Nu Maandag is het na lang wachten eindelijk zo ver, na een druk jaar in het miezerige Belgie ga ik met een vriend richting Bali!
Met Qatar airways vertrekken we vanuit brussel via Doha, tussenstop Singapore & zo naar Bali.
We verblijven in Sanur in het Mercure hotel.
We zijn beide 25 jaar & het is voor ons de eerste verre reis.
We zijn enorm benieuwd naar de cultuur, sfeer, enz.
Dat het stukken warmer zal zijn dan hier weten we natuurlijk al, maar hopen toch op veeeeeeeel zonuurtjes & dat we met een gekleurde huid terug kunnen keren om al die mensen hier wat jaloers te kunnen maken
Als iemand tips voor ons heeft (Over het weer, wat we ZEKER moeten zien, wat niet, het eten, …) drop ze dan snel nog voor we vertrekken !
Een goede vakantie en veel plezier in Bali.:dag:
Wij moeten tot 14 September wachten om te vetrekken om dan 24 dagen in Bali te verblijven:vak01:
Hopelijk stuur je nog posts over hoe je vakantie in Bali is geweest:vak02:
Wij vliegen met Cathay Pacific>>> vanuit Schiphol naar Hong Kong en dan naar Denpasar
Een bijzonder restaurant in Sanur is KAYU MANIS vlakbij de avondmarkt (enkel voor diner), in dezelfde straat is er ook een lekker 'organic restaurant (rechtover een patisserie) waar je 's middag goedkoop en lekker kunt eten.
Jammer genoeg ben ik terug uit Bali…
Echt een super fijne vakantie achter de rug.
Alles is ons daar bevallen, maar het heeft natuurlijk ook negatieve kantjes.
We werden gewoon nooit met rust gelaten…
Overal waar we kwamen op straat werd er gevraagd voor transport of mensen die iets willen laten zien of verkopen uit hun shop.
Zeker in Sanur waar we verbleven, ergens na een tijd word je het wel gewoon, maar toch.
Voor de rest zijn het allemaal supervriendelijke mensen.
Als ik echt 1 grote tip mag geven: Mensen die ook tempels willen gaan bezoeken… Ga NIET naar de moedertempel besakih!!
Onze taxidriver had gezegd dat we enorm moesten opletten voor locale mensen die gids willen spelen voor 100.000 rupiah, maar uiteindelijk niet echt gids zijn.
Toen we uiteindelijk ons ticket voor de tempel hadden gekocht en enkele meters verder lopen nog eens gecontroleerd werd, kwamen er al 2 Balinezen naar ons toe die beweerden dat we de tempel niet in mochten zonder gids, terwijl onze taxichauffeur gezegd had dat we dit wel konden, maar bepaalde plaatsen niet toegestaan was voor toeristen omdat de maand April de maand van de ceremony’s was in besakih. Wij wouden deze mensen niet en liepen zo snel mogelijk door. Ik hoorde één van deze jongens roepen, “ik zorg wel dat je niet verder geraakt dan de ingang!”
Na een stijl stuk naar boven te hebben gelopen tussen heeeel veel volk kwamen we eindelijk aan de ingang & je raad het nooit, maar die 2 Balinezen stonden ons daar op te wachten met een wachter.
Ze lieten er ons niet in & zeiden dat we enkel foto’s konden trekken vanaf de ingang en meer niet.
Ik ging toen in discussie en wou een regelement waar dat in stond dat wij geen meter meer vooruit mochten gaan.
Uiteindelijk hadden we toch een toegansticket betaald? Waar was dit anders voor?
Na 15min van volle discussie hebben we 50.000 rupiah gegeven voor 1 ‘gids’ die ons maar een bekrompen uitleg gaf over alles & die ook nog eens geld vroeg aan het einde. (een kleine gift).
Puur geldklopperij in mijn ogen.
De taxidriver zei nog dat al het geld die wij gegeven hebben allemaal in hun eigen zak verdwijnt.
Hij zei zelf dat hij nooit meer toeristen naar daar wilt vervoeren tenzij ze dat zelf wensen te zien.
Hijzelf zou het nooit meer voorstellen.
Maar buiten dit was Bali echt waaaaauw !
16dagen was veel te kort & wil daarom graag volgend jaar terug gaan voor een maandje.
Als er mensen zijn die vragen hebben, mag je het altijd vragen.
We hebben het Noorden-Oosten & zuiden gezien in 16 dagen tijd.
Aanrader qua eten is zeker de nasi campur, overal anders, en eigenlijk altijd lekker, vooral in de kleinere local restaurantjes. Het bestaat uit rijst met varierende groentes, vlees, vis en vega
ook ik heb het geluk om over 2 weken naar Bali te mogen, en vroeg mij af of er wellicht iemand is die mij kan vertellen hoe de ervaring is om met KLM te vliegen? Is de tussenstop echt maar een uurtje (Singapore). Ik lees graag jullie reiservaring.
Onze stop in Singapore (Met Qatar airways) was inderdaad maar een uurtje.
Je gaat gewoon het vliegtuig uit met je handbagage & ze maken dan snel het vliegtuig schoon enz…
Geloof me, het doet deugd om effe die benen te kunnen strekken
Wat jammer dat je bezoek aan de moedertempel Bersakih niet goed bevallen is. Ik was er vorig jaar om ongeveer dezelfde tijd als jullie. Er was net een reinigings"feest"geweest of zelfs nog aan de gang. Idd. kwamen er gidsen op me af maar die heb ik gewoon afgewimpeld. (ook met wat woorden in Behasa misschien scheelt dat) I.i.g. lieten ze ons gaan voor de rest. Ik vond het er supermooi. Omdat er nog bep. rituelen bezig waren heb ik dat vanaf een afstandje bekeken en in 1 heel klein gedeelte mocht je niet maar dat kwam puur omdat ze daar nog bezig waren met iets. Had het niet willen missen.
Dat van dat constant mensen aandringen of je transport o.i.d. wil herken ik wel. Gelukkig heb ik heel veel geduld en zei ik gewoon Saya jalan-jalan (ik ga lopen) . 1x was ik op de fiets en vroeg er nog een taxichauffeur of ik transport wilde: quasi verontwaardigd met een big smile zei ik : Tidak, saya naik sepeda (nee, ik ga met de fiets) Kon hij ook wel zien natuurlijk en kreeg een big smile terug haha…!