Hallo,
Ik ga in december met een vriendin in Maleisie rondreizen. Kan iemand mij een indicatie geven van wat normale prijzen in Maleisie zijn voor o.a.:
- een taxirit (kosten per km bijvoorbeeld);
- een overnachting (low budget en normaal/comfort);
- een maaltijd;
- etc.
Alvast bedankt!
Groet Marieke
Wij hadden voor twee personen voor 4 weken een budget van 1500 euro. 50 euro per dag. Eten is goedkoop, we aten vaak voor 5 euro per avondmaaltijd inc. drinken voor twee personen. Maar als je bier wilt drinken is het duurder! Als je westers eten wil is het ook duurder. Slapen is ook goedkoop. Het hangt er vanaf of je op een dorm (slaapzaal) wil slapen of een aparte kamer wil. Wij hebben 1x op een dorm geslapen voor ong. 3 euro per persoon. De rest hadden we een aparte kamer met eigen badkamer voor meestal 10 euro per kamer. Het duurster was 20 euro voor een eigen chaletje op het strand. Van de taxi hebben we niet veel gebruik gemaakt, meestal van de bus dat is goedkoper. Maar als de bus niet meer reed, 's avonds bijvoorbeeld dan was dat altijd wel wat duurder dan de rest daar. Ik weet de precieze prijzen niet meer daarvan. Wil je binnelandse vluchten maken dan is het goedkoper om dat ver van te voren te boeken maar je bent dan natuurlijk wel wat minder flexibel. Veel plezier in ieder geval en als je nog vragen hebt dan laat maar weten. Groetjes Yvonne
Hallo Marieke,
Een taxirit begint met een starttarief van 3RM inclusief de eerste km. daarna is het zo uit mijn hoofd, 20 sen voor elke 145 meter. Dit lijkt heel veel maar de gemiddelde taxirit binnen bijvoorbeeld Kuala Lumpur licht rond de 10 tot 15 RM (2 tot 3 euro).
Een waarschuwing, op toeristische plekken en stations moet je er rekening mee houden dat de meeste taxichauffeurs niet op de meter willen rijden. Het beste om te doen, is om een stukje te lopen weg te lopen, dan een taxi aan te houden, direct instappen en zeggen waar je heen wilt. De meeste taxichauffeurs gebruiken dan gewoon de meter. Anders stap je uit en probeer je de volgende.
Verder hangt het af met taxi’s waar je bent in Maleisie. In bijvoorbeeld Kota Bahru zijn bijna alle taxichauffeurs oplichters. Kies ook nooit de taxichauffeur die je staat op te wachten als je uit een station komt of van een lange afstandsbus komt.
Maaltijden zijn goedkoop als je niet westers eet. Langs de straat kun je prima en lekker eten.
Als je goedkope vluchten wilt boeken binnen maleisie en naar omliggende landen kun je dat doen via www.airasia.com die zijn verreweg de goedkoopste en hoe eerder je boekt hoe goedkoper. Verwacht alleen niet dat ze ooit op tijd vliegen. Altijd 10-15 minuten te laat.
Binnen Maleisie zelf is de goedkoopste manier van reizen toch wel met de lang afstandsbussen. Dit zijn echt zeer ruime bussen met relaxte stoelen. Maargoed, sommige reizen zijn gewoon erg lang en beter te doen met vliegtuig.
Hou er altijd rekening dat je meer kwijt bent dan je verwacht en zorg dat je wat geld achter de hand hebt.
Veel plezier met je reis naar Maleisie!