(origineel bericht op be-more.nl)
Donatiegeld
Donatiegeld
De spullen die ik gekregen heb van iedereen, deel ik steeds meer uit: speeltjes aan de nursury, engelse boeken in de bibliotheek (worden netjes gestempeld en ingeschreven), kleding kan ik meegeven aan lewis: vrijdag zitten ze met vrijwilligers bij elkaar en kijken ze wie in hun omgeving het zal passen. Dan trommelen ze iedereen een keer op volgende week en wordt het uitgedeeld.
Wat kleinere dingen hebben we in Zomba gekocht: aanvulling voor de medical kit. 2 matten voor de Nursury: deze week 33 kids in de klas op vier matjes van een meter bij ca. 2,5 mtr… ze hebben geen ruimte om te bewegen. Een broek en een knuffel voor Florence. Knuffel voor Trifonia. Autootje voor gehandicapte jongen. Lewis checkt voor ons ook nog of er een looprek of rolstoel voor Trifionia gekocht kan worden. Het duurt niet heel lang en dan is ze te zwaar om ff op te tillen.
Grotere dingen die Lewis gaat regelen: 20 dekens voor weeskinderen (deze moeten uit Blantyre komen), naaigaren en lappen voor het maken van school uniformen. De volgende vrijwilligers kunnen lesgeven, zodat de Hiv vrouwen deze kunnen maken en kunnen verkopen. Gras voor het laten repareren van het dak voor de jeugdclub. Voor de timmerman nog 2 zagen en een beitel, die als tegenprestatie de jeugd les aan het geven is. De jeugd zal ook een kast maken voor in het vrijwilligershuis, zodat het een beetje geordend kan worden en 1 en ander duidelijker bij elkaar ligt voor nieuwe vrijwilligers.
Een gedeelte van het geld gaat naar een groter en duurzaam project waar nog een goed plan voor moet koen. Zo ligt er een plan voor electriciteit, maar dat moet nog beter afgedicht worden wat betreft haalbaarheid en wat als er iets stukgaat. De maatschappij heeft hier een monopolie positie. Mensen moeten flink betalen voor een aanvraag en dan nog soms 2 jaar wachten op goedkeuring. Scholing van zorg mensen is een plan wat afgelopen maand is ingediend.