Eindelijk stroom!!!!

(origineel bericht op be-more.nl)

Eindelijk stroom!!!

Zikomo everybody!! Thank you again voor al jullie lieve berichtjes en smsjes! Het is zo fijn om jullie reacties te lezen! Dat doet me erg goed!! En wat gaat de tijd snel zeg! De 3e week in Malawi zit er alweer op!

Ik merk dat ik het al moeilijker vind om wat nieuws voor jullie te schrijven. We gaan natuurlijk wat meer dezelfde dingen doen, en met name hier in Malawi ben je beperkt omdat je alles te voet doet. In Uganda deed je alles meestal per boda boda, zodat je in de gelegenheid was om meerdere en ook met name verdere house visits of scholen te bezoeken.

Heb veel nagedacht over het project waaraan ik de donatie wil besteden. Kan hier moeilijk kiezen. Zou graag de Youth club helpen, mn de voetbal mannetjes tot 18 jaar! Zij doen erg hun best, trainen 3x in de week, wat overigens erg leuk is om te zien!! De helft houdt de shirts aan, de andere helft doet ze uit… jammer dat wij niet mogen kiezen welke kereltjes geen shirt hoeven te dragen… sommige hebben heerlijke 6packs hahaha!!
Op zondag spelen ze de wedstrijd. Van het entreegeld dat we betalen voor de disco kunnen zij de uitwedstrijden betalen, dus het vervoer hiervoor.
Het trainen en de wedstrijden houdt hen van de straat en het voorkomt alcohol en drugs gebruik.
Andere uren oefenen ze de lokale dans en het trommelen voor het plaatselijke optreden. Heb hier zojuist aan meegedaan! Erg leuk, en dat vinden zij ook omdat ik natuurlijk veel stijver in de heupjes ben… echt lachen!!!

Een andere besteding is het kopen van peuter-kleuter uniformpjes, te dragen tijdens schooluren. Daarmee kan ik gelijk voor de juffrouw ook iets nieuws kopen. Toen ik aan haar vroeg of ze zelf nog ideetjes had, zei ze dat ze thuis wel een dak boven haar hoofd kon gebruiken. Na navraag kan ik dat helaas niet waarmaken. Het is te duur voor mij. Ik schrijf het idee wel op in het vrijwilligersboek dat we in het huisje hebben liggen, misschien dat een volgende vrijwilliger het ook een goed idee vindt om haar daarmee te steunen.

Of ik zou het geld kunnen gebruiken voor de weeskindjes van Chayof. Ik ging er van uit dat zij allemaal in één huis woonden, maar dat blijkt niet zo te zijn. Ze wonen allemaal bij pleegouders. Dit laatste is beetje omslachtig omdat ik helaas niet genoeg tijd heb om al deze kindertjes te bezoeken. En te zien wie wat waar kan gebruiken. Misschien moet ik dit maar uit mijn hoofd zetten… zucht!

Op de terugweg van het kleuterschooltje hebben we een gehandicapt meisje bezocht. Je zou haar een jaartje of 7-8 geven. Kan niet praten en lopen en ook het bewegen van 1 armpje laten het afweten. Het bleek dat ze al 17 jaar is! Schrok er enorm van. Ze heeft geen matras en-of deken en ligt, of eigenlijk zit dus, iedere nacht op de grond in het zand te slapen. Ja, zij krijgt iig een matras van mij!!!

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de uniformpjes. Op de markt hebben we de stoffen gekocht, kleur rose en zwart. Daarna naar het naai ateliertje. Er worden 26st, 21 jurkjes voor de meisjes en 5 broekjes voor de jongens. Woensdag gaan we de kleertjes brengen. Leuk!!!

Ik ben met Chiara naar Dignitas geweest, gepraat met een coordinator om ons te laten informeren voor HIV-Aids tests. Zij wil een deel van haar geld gaan gebruiken voor studie van een locale vrijwilligster, zodat er straks altijd iemand van Chayof HIV-Aids tests kan afnemen en de mensen kan doorverwijzen naar het ziekenhuis mocht dit nodig zijn, Ik zeg erg nuttig dus!!

Gezien we hier in Malawi wenig stroom hebben en dus geen internet gebruik hebben is het fijn om af en toe even gebruik te maken van Nina´s notebook, om zo mijn weblog door de weeks aan te vullen, het scheelt erg veel stresswerk in het internet café!!

We hebben een aantal dagen van 50graden achter de rug, Pffff!! Dat is HEET en dan merk je wel dat je absoluut geen zin hebt om iets te ondernemen of ergens naar toe te lopen. Alles is dan te veel, waarbij later de reactie komt dat ik me schuldig ga voelen omdat ik eigenlijk niets doe. Erg jammer maar ik kan er zo weinig aan doen!

Vorig weekend stond Cape Maclear op de kalender. Wederom, wat hebben we het toch zwaar als vrijwilligsters, haha! Ook daar was het erg heet, maar relaxen en genieten aan het strand bij het water is natuurlijk dan the place to be!!
Een boot tochtje op het meer, snorkelen, kijken naar de visarenden en ondergaande zon, gevolgd door een locale bbq op het strand met live achtergrond muziek gemaakt door de locale kids, genaamd Young kids is wat we hebben gedaan deze dagen. Later zijn we met 4 dames en een locale guide naar 2 kroegjes gegaan, een locale en een westerse. We hebben echt al deze uren op de dansvloer gestaan!! Tof zeg, erg gezellig we hebben een super avond en weekend gehad!!!

Inmiddels heb ik de keuze gemaakt, ik ga de nursery verderop unformpjes geven. Stof op de markt kopen, in de kleuren rose en zwart, en een locale naaister maakt al deze kleertjes. In totaal zijn het 27 kleutertjes. Lief he!! Schijnbaar als het eind volgende week klaar is en we gaan deze brengen, wacht het dorpje ons op! Zo trost en dankbaar zijn ze hiervoor!!

Hoor dat het internet het alweer niet doet, dus misschien typ ik dit wel weer voor niets… Grrr… ach… this is Africa J!!

Nog maar een paar daagjes werken, drie eerlijk gezegd, deze week een korte week en vrijdag op weg naar Lilongwe, alwaar we terug en of verder vliegen naar onze volgende bestemming!! Yeah South Africa and Botswana here i come!!!
De Visa is inmiddels geregeld, dus ik hoef dit jaar niet alleen terug te vliegen naar Amsterdam!! Lijkt wel of het momenteel alleen maar genieten is!!

Lieve Caroline, Rob Koen Thijs en Mirthe, pap en mam, het gaat nog steeds echt heerlijk hier! Mis jullie wel! Hopelijk gaat het met jullie ook goed. En was de sinterklaas leuk! Bij deze wil ik mijn lieve Thijs alvast feliciteren en een super leuke verjaardag toewensen! Ik stuur via opa nog wel een smsje! Heel veel plezier en Koen jij mag mijn stukje taart hebben hahaha! Zodat je die lekkere stevige billen behoudt! Heb al erg veel zin in een dikke knuffel van jullie allemaal!!! En super dikke en lekkere kus voor jullie!! Tot snel! En vaak naar de sterren buiten kijken he dan zijn we toch een klein beetje samen!!!
XXXXXXXXXXXXXXXXX

(origineel bericht op be-more.nl)