ik ben een jongen van bijna 16 jaar en woon in Almere, Flevoland. Ik wil volgend jaar in de zomervakantie voor een maandje ofzo naar Californie gaan om te kijken hoe het daar is. Als het me bevalt wil ik het jaar daarop, als ik m’n VWO heb afgerond, daar misschien een jaar gaan zitten, misschien zelfs langer. Ik vraag me alleen af, heeft iemand enig idee wat de kosten zijn om voor een jaar in Californie te gaan zitten? Het liefst zou ik daar, als het me erg bevalt, gaan studeren en vervolgens wonen, want ik heb het hier in Nederland vooral met het weer wel gehad
Uhm het lijkt me een beetje dat je je nog niet zo goed hebt laten informeren over hoe zoiets in zijn werk gaat. Kan het mis hebben natuurlijk maar zo interperteer ik je berichtje. Wat zijn de kosten om een jaar in Californie te wonen? Dat hangt totaal van jezelf af! Je schreef te willen studeren daar. Wil je dat als uitwisselingstudent doen? Dat is namelijk goedkoper dan zelf een jaar daar naar toe gaan. Universiteiten zijn namelijk niet te betalen, reken op tussen de $ 10.000 en $ 20.000 per jaar! Sport je? Dan kan je misschien een scholarship regelen. (dat is mij gelukt en heb 3 jaar in Amerika gestudeerd). Ik zou als ik jou was eerst jouw mogelijkheden bekijken voordat je je koffers pakt en gaat kijken of Californie je bevalt. Zo simpel gaat het namelijk allemaal niet!
Hey, ik sport inderdaad: voetbal, alleen gewoon op amateur niveau dus dat zal zeker niet lukken. Even over wat ik wil gaan doen in dat jaar, ik hoef niet perse meteen te gaan studeren. Want je moet volgens mij ten eerste de taal goed kennen voordat je wordt toegelaten. Dit kan door daar er een tijd te blijven zoals ik wil gaan doen en wat te gaan werken in de horeca ofzo, ik zeg maar wat. Als ik dan wil gaan studeren, dan zal de taal geen probleem meer zijn.
Ik doe nu een VWO opleiding, heeft dat enig positief effect in Amerika, of maakt dat niet vele uit?
Mag ik vragen welke sport je beoefende voor die scholarship?
Als je wil worden toegelaten op een universiteit dan moet je de TOEFL test doen. Dat is een test over je kennis van de engelse taal. Ik was op de middelbare school niet echt goed in engels maar heb die test wel gehaald. Dus je hoeft echt niet super in engels te zijn…
je schreef dat je een tijdje daar wil blijven om te werken. Je weet dat je niet zomaar mag werken in Amerika? Als je illegaal gaat werken en ze pakken je dan verspeel je al je kansen en mag je ook een aantal jaar niet het land in.
Dat je VWO hebt gedaan is wel van belang omdat je alleen met HAVO of VWO wordt toegelaten op een universiteit maar niets meer dan dat jammer genoeg.
Als advies voor je zou ik erover nadenken om bijv met een organisatie een aantal maanden op een summercamp te gaan werken in de zomer of een ander soort baantje. Er zijn genoeg organisaties die dit regelen, Travel Active bijv maar google ff en dan komen er veel meer uit. Die regelen nl. ook je visum. Zo kan je daar een tijdje werken. En wellicht ook langs universiteiten gaan om te zien wat jouw mogelijkheden zijn. Voetbal in tegenstelling tot in zijn algemeenheid is op universiteiten best wel populair dus dat zou je ook kunnen proberen als je langs gaat. Kunnen ze zien hoe je speelt enzo.
Ik kreeg een tennisscholarship, gekregen nadat een ander meisje van de tennisschool mij heeft gepromoot daar.
