Verslag van de donaties

(origineel bericht op be-more.nl)

Verslag van de donaties

Heel erg bedankt iedereen die spulletjes meegegeven heeft en geld. De spullen heb ik bijna allemaal tot de laatste week bewaard, zodat ik goed kon zien waar wat het hardste nodig was. Het was enorm leuk om uiteindelijk de spullen te geven aan scholen of individuen, iedereen was ontzettend blij met alles. Ik wil jullie ook even laten weten wat we met het geld gedaan hebben:
· Repareren rolstoel Florence. Florence is een gehandicapt meisje van 15. De rolstoel was al een tijdje kapot aan de spinnenwebben erop te zien. We hebben de stoel laten repareren en zijn lekker met haar gaan wandelen, ze genoot ervan.
· Dekens voor 20 weeskinderen. Elk kind kreeg een kleurrijke, duurzame deken. Dit was op aanraden van Lewis. Mensen hebben geen bedden hier en slapen op een rieten matje. Nu het regentijd is, kan het best fris zijn ’s nachts.
· Gereedschap (zaag en beitels) voor de timmerman en zijn leerlingen. Ook hebben we hen werk/leerervaring gegeven door ze een kast te laten maken voor in het vrijwilligershuis.
· Daken repareren van een aantal gehandicapte mensen. De jeugdgroep in het dorp gaat dit samen met Sjaak doen. De materialen zijn aangeschaft, maar het regende helaas nog te hard om afgelopen week te beginnen.
· Stof en ander naaimateriaal zoals garen, scharen, naalden en naaimachine-olie om school-uniforms te maken. De geweldige sterke vrouwen met HIV (ik hou van ze!) gaan komende maand naailes krijgen op de trapnaaimachines en kunnen dan een beter inkomen verdienen voor hun kinderen.
· De medical kit (verbanddoos) aangevuld met pijnstillers, gazen enz. Deze doos staat op het projectcentrum en is te gebruiken door het hele dorp, onder toezicht van Lewis.
· Ik heb geld achtergelaten bij Sjaak en Ivonne, Marijke en Sandra (de 3 nieuwe dames bij Mawa) om Trifonia mee naar de fysiotherapeut te nemen in het ziekenhuis en een goed passende loopstoel aan te schaffen.
· Een klein deel gaat naar de lange-termijn-pot voor het Mawa-project. Er is nog hevig overleg tussen Lewis en Tim (de Nederlandse coördinator van Be More. Hij woont in Zomba en geld mag alleen uitgegeven worden met toestemming van Tim). Lewis wil heel graag van de lange-termijn-pot elektriciteit laten aanleggen in het dorp. Het dorp kan dan een maïsmeelmachine aanschaffen, waardoor het werk een stuk lichter wordt voor de inwoners van de dorpen. Tim is van mening dat het beter aan een soort irrigatiesysteem besteed kan worden, zodat er meerdere keren geoogst kan worden per jaar en men minder kwetsbaar is bij droogte. Het is interessant om gesprekken met Tim te hebben. Hij vindt dat het vooral belangrijk is wat de bewoners zelf willen, wat ze zelf belangrijk vinden voor hun eigen ontwikkeling, niet wat wij buitenstaanders belangrijk vinden, maar ze moeten dan wel met goede argumenten komen en een plan schrijven zodat ze goed nadenken over zaken als onderhoud en reparatie.

Het geld is naar mijn beste oordeel besteed, de overvolle koffer met gekregen spullen is helemaal leeg. Ik ga met een goed, voldaan gevoel naar huis. Enorm bedankt voor jullie hulp en betrokkenheid, op wat voor manier dan ook!

(origineel bericht op be-more.nl)