Zou iemand mij kunnen vertellen waar ik op moet opletten bij de aanschaf van een vliegticket en een reisverzekering? Ik ga voor 6 mnd naar Curacao. Ik kan dan een ticket kopen van een vaste aankomst en vertrekdatum. Maar mocht (om welke reden dan ook) eerder willen vertrekken dan de oorspronkelijke vertrekdatum, is dit dan mogelijk? Ik hoor dat er zoiets als een open ticket bestaat. Maar hoe werkt dat precies?
De reisverzekering. Zoals gezegd ga ik een half jaar weg. Ik wil met name qua ziektekosten en aansprakelijkheid goed verzekerd zijn. Wie heeft er een tip voor me?
Het is idd mogelijk om een ticket met open terugreis te boeken. Terugreisdatum kan je dan later bepalen, let wel even op de maximum geldigheid van het ticket.
Je kan eventueel ook gewoon een ticket boeken met vaste heen- en terugreisdata waarbij de terugreis gewijzigd kan worden (hier moeten vaak wel wijzigingskosten voor betaald worden). Let ook bij deze tickets op de maximum geldigheid.
Ook ik ga voor 6 mnd naar Curacao en heb een ticket geboekt bij Martinair met een vaste terugvliegdatum. Deze kun je echter wel naar voren schuiven tegen betalng van €100,-.
Verder hou ik hier mijn ziektekostenverzekering en heb daarnaast een doorlopende reisverzekering afgesloten en een annuleringsverzekering.
Wat ga je doen op Curacao?
Als je nog meer vragen hebt, mail me dan…
@Marit: Dus voor 100 euro ben je bij noodgevallen ook gewoon thuis. Is dit een extra service van Martinair of hebben ook andere maatschappijen deze service?
Ik ga overigens een half jaar in de horeca werken. Gewoon er ff tussenuit en mijn zuurverdiende Naf meteen uitgeven
Met naar voren schuiven van het ticket bedoel ik de terugkeerdatum… Ik weet niet hoe dit zit als je eerder wil vertrekken.
Er zijn waarschijnlijk wel meer maatschappijen die deze service aanbieden. Daar moet je altijd even naar informeren. Als je dan eerder terug wilt vliegen, moet ben je natuurlijk wel afhankelijk van ruimte in het vleigtuig… Als je terug moet voor noodgevallen (bij bijv. familie) dan dekt een reisverzekering dit.
Ik heb gewoon telefonisch geboekt bij Martinair. Ik weet niet wat je leeftijd is, maar als je 25 jaar of jonger bent bij vertrek krijg je bij hun ook nog een een of andere korting.
Ik wil ook in de horeca gaan werken en zoek nog werk, dus als je nog tips hebt?? heb je al woonruimte?
Altijd de geldigheid van het ticket nachecken, is het 3 maanden, 6 maanden of een jaar geldig ?
En altijd checken of het wijzigbaar is of niet en zo ja wat de kosten zijn om te wijzigen. Hoe langer het ticket geldig is hoe “duurder” het ticket kost en hoe “goedkoper” de wijzigingskosten. (Hoe goedkoper je ticket hoe meer beperkingen).
Bij zulke tickets kan je altijd de data wijzigen tegen een betaling mits er plaats is op de vlucht.
B.v. de Take Off fares van KLM zijn niet wijzigbaar maar je kan als je meer betaalt bij de KLM een “duurder” ticket krijgen dat wel wijzigbaar is.
Dit kan bv niet op hun website maar wel als je de KLM zelf belt.