ik ga in december 2 weekjes met m’n vriend naar Japan. Natuurlijk hoop ik in een korte tijd zoveel mogelijk te zien. We houden erg van de natuur, wandelen en de niet al te toeristische plekjes. Wat raden jullie aan om sowieso te gaan doen? Er staat al gigantisch veel informatie op dit forum, maar ik mis nog een paar vraagjes die nog niet helemaal beantwoord zijn:
wel of niet hotels boeken van te voren?
voor 2 weken de Railway Pass kopen of voor 1 week?
en heeft iemand ervaring met de Mt. Fuji klim?? Ik zou 'm erg graag beklimmen maar kan nergens vinden of dat het mogelijk is in de winter.
alvast super bedankt voor jullie reactie!!
groetjes,
Fanny
Ik ben zelf in oktober naar Japan geweest (ruim 2 weken). Ik heb daarbij de volgende plaatsen aangedaan:
Tokyo (‘uiteraard’ zou ik bijna zeggen)
Aso (op Kyushu, voor de natuurschoon)
Hiroshima (vredespark)
Kyoto
Wat mij betreft allemaal aanraders. Maar het is maar net waar je van houdt. Aso en Beppu (eiland Kyushu) is qua natuurschoon erg mooi. Je kunt er vulkanen respectievelijk warmwaterbronnen bezoeken. Ook zijn er volop mogelijkheden om te wandelen.
De door mij bezochte plaatsen zijn wel toeristisch. De toeristen zijn met name ook de Japanners zelf. Als je plaatsen wilt bezoeken die minder toeristisch zijn dan kun je beter naar het noorden gaan of naar de kleinere plaatsen. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
in de periode 2-16 dec zijn er geen speciale feestdagen in Japan, voor zover ik weet. Daarvoor hoef je niet persé vooraf de hotels te boeken. Als je echter met het openbaar vervoer reist (wat de meeste toeristen doen), dan lijkt het mij niet zo praktisch om telkens met die koffers te sjouwen met het risico tegen een hotel aan te lopen die al vol is. Overigens heb je wel de mogelijkheid om je koffer op stations in een kluis te doen (‘coin lockers’). Dus als je op zoek gaat naar een hotel in de buurt van een station zou je dat kunnen doen. Op de meeste stations heb je ook informatiebalies voor toeristen, dus daar kun je vragen naar hotels in de buurt.
Jouw vraag over de JR-pas. Dat ligt er aan. Als je van die 2 weken in Japan 1 week Tokyo doet, dan heb je zeker geen JR-pas voor 2 weken nodig. Binnen Tokyo zelf kun je alle belangrijke wijken met de metro bereiken. Of je de JR-pas voor 1 week aan moet schaffen hangt verder af van waar je heen wilt. Dus ik zou zeggen, bepaal eerst welke plaatsen je allemaal wilt bezoeken en reken daarna uit hoeveel het kost. Een JR-pas voor 2 weken kost 45.100 yen, voor één week 28.300 yen. Op de site HyperDia | Route Search in Japan. kun je individuele ritten (tijden, kosten) opzoeken. Denk er wel aan dat je op het startpunt en de eindbestemming niet de namen van de steden, maar de namen van de stations moet invullen. Als je ‘Tokyo’ invult, heb je 4 mogelijke stations, terwijl je veel meer stations in Tokyo hebt. Als je naar bijvoorbeeld Shinjuku wilt gaan, dan moet je als stationsnaam Shinjuku invullen.
Voor wat betreft Mt Fuji moet ik je teleurstellen. Deze kan alleen in de maanden juli en augustus beklommen worden :crybaby:.
Ondanks deze droevige laatste mededeling wens ik je veel succes met de verdere planning.
De bekende plaatsen zijn toeristisch, maar (zeker in December) zie je weinig westerlingen. Ik ben een aantal malen (voor werk) korte tijd in December in Kyoto geweest. Kyoto is bekend om de vele (toeristische) tempels, maar in mijn vrije tijd liep ik altijd door de kleine straatjes van Kyoto en dan kom je vanzelf de niet toeristische tempels tegen en waar het heel rustig is. Of wandel het “path of philosophy” in Kyoto (vraag en maar naar bij de toeristinformatie in Kyoto station en je krijgt tevens een plattegrond van de stad). Kom je leuke dingen tegen, maar geen toeristen.
Toch is zo nu en dan een grote toeristische tempel ook heel leuk, al is het maar voor de afwisseling. Met bussen komen ze aan en je ziet tevens de vele schoolkinderen in uniform die je soms iets in het Engels proberen aan te spreken.
Ga dan niet naar Nara of Nikko als je geen toeristische plekken wilt bezoeken. Maar doe wel Tokyo aan. Daar is zoveel te beleven en te zien. En wil je een niet toeristisch hotel, neem dan de Toyoko-inn groep. Een niet duur Japans zakenhotelketen waar je ook weer geen toeristen zult tegenkomen. Het ontbijt is ook alleen Japans. In Tokyo is het Toyoko Inn Otsuka-eki Kita-guchi No.2 gunstig bij het Otsuka station gelegen (http://www.toyoko-inn.com/e_hotel/00139/index.html) zodat je gemakkelijk de andere wijken kunt bezoeken.
Zoals hjo al schrijft is het beklimmen van Mount Fuji niet mogelijk in december. Ik heb begin september 2004 Mount Fuji beklommen en onze gids vertelde destijds dat dit één van zijn laatste beklimmingen van het seizoen was.
Aangezien jullie 2 weken gaan zou ik niet al te veel reizen. Persoonlijk zou ik niet verder gaan dan Hiroshima. In Tokyo en Kyoto is al genoeg te zien. Vanuit Kyoto zou je bijvoorbeeld naar Nara en Himeji kunnen gaan. Alhoewel je ook op weg naar Hiroshima in Himeji zou kunnen uitstappen. Vanuit Hiroshima zou je nog Miyajima kunnen aandoen (zou ik zeker doen overigens).
Ik heb zelf in december 2007 in Kyoto ooit eens het district Arashiyama bezocht. In Arashiyama is het minder toeristisch dan in de rest van Kyoto, maar er is genoeg te zien en te doen, zoals de ‘Togetsukyō’ (brug), een aantal indrukwekkende tempels, zoals de Tenryū-ji, een prachtig bamboe bos waar je leuk kunt wandelen en de ‘Sagano Romantic Train’, waarmee je een tochtje kunt maken door de bergen.
Zoals Gejo terecht opmerkt is Nara redelijk toeristisch. Voordeel van Nara is wel dat alle toeristische attracties redelijk dicht bij elkaar liggen en de Tōdai-ji blijft indrukwekkend, ook al lopen er veel toeristen rond. Als je van wandelen houdt en de toeristen wilt ontwijken, is in Nara misschien de ‘Yamanobe no Michi’, volgens de overlevering één van de oudste wegen in Japan, een leuk alternatief: