(origineel bericht op be-more.nl)
Met spierpijn de derde week in!
Maswera bwanj? (Goedenavond, hoe is het?)
Als je het naar je zin hebt, vliegt de tijd! Nou dat is zeker hier het geval. Ik ben alweer over de helft van deze maand in Malawi. Veel gezien en gedaan de afgelopen 1,5 week!
Vorig weekend zijn we naar het Liwonde National Park geweest. We hebben een boatsafari en een kanotocht gedaan tussen de nijlpaarden! Vanaf het water hebben we zeker 40 olifanten kunnen bewonderen die daar aan het chillen waren. Geweldig om die dieren van zo dichtbij in het wild te kunnen zien!
We sliepen in luxe tenten waar we ’s nachts geluiden hoorden van de hippo’s die om ons heen aan het wandelen waren. Gelukkig lagen we ‘veilig’ in de tent ;)!
Op het project hebben zijn we langs geweest bij weeskinderen en hebben aan hen voedsel uitgedeeld. Ik heb een middag met gehandicapte kinderen gespeeld en had mijn Hollandse bellenblazers meegenomen, wat ze echt geweldig vonden! Super leuk om dat zo te zien.
Ook hebben Michel en ik ons twee dagen gefocussed op Village Banking. In het kort de inhoud daarvan: Een groep vrouwen in een dorp (er zijn er hier meerdere) die leggen elke week geld in wat zij op dat moment ‘over’ hebben. In slechtere tijden, als ze geen inkomen hebben kunnen ze met rente geld uit de pot lenen. Door de rente wordt de pot groter en groter en dan op de uitbetaaldag krijgen ze een flink bedrag terug met het gevolg dat ze dan een grote investering kunnen doen, bijvoorbeeld een eigen shop beginnen.
Wij zijn o.a. ook bij een uitbetaaldag geweest, bij een echte moeka in huis hebben we alles berekend wie wat terug kreeg en hoeveel winst er binnen gekomen was. Na alles uitgeteld te hebben was het geld in de stad gehaald en lag er 1.000.000 kwacha (ruim 3300 euro hier, heel veel geld voor de mensen!) op tafel! We hadden nog net geen dikke sigaar in onze mond, want we voelde ons redelijk crimineel haha! Gelukkig was dat het niet hoor, en hebben we netjes alles verdeeld en uitgedeeld.
We hebben aan het eind van vorige week met de directeur besproken wat wij met ons sponsorgeld willen gaan doen. Het geld gaat naar het volgende:
-
Schoolspullen; krijtbodjes, krijtjes, posters (van bijvoorbeeld het menselijk lichaam, alfabet etc), wereldkaart -
We gaan materialen zoeken wat het leerproces voor kinderen met een handicap kan bevorderen. Gehandicapte kinderen doen hier bijna niks omdat er weinig voorzieningen zijn voor hen. Deze willen wij meer voor hen gaan creeeren. -
Bij het project wordt er een moestuin gebouwd waarin er planten worden geplaatst die voor voedsel gaan zorgen voor gezinnen die geen eten hebben.
Dankzij jullie allemaal kunnen wij dit waarmaken, het project was super blij met al het opgehaalde geld!!!
Aan ’t einde van vorige week zijn we richting het dorpje Mulanje gereden met alle vrijwilligers. We zijn zaterdagochtend begonnen aan de barre klimtocht op de Mulanje Mountain, de hoogste berg in Malawi! Na 5 ¾ uur alleen maar klimmen klimmen en klimmen waren we eindelijk aangekomen bij de slaapplaats! We zijn aan het eind van de middag naar een punt toegelopen waar we met z’n alle naar de zonsondergang hebben gekeken! Dat was echt geweldig. Wel errrrrrug koud! Het was tegen de 0 graden op de berg en aangezien we geen kachel hadden wat het wel brrrrrrr! En dat in Afrika! ![]()
’s ochtends moesten we de berg weer af wat nog stijler was dan de heenweg. Nadat iedereen een paar keer gevallen was zijn we toch allemaal heel huids beneden gekomen en zijn we beloond met een overheerlijke pizza!!!
Het was me een geweldig mooie ervaring. Beetje jammer van de spierpijn in mijn kuiten, bovenbenen en zelfs armen :p. Het opstaan gisterochtend (en nu nog steeds eigenlijk) had ik het toch een beetje zwaar!
Gistermiddag hebben Joyce en ik Engelse les gegeven aan wat oudere kinderen. Dit was ontzettend leuk. We hebben het over de toekomst gehad en wat ze graag willen worden later! Natuurlijk zaten daar, piloot, zuster, dokter en leraar bij! ![]()
Vanochtend zijn we wezen shoppen in Zomba Town van ’t sponsorgeld! We zijn flink geslaagd. We hebben schoolmaterialen zoals posters, krijtborden, wissers, puzzels, motoriekspelletjes ingeslagen. Daar gaan we zeker wat aan hebben.
Vanmiddag hebben we bij de Children’s Corner de kids leren knikkeren! Dat vonden ze echt geweldig! Hier zijn ze al blij met 1 knikker per persoon ;). Maar ikzelf ben ook al blij met een lekker bed, al hoewel ik mijn huidige bed zelfs ga waarderen omdat ik een eigen kuil er nu in heb, groente op mijn bord (wat ik nog bijna niet gegeten heb hier) en een douche (die ik dus ook niet heb haha maar stiekem wel mis) Verder valt het gemis reuze mee!
Het is super relaxed om zonder horloge te leven, te doen wat er te doen en nodig is en op het Afrikaanse tempo te leven! Moest ik wel echt aan wennen, aan het begin heb ik toch wel een paar opvreetmomenten gehad haha. Ik ga nu nog net niet sloffend over de zandpaatjes hier.
Donderdag ga ik mee met een HIV testing ochtend. Ik ben erg benieuwd hoe dat hier gaat! Morgen ga ik ook nog om het hoekje kijken in het ziekenhuis en hopen op een rondleiding!
Bedankt voor alle lieve berichten, e-mails en reacties! Echt hartstikke leuk!
Tot spreeks allemaal! Tio nana!!!
X Merel