Ik weet dat je niet ozmaar mag werken in Amerika, en dat risico wil ik ook niet nemen. Dat van het summercamp is een goed idee, dan kan ik wat geld verdienen en na afloop alsnog een maand rondkijken(ik heb net even op de site gekeken van Travel Active). In die maand kan ik dan inderdaad naar universiteiten gaan om te zien wat mijn mogelijkheden zijn. Maar 1 vraagje wat ik niet op travelactive.nl kon vinden: Kan je kiezen naar welk kamp je heen gaat? Want op de site hebben ze het over een retourtje Amsterdam-New York. Ik zou New York best wel eens willen zien natuurlijk, alleen wil ik toch gaan voor Californie Want dat is m’n eerste keuze op dit moment.
Ik heb nooit op een summercamp gewerkt maar ik weet dat iedereen eerst naar New York gaat voor een introductie en dat na een aantal dagen doorvliegt naar je eindbestemming. Je kan zeker je voorkeur doorgeven en lijkt me ook meer dan logisch dat je kan weigeren als het niet aansluit op wat jij wilt. Ik zou Travel Active even mailen met die vraag hoe de procedure in zijn werk gaat. Zeg er dan bij dat je naar Californie wilt maar dan niet voor de echte reden natuurlijk
Dat laatste gaat niet werken…
Ik heb interviews bij Travel Active afgenomen én ik ben afgelopen zomer naar the USA gegaan om het Summercamp programma te volgen.
Je weet van te voren niet waar je heengaat. De introductie vindt plaats in NY.
Let wel. Dit is 's avonds rond een uur of 5 / 6 aankomen. Dan nog naar Manhattan, De volgende dag heb je een morgen introductie, daarna meteen de Greyhound in en weg.
Je kunt niet aangeven waar je wel en niet heenwil. Het Camp selecteerd jouw, jij niet niet het Camp. Het kan zijn dat je geluk hebt en in de buurt van Washington / NY zit.
Ik zat in de bergen van North Carolina… Nooit van gehoord, maar wel mooi. Na afloop van Camp heb je minimaal een maand de tijd om rond te reizen… Dus je kunt nog genoeg van Amerika zien.
Om in aanmerking met het Summercamp programma te komen moet je minimaal 19 jaar oud zijn…
Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.
Oh dat wist ik niet, best stom dat je niet zelf mag kiezen waar. Misschien is work & travel dan meer voor jou. Zijn genoeg organisaties die dat regelen, zoek maar ff via google!
Ik heb net gekeken op de site van work & travel, en als ik het goed begrijp moet je al zijn ingeschreven om hierovor in aanmerking te komen. Hier is de link met de eisen: http://www.workandtravelusa.net/about/rules/index.html
Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?
Want als ik daar een paar maanden wil gaan werken, zit ik natuurlijk nog niet op een universiteit… daar wil ik dan voor gaan kijken als het me bevalt.
Bij sommige organisaties is het noodzakelijk dat je student bent. Maar bij anderen moet je net afgestudeerd zijn en weer anderen is het student of net student af zijn helemaal niet noodzakelijk. vraag eens je mogelijkheden na bij bijvoorbeeld www.joho.nl of www.activityinternational.nl. Bij die laatste kan je in nationale parken werken zonder dat je student hoeft te zijn. Www.xgrant.com is ook een organisatie die een werkplek regelt voor (ex) studenten. Zal je ook ff moeten navragen of je ervoor in aanmerking komt. Zo zijn er talloze organisaties als je een beetje rondzoekt en navraagt!
Uhm volgens mij moet je wel minimaal 18 jaar zijn… lees net dat je bijna 16 bent… Ik weet niet of er dan iets mogelijk is omdat de meeste visums pas vanaf 18 jaar zijn. Wellicht dan gewoon een maadje op vakantie in Californie dan heb je ook alle tijd om de universiteiten langs te gaan! Wens je veel succes want het zal moeilijk worden
Hey, bedankt voor alle links. Ik ben nu inderdaad 16, ik wil volgend jaar ook een maandje gaan… maar ik wil gewoon vast weten wat ik kan verwachten als ik zoiets wil gaan ondernemen zoals daar een jaartje blijven. Dus dit is gewoon meer orienteren.