(origineel bericht op be-more.nl)
korte update van het afgelopen weekend
Hoi allemaal in het verre Nederland,
Als eerste wil ik iedereen weer bedanken voor alle reacties! Echt leuk hoe jullie reageren op mijn verhalen! Van veel mensen heb ik de reactie gekregen ‘hou je taai’, dit omdat de ervaringen die ik beschrijf soms heftig overkomen! Dit kan ik goed begrijpen, maar ik beschrijf alle dingen die mij het meest bijgebleven zijn in de week! Dit zijn niet altijd de meeste leuke dingen, maar gelukkig heb ik hier genoeg afleiding en heb ik gezellige mensen om me heen, waardoor ik het zelf niet als heftig ervaar, maar als een groot avontuur!
Zoals beloofd zou ik een korte update geven van het afgelopen weekend! Vrijdag had ik dus een Ugandese bruiloft, nou ja… de introductie.
Hier in Uganda hebben ze eerst een introductie en een dag later vindt de bruiloft plaats.
Tijdens de introductie worden de families aan elkaar voorgesteld en wordt de vrouw weggegeven aan de man. Dit is een traditionele ceremonie, wat erg veel tijd in beslag neemt!
Vrijdagochtend waren wij dus om 10.00 uur bij het ziekenhuis, omdat wij daar werden omgekleed in de traditionele jurken en wij konden meerijden met onze collega’s. Het duurde allemaal nog erg lang, want de jurken waren nog niet helemaal schoon etc. etc.
Na lang wachten werden we om 11.30 uur in de jurken gehesen en werden we startklaar gemaakt voor de introductie! De jurk was onwijs warm, want onder de bovenjurk werd nog een laken geknoopt, omdat je dan dikker lijkt. Brede heupen wordt hier als aantrekkelijk gezien, dus ja… dan doen we dat maar! haha…
Rond 13.00 uur konden we dan eindelijk vertrekken naar de locatie, maar hier in Uganda gaat alles niet zo snel! Na 10 minuten rijden gingen we eerst stoppen om ananas en bananen te kopen voor onderweg! Na een half uur waren we bijna op de locatie, maar toen werden we gebeld met de mededeling dat de feestlocatie nog niet helemaal af was! De enige oplossing was dus wachten in de snikhete zon, met een veel te warme jurk!
Van één van onze collega’s hadden we zilverkleurige pumps gekregen, omdat dit mooier staat onder de jurk. Hier ben ik het uiteraard mee eens, maar het is alleen een beetje jammer dat ze geen schoenen hebben in maat 40. Ik heb dus de hele dag op pumps gelopen, maat 38, dus je kunt je voorstellen dat ik na een paar uur die schoenen spuugzat was! Tijdens dat uur wachten zag ik de eerste drukplekken al verschijnen, maar gelukkig kon ik nog ergens een dierenpleister vinden, dat was wel fijn!
Uiteindelijk kwamen we rond 16.00 aan op de locatie. Het lag midden in een bananenplantage, erg leuk!
Wij als mzungu’s werden in de vrouwenrij gezet en toen moesten wij officieel opkomen, door onder een boog te lopen!
Achter in de tent kregen we een plaats toegewezen en toen kon de ceremonie beginnen. Het was jammer dat alles in het Ugandees werd verteld, waardoor wij er niks van konden volgen!
Af en toe hoorden wij het woord 'mzungu 'vallen en dan wisten we dat het over ons ging!
Op een gegeven moment was de tijd aangebroken dat de cadeaus naar binnengebracht moesten worden. Dit gebeurt op het hoofd en ik kreeg dus een grote zware mand op mijn hoofd. Het was geen succes, want met te kleine schoenen over een ongelijke vloer en met een zware mand op mijn hoofd werd het bewaren van mijn evenwicht best lastig!
Op de introductie waren wij als mzungu’s eregast en het bruidspaar was dan ook erg trots dat wij hielpen met de cadeaus!
Het was ook best hilarisch met die jurken, al was het alles behalve praktisch. Met name een toiletbezoek is een grote uitdaging! Tijdens de introductie hadden ze alleen een latrine midden in de bush bush! Dus het was alles behalve gênant!
Na de lange, vermoeiende, maar erg leuke dag hebben we zaterdag maar besloten om bij het zwembad te liggen! Op dit moment is het hier erg warm (30 graden) dus dan is een duik nemen geen straf! Verder heb ik nu eindelijk een dongel, waardoor ik nu elke dag online kan!
Als het goed is ga ik maandag op outreach en dan zal ik vijf dagen verblijven in een vissersdorpje. Dit om Hiv-testen af te nemen! Ben erg benieuwd…
Dit was even mijn korte update, ik hoop volgende week weer een bericht te plaatsen!
Ik houd jullie op de hoogte!
Liefs Miranda