Mijn vriendin en ik gaan binnenkort voor een jaar op reis naar onder meer ZO-Azië. Wij vroegen ons af of je voor 40 euro per dag in Maleisië goed rond kunt komen (in oktober 2010). We willen wel uitstapjes kunnen maken en slapen op 2-persoonskamers (geen overdreven luxe). Denken jullie dat die ruim 40 euro per dag reëel is?
Ligt er aan wat voor uitstapjes, of je het vervoer wilt meerekenen en of je een goede onderhandelaar bent… Laatst in september (laagseizoen) betaalden m’n reisgenoot en ik zo’n € 10 per nacht voor een tamelijk luxueuze kamer (toilet, airco, tv en warm water) op een a-locatie. Bijna vergeten, dat was inclusief een uitgebreid ontbijt! Een motor (semi-automaat) huurden we voor 8 euro per dag (excl benzine). Met een langeafstands airco bus 100 km reizen buiten het spitsuur was omgerekend nog geen 2 euro p.p. Een halve liter water uit de buurtsuper schuift ongeveer € 0,25. Nou ja, hopelijk heb je hier iets aan.
Ik ben onverwacht eerder uit Zuid-Oost-Azië terug naar Nederland gekomen.
Ik heb nu nog 4 ongebruikte tickets, waar ik helaas zelf geen gebruik meer van kan maken.
Bangkok - Bali
op 21 december 2009
vliegtijden: 06.15- 11.25 (200 euro)
Bali - Kuala Lumpur
op 17 januari 2010
vliegtijden: 06.05 - 09.05. (50 euro)
bagage 20 kg.
Kuala Lumpur - Londen
op 19 januari 2010
vliegtijden: 15.50 - 21.50 (300 euro)
bagage 20 kg.
Londen - Weeze
op 20 januari 2010
vliegtijden: 07.30 - 09.30 (30 euro)
1x ruimbagage
Heb je interesse, in alle of 1 van de tickets, laat het me weten, dan kunnen we het een en ander regelen m.b.t. de prijs en de omboekingskosten. [EMAIL=“annickoverkamp@gmail.com”]annickoverkamp@gmail.com
Als eerste wat gaaf lekker een jaar er tussen uit!! Geweldig.
Wat betreft de kosten, wij zijn nu zo’n 8 maanden aan het reizen en houden gemiddeld 50 euro per dag aan ( met zijn 2en). Ik moet je eerlijk zeggen dat dat prima lukt. In Borneo hielden wij zelfs over en deden vele excursies ( veel openbaar vervoer etc.) Ook verblijfkosten zijn in Maleisie prima te betalen. Rond de 20 euro vrij veel luxe kan zelfs minder in guesthouses ( privacy en schoon) voor rond de 10 euro plus. Eten en drinken is ook vrij goedkoop. Dit geldt eigenlijk ook voor Thailand, maar Indonesie is nog goedkoper.
Het bedrag wat je overhoud kun je dan weer gebruiken voor de vleigreizen en dergelijken.
Het ligt er ook aan of je van plan bent veel gebruik te gaan maken van de lowcost airlines ter plekke. In Maleisie is het soms (vooral in Borneo) de enige vervoersmogelijkheid, als je geen zin hebt om dagenlang achter elkaar te reizen per boot of jeep. Mijn vriend en ik waren hierdoor ver boven ons budget uitgekomen. Dit is iets waar je wel rekening mee moet houden.
Hoi Thijs,
40 euro is goed te doen hoor. Wij zijn afgelopen jaar in Maleisie en Borneo geweest en hadden als budget 50 euro p.p per dag. De ene keer kwam je daar iets boven, de andere keer iets onder. Eten is echt heel goedkoop. Dat kan echt voor 4 a 5 euro voor twee personen incl. drinken. Dan eet je wel plaatselijk in goedkope tentjes, geen luxe restaurants en geen westers eten. Maar ik neem aan dat dat geen probleem is, het eten is daar namelijk heeeerlijk!! Verder is het openbaar vervoer ook niet heel erg duur. Hangt een beetje van de afstanden af. Wij hebben alleen van en naar Borneo gevlogen verder alles met de bus en boot. Georganiseerde excursies of gidsen maken het natuurlijk duur. Wij wandelen eigenlijk altijd gewoon zelf in de parken, zien dan ook voldoende dieren. We hebben wel een excursie van uncle tan gedaan in borneo, dat is dan wat duurder maar als je daar rekening mee houdt dan moet dat er allemaal inpassen.
Al met al best te doen dus.
Groetjes Yvonne
Yvonne, Thijs heeft het over €40 in totaal dus over €20,- p.p… Jij hebt het over 2 1/2 keer zoveel. Ik denk dat het te doen is, maar dan kun je je geen enkele luxe (en zeker geen biertje en kamer met airco bijv.) veroorloven.
Stom ik heb het er verkeerd neer gezet, wij hadden 50 euro per dag dus voor twee personen. Wij hadden bijna altijd wel een kamer met airco maar dus ook 10 euro per dag meer. Bier hebben we niet veel gedronken want dat was echt veel duurder, konden vaak drie cola’s drinken voor de prijs van 1 bier. Groetjes Yvonne