korte update!

(origineel bericht op be-more.nl)

korte update!

he allemaal! ik schrijf nu een weblog vanaf mijn telefoon en daarom kan ik geen komma s en hoofdletters gebruiken enzo dus dan weten jullie dat. vandaag even een korte update over jullie donatiegeld! we hebben de biggen gekocht en uitgedeeld! het zijn vier heeele mooie biggen geworden! bij het geven van de biggen poepte er eentje op mij. haha. volgens de ugandezen brengt het geluk dus bij deze moet dat big een mooi varken worden en zal veel kleintjes geven. we hebben ook medicijnen voor de biggen kunnen kopen omdat deze kleine biggetjes wel vatbaar zijn. eigenlijk moet het dus wel goedkomen en zal de community er door groeien. natuurlijk hebben we mooie fotos gemaakt maar die zal ik in nederland erop zetten. tja vandaag is al de laatste dag… ik vlieg morgen terug. ik heb gister nog een hele leuke projectdag gehad. ik ging in de ochtend naar het schooltje van noah onze lkale vrijwilliger. hij heeft een schooltje opgericht voor kinderen die een andere school niet kunnen betalen. zijn vrouw geeft daar les aan het klasje en is een opgeleid lerares. ik ging er heen en mocht meteen meehelpen en de engelse les geven. het was zo leuk. de kinderen roepen allemaal in koor hello teacher how are you? en zingen een heleboel liedjes. leuk om te zien hoeveel plezier ze maken en hoeveel motivatie ze hebben om te leren zo klein als ze zijn. smiddags nog een middagje naar foho geweest. dat is tesses project. zo leuk om weer even met de jongens en de staf te kletsen. ik heb max geholpen met het lesmateriaal wat hij heeft gekocht. ik denk dat daar mooie lesjes zullen komen. de jongens waren al heel erg geinteresseerd in de landkaarten en de taalposters. verder heb ik de afgelopen tijd ook nog wat huisbezoeken gedaan. zo had ik gehoord van een gezin waarvan de moeder een alcoholist is en steeds verdwijnt en de vader een fisherman die steeds weg is om te werken. na mijn aandringen zijn we er naartoe gegaan en hebben we gezien dat de zeven kinderen niet naar school gaan omdat ze geen geld hebben voor boeken en pennen. volgende week zou de vader wel geld sturen maar dat moeten ze nog afwachten. de oudste vertelde dat als cepo wilde helpen of we dan asjeblieft geen geld aan hun moeder wilde geven omdat we daar de kinderen niet mee zouden helpen. dat was wel heftig. gelukkig zxorgen de broertjes en zusjes goed voor elkaar maar ik vond dit wel erg heftig on te zien en horen. we hebben ook nog veel meer andere dingen gedaan zoals heel veel champignon zakken gemaakt voor het mushroom project. er hangen er nu echt veel. en twee geiten hebben een babytje gekregen heeeeel schattig. en in het weekend heb ik geraft op de nijl en gebunjeejumped!! dat was heel erg vet. echt een adrenalineweekend. nou heel erg bedankt voor jullie donatiegeld. het is goed besteed. en bedankt voor alle lieve reacties op mijn blogs. dit was mijn laatste blog maar ik zal nog foto s uploaden! doei! weraba!

(origineel bericht op be-more.nl)