korte rondreis BC en Rocky mountains 29/06 - 17/07 tips wat te doen?

Hoi,

Ga deze zomer in juli naar Canada. Huur daar een auto en zal vooral in hostels en hotels verblijven.
1ste deel van reis alleen, vanaf 10 juli verblijf ik bij kennis.
In Vancouver ga ik al gaan orka’s kijken, fietstocht door stad …, Blue river blijf ik enkel slapen om zo snel mogelijk door te rijden naar Jasper.
Nu had ik graag nog wat tips gehad wat te doen in Jasper, Banff en Revelstoke. Kleine hikes die alleen gedaan kunnen worden, zaken die ik zeker moet zien, leuke bars…
+
iemand ervaring met het kopen van pas nationale parken? hoe werkt het? dient men soort vignet te kopen en kan je het in park zelf kopen.

Heb momenteel onderstaand schema

vrijdag 29 juni 2018 zaterdag 30 juni 2018 Vancouver, BC aankomst ?
zaterdag 30 juni 2018 zondag 1 juli 2018 Vancouver, BC orka’s kijken + ?
zondag 1 juli 2018 maandag 2 juli 2018 Vancouver, BC fietstocht 6u + ?
zondag 2 juli 2017 maandag 3 juli 2017 Vancouver, BC ?
dinsdag 3 juli 2018 woensdag 4 juli 2018 Blue River, BC 7 uur rijden + slapen
woensdag 4 juli 2018 donderdag 5 juli 2018 Jasper, AB 2 uur rijden naar Jasper + ?
donderdag 5 juli 2018 vrijdag 6 juli 2018 Jasper, AB ?
vrijdag 6 juli 2018 zaterdag 7 juli 2018 Banff, AB Lake moraine en ?
zaterdag 7 juli 2018 zondag 8 juli 2018 Banff, AB ?
zondag 8 juli 2018 maandag 9 juli 2018 Revelstoke, BC ? mtb?
maandag 9 juli 2018 dinsdag 10 juli 2018 / ?
dinsdag 10 juli 2018 woensdag 11 juli 2018 Penticton, BC
woensdag 11 juli 2018 donderdag 12 juli 2018 Penticton, BC wijntour
donderdag 12 juli 2018 vrijdag 13 juli 2018 Penticton, BC bezoek reservaat
vrijdag 13 juli 2018 zaterdag 14 juli 2018 Penticton, BC
zaterdag 14 juli 2018 zondag 15 juli 2018 Penticton, BC festival
zondag 15 juli 2018 maandag 16 juli 2018 Penticton, BC festival
maandag 16 juli 2018 dinsdag 17 juli 2018 Penticton, BC terug

Pass koop je bij np als je er bent. En er is een heel actieve Facebook groep Canada reisforum. Daar is meer leven als hier momenteel :wink: en heel veel
Kennis

Hey

Staat het duidelijk aangeduid waar je pass kunt kopen? en kan het ook op voorhand?
+
waar vind ik het forum op facebook? naam?

alvast bedankt

Mijn input:

