(origineel bericht op be-more.nl)
De laatste week
Beste allemaal,
Nu ik dit aan het schrijven ben, zit ik al na een zeer vlotte terugreis afgelopen zondag om precies 23.30 u vertrokken met een rechtstreekse uitstekend verzorgde KLM vlucht van Entebbe naar Amsterdam aldaar om 5.45 u aangekomen, thuis. Het weekend van 11-11 t/m 13-11 was een relaxweekend aan de oever van het LakeBunyionyi. Voor het eerst in een tent op palen te bereiken met een trap geslapen, viel wel mee, echter voor sanitaire verrichtingen ie het niet comfortabel, daar heb ik aan toegegeven omdat de omgeving zo mooi is compenseerde dat. De Ugandesen noemen die omgeving Klein Zwitserland. Vrijdag in de namiddag hebben we een boottocht gemaakt en een eiland van een Engelsman bezocht. Een passerende visser liet Greyfisch zien, is een soort kleine kreeft. Die avond dus Greyfisch gegeten. Zaterdag gerelaxt, Zondag terug gereden naar de basis. Maandag, dinsdag en woendag de gebruikelijke werkzaamheden conform het werkschema verricht. Donderdag in de ochtend kwamen de 10 biggen in plastic juten zaken aan, gebracht door twee boda rijders nl. de Council man en Kenneth, de lokale vrijwilliger van Pelido. De biggen zijn een donatie van een van mijn collega’s uit Nijmegen. In de loop van de ochtend hebben we de biggen bij degenenen die de Council man had uitgekozen afgeleverd, nl. 1 per gezin. Deze biggen zijn van een heel goed ras, over ca. 6 maanden geslacht rijp en dan komt de beer langs. Dan moeten de rest weer afgestaan worden en 1 mogen ze houden etc. In de middag naar de HappyHour school voor het afscheidsfeest. Lokale bereide lunch gegeten, daarna zang en dans door de schoolkinderen, leraren, Pelido vrijwilligers en uiteraard wijzelf, was ontroerend er gaat dan wel wat door je heen. In de avond een afscheid feest met lokaal buffet en dans bij Caphas Mugabi, de Chairman van Pelido, hij woont met zijn gezin naast ons, zijn vrouw Edith verzorgde met haar maids Dora en Jolina onze maaltijden, bewassing etc. en maakte ons verblijf schoon.
Vrijdagochtend bracht Caphas ons naar de Backpackers in Masaka voor de overnachting. Het afscheid van de familie Mugabi was ontroerend, ze hadden ons zeer goed verzorgd, een soort band ontstaat er dan. Zaterdag naar Entebbe gebracht, de overigen gingen in de loop van Zaterdag naar huis, ik heb nog een nachtje in Green Valley hotel geslapen, om de overgang gemakkelijker te maken. Met 5 overige vrijwillgers, 4 vrouwen van ca. 22-26 jr en een dame van mijn leeftijd in een kleine behuizing, hebben een kleine 4 weken doorgebracht. Het is soepeler gegaan dan ik in het begin had verwacht, ook met het verdelen van de werkzaamheden vonden we een compromie, ik zag het als een "BigBrother"huis.
Iedere betrokkene wil ik hartelijk bedanken voor de goede tijd die we door gebracht hebben.
Groeten Willem.