Ik ben er!!!!

(origineel bericht op be-more.nl)

Ik ben er!!!

Wow, wat een lange reis, wat een warmte, wat een spanning, wat een indrukken allemaal. Afrika is overweldigend!

24 september al om half 7 in de auto, op weg naar Brussel Airport voor een vlucht naar Entebbe van ongeveer 11u. Afgezet en uitgezwaaid door mijn lieve vader en broertje en toen alleen verder mijn weg vervolgen naar de gate, om daar in het vliegtuig te stappen richting Entebbe, Uganda.

Rond 22.30 lokale tijd, 21.30 NL tijd, stapte ik uit het vliegtuig, om vervolgens een visum te regelen bij een erg aardige Ugandees met een grote witte prodentsmile!

Bij de uitgang van het vliegveld stond Kim van Be More met een bordje te zwaaien, zodat ik me bij de rest van de vrijwilligers kon voegen.
Op het vliegveld hebben we meteen gepind, wel 700.000 UGX, wat voelde ik me rijk! omgerekend is dit wel 180 euro, haha!

Daarna werden we naar de Backpackers (hostel) gebracht, waar Annemarie en andere vrijwilligers als op ons stonden te wachten! wat een warm welkom was dat!

Annemarie meldde meteen maar dat ze mijn kamer had ingepikt, maar dat ik er wel bij kom komen zodat ik niet op de grond/bank hoefde te slapen. We hebben zelfs een warme douche in onze kamer en een eigen toilet! wat erg luxe is hier.

Zondag stonden we er alweer om half 8 naast, hebben we ontbeten met bananenpannenkoeken en fruitsalade en zaten al heerlijk in het zonnetje te genieten van het mooie landschap.

rond 11u kwamen Jeroen en Kim om een welkomspraatje te houden en alle excursies uit te leggen. Ik ga hier een cursus Luganees doen, afrikaans leren koken en een Lake Bunyuonyi bezoeken, vanmiddag eerst nog een tour door Kampala, de hoofdstad en maandag worden we naar onze projecten gebracht!

De hoofdstad is, zelfs op zondag, een grote chaos van mensen, taxibusjes, Boda Boda’s (taxibrommers) en stof. Het was vandaag een mooie, warme dag, zo’n 25 graden, zonnetje, heerlijk!

Met z’n 10en in een busje hebben we de stad verkend en over marktjes gelopen waar je meteen wordt aangesproken om van alles te kopen, maar de tip van de dag is: gewoon lachen en doorlopen!
het mooiste moment was nog wel dat we langs het vrijheidsmonument reden. We mochten daar eigenlijk niet stoppen om foto’s te maken, dus onze lokale gids vroeg ons onze camera’s gereed te houden, stopte op de stoep en deed net alsof hij iets uit de achterbak wilde halen, zodat wij even de kans kregen om foto’s te maken! Echt hilarisch, hoe creatief ze hier zijn.

Vanavond hebben we met de hele groep gegeten in een restaurantje vlakbij het Backpackers hotel, en het smaakte erg goed! naar Ugandese standaarden was het ook een redelijk duur restaurant, maar omgerekend hebben we voor ongeveer 15 euro per persoon uitgebreid gegeten en gedronken.

Vanaf morgen gaan we wat primitiever leven bij het project, waar geen douche is en de omstandigheden een stuk minder zijn dan in dit hostel, maar dat mag de pret niet drukken. Het is een groot avontuur en zo ga ik dat beleven ook!

Volgende week horen jullie hoe de eerste week me is bevallen, maar deze twee dagen waren alvast fantastisch!

(origineel bericht op be-more.nl)