niet beter dat ik bij alle atm’s waar ik ooit gepint heb een keuze kon maken uit het soort biljet wat ik wil hebben, sla je die stap over, dan is de kans aanwezig dat er een automatische keuze wordt gemaakt door het machine.
nu ben ik dus ook even gaan neuzen op internet en kwam dit tegen
According to an official document no.1097 signed by the governor of the State Bank of Vietnam, there are 4 kinds of banknotes required in Vietnam ATMs. They are 20,000 (or 10,000); 50,000; 100,000 and 200,000 notes. Its main purpose is to avoid the unbalance of banknotes into circulation.
Dus in elk machine zouden deze biljetten moeten zitten en misschien heb je de keuze van biljetten overgeslagen?
De limit van pinnen is per machine per keer afgesteld en ook het aantal malen per machine kan verschillen.
Alles is ook afhankelijk van je limit op je kaart; je kan niet 2500 euro aan VND pinnen wanneer deze maar 500 euro toe staat per dag natuurlijk.
Over de kosten van het gastgebruik van een ATM ga ik even navragen in Viet Nam; ik weet niet beter dat zelfs vietnamezen moeten betalen voor gastgebruik, dus ergens moet er op verdient worden.
Zeker als ik in elke krant lees dat ze deze willen verhogen.
Ik hoop hierover snel antwoord te krijgen of dit echt gratis is of er ergens anders een addertje onder het gras zit; misschien in de koers of zo iets?
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb zelf de optie tot het kiezen van de coupures nooit gehad, ik zag alleen dat als ik zelf een bedrag intoetste dat er coupures van 20, 50, 100 en 200 in zaten.
Ik denk dat de kosten afhangen van of er een afspraak is met de andere bank, en als niet, dan betaal je dus een transactiebedrag. Wat ik weet is dat mijn bank (in dit geval ING) mij een koersopslag van 0,8% rekent, dus aan die kant betaal ik sowieso, maar dat is alles. Andere banken rekenen vaak een vast bedrag plus koersopslag, dus wat dat betreft kom ik goed uit. Het nadeel van kosten per transactie vind ik dat je niet weinig en vaak kunt pinnen, want dan wordt het erg kostbaar. Vandaar dat ik naar gratis gastgebruik zocht.
Dat van die limieten snap ik, maar ik reis met m’n vrouw, en die heeft ook een pas. Daardoor kun je samen twee keer zoveel opnemen, mocht dat nodig zijn.
Misschien krijg je de biljetkeus alleen als je Vietnamees als taal kiest?
Wij waren de hele maand juli in Vietnam. Het bleek dat het behoorlijk veel verschil uitmaakte bij welke bank je ging pinnen. We hebben dat met een visacard gedaan en wel wat rondgeshopt om zo weinig mogelijk te betalen.
In Hoi An en Hanoi lukte het om pinautomaten te vinden waar ik niets hoefde te betalen
Visa udbetaling VND 4000000,00 PGD HOI AN TP. HOI
Visa udbetaling VND 6000000,00 PGD BO HO-HANOI HN
In Saigon heb ik 40.000 VND betaald bij de ANZ bank. Dit was de duurste bank die ik gebruikt heb.
Visa udbetaling VND 4040000,00 ANZ-PC GARDEN HCMC
En in Nha Trang 20.000 VND in een ATM-hokje dat aan de Biet Thu Street lag maar waarvan ik de naam van de bank niet meer weet. Wel handig dat je 5.000.000 VND op kon nemen. Ik betaal bij onze eigen bank per keer 4 euro voor geldpinnen, dus hoe groter het bedrag, hoe beter de koers…
Visa udbetaling VND 5020000,00 01 Biet Thu, Nha Tra
Hotels en trips etc. heb ik zoveel mogelijk met m’n visacard betaald.
ik heb deze vraag dan ook even voorgelegd aan mijn vraagbaak in Viet Nam en je hebt de goede conclusie getrokken.
Het blijkt namelijk dat je niet voor gastgebruik hoeft te betalen als er afspraken zijn of samenwerking is tussen bepaalde banken.
Tussen Eximbank en Techno bank zijn er afspraken en samenwerkingsverbanden en daarom zijn er geen kosten voor gastgebruik voor ATM’s onderling; geld ook voor Vietnamezen die bij de ING pinnen in Nederland.
Even een klein citaat uit het antwoord dat ik heb gekregen.
Regarding ATM, yes I agreed with you every thing costs money, I do however check directly with Eximbank or Techcombank in Vietnam, and they said that you need to check with your bank in Holland, to see whether they are cooperated with Eximbank or Techcombank or not, and they can confirm if fee exists or not.
Gezien dit antwoord kan het ook voor andere banken, zoals ABN-AMRO bijv, dat zij ook een afspraak of samenwerkingsverband hebben met een Vietnamese bank en je daar dan bij die bepaalde banken niets hoeft te betalen voor het gastgebruik.
Misschien iets voor toekomstige Vietnamgangers om dit even na te vragen bij hun bank om zo wat geld te besparen.
Wat betreft keuzes van de biljetten.
Ik denk dit is wat ik bedoelde, er zitten toch toetsen naast en wanneer je die indrukt kan je de keuze maken?
Sndr,
Bedankt voor je opmerking en denk dat er diverse mensen je raad gaan opvolgen.
Ik heb vandaag contact gehad met de ABNAMRO en deze vertelden mij dat houders van hun wereldpas overal in Viet Nam en en bij elke ATM moeten betalen voor gastgebruik.
Helaas.
Antwoord
Dat geld opnemen in het buitenland momenteel niet zonder kosten is, maar dat dit, als er wordt samengewerkt met buitenlandse, in de toekomst kan veranderen.