Kosten bijhouden en splitten

Hi allemaal!

Al heel lang ga ik met vrienden op reis en moeten er rekeningen betaald worden onderweg. Veel dingen komen op één bon en worden door één van beiden voorgeschoten. Het is tot dusver altijd goedgekomen, maar een echt goede manier om kosten bij te houden (wie heeft wat betaald, hoeveel krijg jij nog van mij, wat moet er nog gesplitst worden) heb ik nog niet gevonden. Tot nu is het veelal gerommel met bonnetjes bewaren, bedragen opschrijven en een hele hoop wiskunde.

Wie heeft de ultieme oplossing voor dit ‘probleem’?

Om de beurt pinnen en alles cash betalen?

Je gaat er dan wel van uit dat iedereen ongeveer even veel geld uitgeeft. Anders werkt dit natuurlijk niet :slight_smile:

Of één iemand schiet alles voor en dan delen door twee :wink:

Dat doe ik nu vooral. Ieder die wat betaald schrijft dit op. Einde van de rit alkes bij elkaar optellen, de 2 rijtjes van elkaar aftrekken en delen door 2. Maar dit werkt niet als de één een biefstuk van 30,- heeft gegeten en de ander een pasta voor 8,-…

Dit is prima, maar als je 1,5 maand lang alles moet voorschieten voor 2 personen wordt het wat lastig (geld groeit bij mij niet op mijn rug [emoji6]). En dan is er nog steeds het delen door 2 probleem… (Zie vorige reactie)

Hmm tja dan zit er toch niets anders op dan alles op te schrijven denk ik. Of toch steeds ieder voor zich betalen… maar das ook niet echt ideaal.

Ieder voor zich zou ideaal zijn. Helaas houden restaurants of eettentjes en barretjes hier nooit rekening mee [emoji6] en dit is vaak ook net het deel van de kosten wat vaak niet in 50/50 op te delen is [emoji16]

Als ik al met een vriendin op vakantie ga (elke herfstvakantie) dan pinnen we allebei een vast bedrag dat we in de pot gooien voor kleine uitgaven als koffie en lunch. De grotere uitgaven betaal ik met de creditkaart en na afloop hoef ik alleen de rekening van de creditkaart er maar bij te pakken om door te geven hoeveel ze mij schuldig is.
Nu moet ik erbij zeggen dat wij over eten nooit moeilijk doen. De ene keer is de één wat duurder uit, de andere keer de ander. Als we daar moeilijk over gaan doen…

Ik ben daar zelf ook nooit moeilijk over. Maar ik ga nu met een reisgenootje op reis wat ik via het grote www heb opgeduikeld. Supergezellige leuke meid, maar we kennen elkaar nog maar een paar maandjes dus ik heb geen idee wat ik kan verwachten mbt kosten delen.

Dan denk ik maar bij mezelf, als alles gewoon duidelijk is vanaf het begin kunnen er ook geen awkward geldgesprekken komen

Ik zou daar dan van tevoren gewoon goeie afspraken over maken. Dan hoeft het op het moment van betalen ook niet awkward te worden.

Wel heel leuk trouwens dat je via internet een gezellig reisgenootje hebt gevonden! :slight_smile:

Ja ik zat meer in de modus van beter voorkomen dan genezen. Dat moet toch makkelijker kunnen. Heb ook al verschillende apps gedownload, maar die gaan allemaal alleen uit van een 50/50 deling.

Ja echt superleuk hè! Klikte ook echt meteen enorm goed toen we elkaar voor het eerst in ‘real life’ hadden ontmoet. Ik weet nu al dat ik er een vriendin voor het leven aan overhou :slight_smile:

Tja, als ik zo lees dat het direct al zo klikte, dan zou ik gewoon inderdaad dit onderwerp gewoon een gezamenlijke pot maken van waaruit alles betaald wordt. Is de pot leeg, dan storten jullie beiden weer hetzelfde erin.

1 like

Gebruik je een smartphone ?

Ik gebruik het programma (op android, waarschijnlijk bestaat er wel een alternatief op het appeltje ook)
‘mijn huishoudboek’
je kan het vinden op de google playstore **hier
**
Je kan er een hoop zaken mee uitsplitsen, zelf rekeningen maken, categoriën van betalingen maken
ideaal om op reis te gebruiken en bij te houden wie wat waar uitgeeft
EN wie wat waar heeft bijgedragen
je kan het ook exporteren naar excel om alles thuis in detail te bekijken

Ik gebruik dit progje al enkele jaren tot mijn grote voldoening.

Hopelijke ben je er wat mee
en is het ‘jouw ultieme oplossing’ :zon02:

Ivan

1 like

Wij hebben altijd een 2e portemonne bij ons en beide doen we daar een afgesproken bedrag in, zodat daar eten, drinken, entreegelden ect van betaald kunnen worden. Is het geld op dan opnieuw samen geld storten, werkt bij ons altijd prima en geen gedoe.
Succes

Ik ga meestal op reis met 1 of 2 vriendinnen en wij doen het op dezelfde manier als Annelies1955.
Om de beurt beheren wij dan deze portemonee, is ook wel relaxed als je een week lang nergens (behalve voor persoonlijke uitgave bv een souvenir) je portemonee voor hoeft te pakken

In de drie weken dat ik samen met een vriendin was legden we steeds allebei evenveel geld in ‘de pot’ waar we alles van betaalden. Behalve persoonlijke uitgaven. De gerechten die we bestelden waren meestal bijna evenduur. Als er een heel groot verschil in zou zitten kun je voorstellen dit nog bij te leggen.

potje maken!

Meestal pot maken. Dus beide evenveel geld inleggen, daar alles van betalen.
De meeste mensen waarmee ik reis (als ik al samen reis) eten en drinken ongeveer evenveel. En ook maak je eigenlijk altijd dezelfde tours.

De souvenirs die worden gekocht schrijf ik op, bij thuiskomst kijk ik of er veel verschil in zit en dan verreken ik dat.

Zorg voor excel of Numbers op je iPhone/smartphone en maak 2 kolommen jij/zij. Bonnetjes direct even invoeren conform hoe je hebt gegeten en je hebt een overzicht. Wordt het wel een boekhoud vakantie [emoji16]