Beste forummers!
Ongeveer een maand geleden heb ik besloten een tussenjaar te nemen. Dit betekend dat ik in ieder geval tot september 2015 geen studie ga volgen. Al jaren lang zit het idee in mijn hoofd om te gaan reizen. Ik wilde altijd een tijd in Engeland gaan wonen maar ook verre reizen maken. Landen als Thailand, IJsland maar ook Canada en Brazilië staan al een lange tijd op mijn ‘must-see list’. Nu denk ik dat ik dit jaar misschien toch maar moet aangrijpen om echt die reis te gaan maken. Af en toe heb ik nog twijfels omdat het me eerlijk gezegd doodeng lijkt. Ik had altijd het idee dat ik niet alleen zou durven, maar een reisgenoot vinden lijkt me erg lastig omdat ik dan toch niet de ultieme vrijheid heb in wat ik wil zien en doen. Ik ben nu toch eindelijk begonnen om wat meer informatie te zoeken over een solo-reis. Ervaringen van andere reizigers, informatie zoeken over landen en vooral veel reisblogs lezen. Hierdoor word ik alleen maar enthousiaster! Het enige probleem is: ik kan niet goed kiezen waar ik heen zou willen en ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen mijn plannen wat meer vorm te geven.
Het liefst zou ik van begin Februari tot ongeveer eind Juli 2015 weggaan. Zo heb ik dit jaar nog tijd om te werken en sparen, aan mijn plannen te werken en mij te oriënteren op een nieuwe opleiding. Hoeveel geld ik in deze tijd kan verdienen weet ik nog niet precies omdat ik momenteel hard op zoek ben naar een nieuwe (full-time) baan. Dit kost echter meer moeite dan ik had gehoopt en ik heb nog geen idee hoeveel geld ik nodig heb om mijn reis te kunnen maken. Ik hoop dat ik ongeveer een bedrag van € 5000,- bij elkaar kan sparen. Zou dit voldoende zijn? Ideeën die ik tot nu toe heb gehad zijn:
- Een aantal maanden naar Engeland en daar werken, vervolgens een paar weken tot een maand naar Spanje om spaans te leren en daarnaast rond te reizen en eventueel te werken.
- Naar Canada (hier heb ik kennissen waar ik wellicht kan blijven en dan vanuit daar wat rondreizen) en vervolgens naar de V.S. Het lijkt me geweldig om daar een roadtrip te kunnen doen maar ik ben bang dat dat te duur zou worden en dat lijkt me ook minder leuk om alleen te doen.
- Nieuw-Zeeland lijkt me ook geweldig. En daarna dan wat landen in ZO-Azie bezoeken. Ik zou ook erg graag naar landen als Bali of Laos gaan.
Welke werelddelen zijn wat reizen betreft het meest voordelig? Het lijkt mij namelijk dat de reis naar Canada en de V.S. veel duurder uitvalt dan een reis naar Z.O. Azië. En zou het daarnaast ook nodig zijn op ter plekke te werken? Ik denk echter dat er nog veel landen zijn die ik niet eens heb overwogen omdat deze misschien minder bekend zijn of omdat ik er gewoon nog niet aan gedacht heb. Natuurlijk ben ik van plan dit forum ook nog grondig door te spitten maar wat tips of ervaringen zijn welkom!
Hey, super om een jaartje er tussenuit te gaan!
Tja…keuzes maken…erg moeilijk! Maar wat zoek je eigenlijk in dat jaar?
- Als je naar Engeland gaat, zul je echt tussen de mensen gaan wonen en leven. Als je de ervaring wil op doen om echt te reizen en een afwisseling van natuur en cultuur wilt, zou ik dit niet doen.
- Spaans leren in Spanje kan, zelf zou ik eerder een maandje cursus volgen in Zuid-Amerika en van daaruit gaan reizen.
- Canada is echt geweldig, maar als je niet perse zo snel mogelijk die kennissen wilt opzoeken zou ik dit nog een paar jaartjes uitstellen. Zoals je zelf al zegt, dit is erg prijzig.
- De laatste optie geeft de meeste afwisseling.
Als je je wilt laten leiden door het budget (zeker niet onbelangrijk), kun je het beste naar Zuid-Oost Azië.
Zuid Amerika en wat Afrikaanse landen zullen hierop volgen.
Zuid Afrika is weer iets prijziger.
Dan Oceanië, Noord-Amerika en Canada.
Reisje door Europa is natuurlijk ook prijzig.
Antartica is volgens mij bijna onbetaalbaar, tenzij je gesponsord wordt 
Natuurlijk maak je het uiteindelijk zo duur als je zelf wilt, maar dit is grofweg een indicatie.
Als ik jou was zou ik eerst eens bedenken welke ervaring je écht zoekt en je moet ook een reisbudget bepalen.
Reisblogs van anderen kun je zeker gebruiken als inspiratie, maar bedenk je dat je niet álles kunt doen. Tenzij je van alles een snippertje meepakt en de échte beleving zo mist.
Succes met keuzes maken en veel plezier met de voorbereidingen!
Ik denk dat Nieuw-Zeeland wel duur is, voor een goedkope rondreis ga je best naar Azië, Afrika of Zuid-Amerika.
Zuid-Amerika is heel erg gemakkelijk om rond te reizen en er is bovendien zooo veel te zien!
Elke stad heeft zo zijn grote bushalte dus je kan heel gemakkelijk en heel goedkoop reizen van stad tot stad en van land tot land. Zo kan je ook Centraal-Amerika erbij nemen. Je hoeft dus niet veel te vliegen. Brazilië, Argentinië em Chili zijn wat duurdere landen, maar Peru, Bolivië, Ecuador, Colombia zijn zeer goedkoop! Voor toeristische activiteiten betaal je natuurlijk steeds wat meer maar je maakt je reis zo duur als je zelf wil…
Bovendien zijn er in Zuid-Amerika heel veel plaatsen waar je gemakkelijk voor een week (of enkele weken) kan werken voor wat geld of in ruil voor je verblijf en/of maaltijden. Wat veel gedaan wordt door backpackers. Dit kan interessant zijn als je met een laag budget wil reizen. Zuid-Amerika heeft bovendien alles… Tropische kusten, prachtige bergen (de Andes) en de fascinerende Amazone! In het Zuiden van Zuid-Amerika (Argentinië en Chili) is er ook Patagonië dat heel erg de moeite waard is en nog heel anders is dan de rest van dit continent! Je hebt dan ook nog in Brazilië (Christo Redentor) en Peru (Machu Picchu) een wereldwonder liggen…
Ik ben erg benieuwd hoe oud je bent en of je een man of vrouw bent 
Ik vind dit namelijk nogal bepalend voor het advies. En waar houd je van?
Natuur, cultuur, outdoor activiteiten, wil je een steentje bijdragen door vrijwilligerswerk te doen, of juist andere mensen ontmoeten?
Feesten, bergen beklimmen of met een georganiseerde tour mee om je duikbrevet te halen?
Ik zou een lijstje maken met dingen die je leuk lijken.
Dat kan heel breed zijn of juist heel specifiek. Adhv dat lijstje wordt er vast wel meer duidelijk