  • De meeste mensen die in Vancouver gaan fietsen zullen een rondje Stanley park doen. Als je langs de kust rijdt stik het van de mensen, door het midden is het een stuk rustiger. Ik verbleef zelf in het HI Hostel bij Jericho Beach, vanaf daar loopt een fietsroute langs de kust richting het centrum, je komt langs allerlei strandjes. Naar het westen toe zijn ook nog meer stranden. Eigenlijk vond ik die delen aardiger dan Stanly Park. Gewoon door de drukte van downtown heen fietsen zou ik zeker ook doen, erg imposant. Ten zuiden van Downtown heb je een groot stuk water (ik zie dat het False Creek heet), daar heb je aan beiden kanten ook fietspaden.
  • in Vancouver pakken veel mensen de gratis shuttle bus naar de Capilano Suspension bridge. Een ticket om deze brug over te mogen is tientallen dollars. Je kunt ook redelijk makkelijk met de bus of veerboot naar North Vancouver gaan en dan gaan hiken by Lynn Canyon. Misschien wat minder imposant, maar wel gratis :smiley:
  • De rit van Vancouver naar Blue river is vrij lang met 6,5-7 uur. Natuurlijk stop je onderweg en hoe groter de afstand des te meer kansen er zijn op vertraging door bijvoorbeeld weg werkzaamheden. Zeker als je alleen bent dan is het ook erg vermoeiend. Het kan denk ik geen kwaad om de rit iets in te korten en tot Clearwater te rijden. Mocht je daar op tijd zijn dan kan je je prima vermaken door wat tijd door te brengen in Wells Gray Provincial Park.
  • Maar 4 dagen voor Jasper en Banff is wat weinig, wellicht dat je een dag minder in Vancouver of Penticton zou kunnen overwegen
  • In Jasper zou ik eens kijken naar: Mt Edith Cavell; hier heb je een klein meer met ijsschotsen. Pak de Skytram om met relatief weinig moeite een schitterend uitzicht te krijgen over Jasper. Maligne Lake zelf is aardig en de rit er naar toe ook, deze trip kan wel een flink deel van je dag in nemen.
  • Tussen Jasper en Banff heb je de icefields parkway, hier zijn idioot veel mooie dingen te zien, dus plan een volle dag voor deze rit. Stop ook bij Lake Peyto, met een korte wandeling iets verder omhoog vanaf het viewpoint wordt het uitzicht nog mooier.
  • Aan de noord kant van Lake Louise heb je een aantal redelijk makkelijke wandelpaden. Tot aan de eerste viewpoints is het stervens druk, daarna is een stuk rustiger maar het uitzicht wordt nog mooier.
  • Als je Lake Louise en Lake Morraine wilt bezoeken, zorg dat je aan het begin of einde van de dag komt, hier zijn vaak problemen met parkeren.
  • Mocht je zo ver komen tot de plaats Banff, dan is de Tunnel mountain hike een relatief korte hike waarin je uitzicht heb over de plaats en rondom. Er is ook een sky tram waarmee je aan het einde van de dag gratis mee naar beneden kan.
  • Wat betreft hostels; ik vind het HI Hostel in Lake Louise erg fijn. Dit is wel enigzins grootschalig. Als je wat kleinschaliger ‘in the middle of nowhere’ wilt, dan zou ik eens kijken naar het hostel bij de Castle Mountain junction. Ze noemen dit een wilderness hostel, maar behalve wifi vind je eigenijk alles wat je bij een normaal hostel ook hebt.
  • in Revelstoke heb je volgens mij een Samesun hostel. Ik weet dat ze daar veel verschillende groeps activiteiten aanboden. Helemaal niet verkeerd om daar twee nachten te verblijven. Sowieso wil je natuurlijk ook nog Mt Revelstoke op rijden, ik hoop dat de hiking trails midden Juli al wel sneeuw vrij zijn.
  • Bij de meeste nationale parken staat er een toegangs controle bij de ingang, hier kan je een pas kopen. Als dat niet zo is dan staat er over het algemeen redelijk duidelijk aangegeven waar dat wel kan. Er zijn zowel dagpassen als een jaar pas voor alle Canadese parken, deze laatste is 67,70 dollar. Als je alleen in Banff, Jasper en Revelstoke zou zijn dan zouden dagpassen misschien net goedkoper zijn, maar je rijdt ook nog door Yoho en Glacier NP, dus waarschijnlijk is dan de jaarpas het handigst.
    Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

Claire, voor de mensen die het wel naar hun zin hebben op dit forum en de moeite nemen om te reageren is het niet echt leuk als jij ze bij voorbaat al weg gaat sturen naar Facebook.

Ik reageer toch netjes met antwoord en opmerking dat er op Facebook een zeer actieve groep zit. Mensen kijken op meerdere plekken naar informatie. Dus dit is slechts een extra bron van jnfo

http://canada-plaza.proboards.com/ dut is de website en zoek op Facebook naar Canada reis forum.

Ik haal mijn info ook van meerdere plekken. Niets mis mee

Hey

alvast bedankt voor de info.
Route staat al redelijk vast ( hotel en hostels)
Zoek dus vooral interessante dingen om te doen ( alleen)
In Jasper en Banff wil ik korte hike doen( 3 a 5 uur) . Eventueel één van twee kabelbanen nemen, welke is meest de moeite, prijs/kwaliteit… Banff of Japser
Wat te doen in Revesltoke?.. Kan hier 6 tal uur spenderen overdag…
Capilano Suspension bridge ging ik al niet doen, had al gehoord dat het redelijk wat kost en je uiteindelijk op brug vol met andere mensen staat aan te schuiven. Denk dat Lynn Canyon een leuk alternatief is.

Kosten weet ik niet, maar de kabelbaan in Jasper heeft naar mijn idee verreweg het mooiste uitzicht. De faciliteiten bij het boven op de berg station zijn relatief bescheiden en je kunt er nog een stukje verder doorlopen de berg op. Je ziet de plaats Jasper liggen, maar bent verder omringd door bergen. In Banff neemt ‘stedelijk gebied’ een veel groter deel van het uitzicht in en je bevind je met veel meer touristen op platformen met hekken er omheen.

In Jasper ben ik langer geleden geweest en heb ik toen niet echt hikes gedaan.
In Banff zijn de al eerder genoemde trails bij Lake Louise wel aardig. Volgens mij is de Plain of Six Glaciers ook een populaire trail, ik heb deze zelf niet gedaan. Meer info op:

Dichter bij de plaats Banff vond ik een hike aan de noord kant van Lake Minnewonka wel leuk. Je kan daar trouwens ook kano’s huren.

In Revelstoke zou ik (mits de trails begaanbaar zijn) de berg op rijden en dan boven op een hike gaan doen. Park rangers kunnen je vaak wel vertellen welke het beste past bij je conditie, interesse en beschikbare tijd. (in alle parken!)