Hallo,
Ik en mijn vriendin willen van de zomer op vakantie naar Maleisie, 2 of 3 weken en ‘rondtrekken’.
We willen niet op slaapzalen en hostels slapen, maar gewoon normaal overnachten en eten etc.
Natuurlijk ook uitstapjes en excursies doen.
Maar ik vind het heel moeilijk om nou te berekenen wat je per dag ongeveer kwijt bent met zijn 2en in Maleisie.
Volgens mijn berekening kwam ik uit op ongeveer 70 euro (overnachten 30/40 euro, en dan nog 30/40 euro voor eten/drinken, excursies enz.).
Is dit een redelijk bedrag (als je dus niet back to basic wilt) of is dit teveel of te weinig?
Bedankt alvast voor de reacties!
Sjoerd
Hallo,
wij zijn net terug van een 22-daagse reis Borneo (Sarawak) en Maleisie.
Voor eten en drinken, hoef je, als je gebruik maakt van de lokale eethuisjes, niet veel kwijt te zijn. Wij aten soms voor nog geen 5 euro samen!!
wij hadden voor een gedeelte een georganiseerd reis waar excursie e.d. in zaten. Als je genoeg tijd hebt, kun je ter plekke prijzen vergelijken.
vanuit Nederland is het in elk geval duurder, leek ons.
Maar goed, je wilt je tijd optimaal besteden, dus hebben wij gekozen om vooraf een aantal dingen te regelen.
succes
Wij hebben alles ter plekke geregeld, alles met het openbaar vervoer gedaan maar meestal wel gewoon geslapen op een eigen kamer met eigen badkamer. Eten is echt het allergoedkoopste, inderdaad voor nog geen 5 euro, incl drinken voor twee personen. Als je westers wil eten is het wel duurder. Slapen kan voor zo’n kamer voor ong 10 a 15 euro. Onze duurste overnachting was een hutje op het strand voor 20 euro. Voor 20 euro heb je echt wel goede kamers als je dat er aan uit wil geven.
Ons dagbudget was 50 euro voor twee personen. Maar dan hebben we dus wel alles met openbaar vervoer gedaan, wil je veel gaan vliegen dan moet je wat meer rekenen. Groetjes yvonne
Voor 70 euro met zijn tweetjes kom je inderdaad makkelijk rond. Beter iets teveel geld hebben dan te weinig, je kan altijd een deel van je budget bewaren voor een volgende vakantie 
Qua overnachtingen zou ik echt geen 30 euro per nacht uitgeven, voor ongeveer 15 euro kun je best al mooie kamers met warm water en AC krijgen. Bij internationale ketens bent je overigens vaak net iets meer dan dat kwijt, maar persoonlijk vind ik kleinschalige lokale initiatieven veel leuker en gezelliger.
Hoi Jenny,
een vraagje. Waar vind jij die fatsoenlijke kamers van zo’n 15 euro dan? De hotels die ik had gevonden waren allemaal rond de 25-30 euro (voor niet al te veel luxe)
Heb je misschien tips voor Kuala Lumpur, Langkawi en/of Melaka?
Misschien verschilt onze definitie van een fatsoendelijk kamer, ik wil vooral dat een kamer schoon is, en mijn reisgenoot wil AC en warm water 
Op internet zijn dergelijke kamers wellicht niet te vinden voor 15 euro, maar dat valt grotendeel te verklaren omdat goedkopere accomodatie geen website heeft. Het blijft Azie! Ik boek mijn kamers dan ook altijd gewoon ter plekken, evt met wat suggesties uit een reisgids als de Lonely Planet of de Rough Guide.
Wij hebben de kamers ook ter plekke gezocht en geboekt. Prima te doen, veel keus en goede kamers. Een gids als de lonely planet is dan handig om vast wat te lezen over het hotel en de prijs voordat je binnen loopt. Groetjes Yvonne