Budget voor reis zuid oost Azië?

Hoi allemaal!

Mijn eerste berichtje op dit forum… Volgend jaar ga ik afstuderen en daarna heb ik alle vrijheid om te doen wat ik wil. Ik wil onwijs graag reizen en heb al wat ideetjes, maar daar blijft het nog even bij, geen concrete plannen ed.

Het valt of staat nogal met de financiën. En ik heb zelf geen flauw idee hoeveel zo’n reis ongeveer gaat kosten en hoeveel ik dus moet gaan sparen.

Ik zat aan het volgende te denken:
3 maanden naar landen als Thailand, Vietnam, Laos en Cambodja

Hier zijn vast ervaringsdeskundige die mij een ruwe (of precieze) schatting/indicatie kunnen geven

Ik ben benieuwd!

Via Wereldwijzer app

Reis je alleen of samen met iemand? Dat laatste is uiteraard goedkoper, omdat je kosten van een kamer of taxi kan delen.

Een schatting van 25-30 euro per dag is vrij redelijk. Daarnaast uiteraard de kosten van je ticket.

Bedankt voor je reactie!

Tot gister was mijn plan om alleen te reizen. Tot m’n beste vriendin vertelde dat ze d’r studie waarschijnlijk wat wil rekken ivm stage en scriptie en dan lijkt het haar heel leuk om samen te gaan.

Omdat ik gerekend had op reizen in m’n eentje en daar net een beetje aan gewend was en de knoop door heb gehakt het dan in m’n eentje te doen, weet ik opeens niet zo goed of ik wel samen wil gaan. Je zit echt drie maanden op elkaars lip, maar het heeft allebei voor en nadelen denk ik…

Via Wereldwijzer app

Ik heb veel alleen gereisd, maar ook veel samen. Met mijn partner reis ik nog niet zo lang, maar ik heb een vast reismaatje met wie ik de aflopen 15 jaar heel veel reizen heb gemaakt.

Het belangrijkste is denk ik om je verwachtingen uit te spreken. Mijn vaste reismaatje en ik hebben een aantal gedeelde interesses (anders zouden we niet zo vaak samen reizen ;)), maar we zijn op sommige fronten ook heel verschillend. Ik vind het heerlijk om te duiken op vakantie en af en toe een stevige wandeling te maken. Hij vind het fijn om soms uit te gaan.

Soms splitsen onze wegen dus op reis. Soms voor een uurtje, een dag, maar ook wel eens voor een week. Niet omdat we ruzie hebben (dat hebben we namelijk nooit!), maar omdat we elkaar onze eigen interesses gunnen en elkaar daar in vrijlaten. Het is dus een aantal keer voorgekomen dat hij op een ander eiland (of zelfs ander land) zat dan ik, en dat we na een week weer doodleuk een kamer deelden.

Mijn omgeving vind dat soms raar. Je gaat toch samen? Maar nee, niet altijd dus. Want me drie maanden naar een ander voegen zie ik niet zitten :wink:

(O ja, maak ook afspraken over financiën)

Bedankt voor je reactie! Gelukkig zitten m’n vriendin en ik over bijna alles op één lijn. We kunnen ook alles tegen elkaar zeggen. Je tip om duidelijk naar elkaar te zijn over onze verwachtingen is een goede. Net als afspraken maken over het financiële gedeelte, thanks!

Via Wereldwijzer app

Waarom ga je niet een gedeelte met haar en een gedeelte zelf?
Je leert namelijk zoveel van echt alleen reizen. Ik ben op wereldreis geweest met mijn vriend en dat is geweldig, maar het is echt heel anders om alleen op pad te gaan. Je ontmoet zoveel andere mensen, simpelweg omdat je alleen bent.