" Koloniale " reis . Sumatra Jan 2009

“Bron www”, wij willen weten, via Google staan er acht miljard pagina’s ter beschikking, grappenmaker.

Over die Sentot, jammer dat u niet vermeldt dat dit de legeraanvoerder was van Diponegoro de “Roemruchte leider der vechthanen”. Die twee maakten het de Hollanders op Java erg moeilijk tot het moment dat Sentot met een deel van zijn leger naar die Hollanders overliep. Die wordt zeker geen nationale held, maar is natuurlijk wel typerend voor de Javaan. Zal wel een pak geld gekregen hebben. Dat werd tevens het keerpunt in de Javaoorlog (1825 - 1830). Stel je toch eens voor dat die Sentot niet was overgelopen, dan had Java misschien al voor 1830 vrij geweest en had Diponegoro een Islamitisch koninkrijk aldaar gevestigd en had het land in 1900 al een Japans wingewest geworden.

Interessante man die Sentot, niet Diponegoro, maar hij heeft de geschiedenis een beslissende wending gegeven, want na die oorlog werd het cultuurstelsel ingevoerd.

S.E.W. Roorda van Eysinga heeft ooit een gedicht geschreven. Een dreigende nieuwe hongersnood op Java inspireerde hem in december 1860 tot de ‘Vloekzang’, waarin hij ‘De laatste dag der Hollanders op Java’ liet beschrijven door Sentot, de befaamde legeraanvoerder van een deel van Diponegoro’s troepen. "De Vloekzang van Sentot "of “Hari achir Olanda di Jawa”. Het laatste couplet luidt:

Dan djika metari naik ditimoer
Berloetoet tiap 'rang Djawa depan Mohamed
Karna dibebasskan bangsa jang terlemboet
dari kongkongan andjing-andjing Kristen

En als de zon in 't Oosten opdaagt,
Knielt elk Javaan voor Mohamed,
Wijl hij het zachtste volk der aarde
Van Christenhonden heeft gered.

Ik vind dat knielen voor Mohamed toch wel erg katholiek hoor :confused: En dan dat “zachtste volk der aarde”, op het gezicht een gebeitelde glimlach en een wapen achter de rug. Misschien wordt er “zachte eitjes” bedoeld, wie zal het zeggen?

1.Grappenmaker ??:confused:
Ik maak hier geen grapjes .
Mijn bronnen zijn onderverdeeld in 3 groepen

• Eigen ervaring
  • Uit mijn boekencollectie
    -.www.
    Alle gegevens worden op basis van Bisa diCek Mas(Nir) geschreven.

2.Bewust gedaan , voordat er weer afgeweken wordt van de topic.
En ik heb niet de behoefte om mijn zogenaamde " kennis" hier te etaleren.Ik probeer antwoorden te geven op bepaalde vraag.

3.Typeren voor een Javaan ?
Hoezo ?
Een foute Indonesier kan toch niet gezien worden als een held ?
Dat gebeurt in Nederland ook , “foute” Nederlanders worden ook niet geeerd als helden. Ik vraag me af of iemand die bij de Wehrmacht gediend haddenn (of erger nog bij de Waffen SS) ook gezien zal worden als helden .

1. Stel eens voor dat … ?
    Ik kan niet voorstellen , het zal aan mij liggen , heb ook geen fantasie .

5.Ik dacht dat de Japanners pas in 1942 kwamen ?

6.Heb nooit geweten dat Indonesiers voor Mohamad knielen .
Zelfs Moslims doen het niet .
Moslims zijn geen volgelingen van Mohamad .

Vervolg op het koloniaal verhaal?

Zijn dit de stukjes die we in de komende tijd kunnen verwachten?
Ben ik ff blij dat ik volgende week verhuis, dan hoef ik niet voortdurend te reageren.

Bedankt voor uw aanvullingen. Geïnspireerd door uw vertellingen ben ik de brieven van een van uw voorgangers, Kolonel Nahuys, over zijn verblijf in Padang gaan lezen. Daaruit kreeg ik de indruk dat de rol van kolonialen in die stad eigenlijk maar weinig voorstelde en tot de rol van strandwachter beperkt bleef. Maar goed 1908, het bouwjaar van uw hotel, is natuurlijk al een stuk later dan de belevenissen van Nahuys.

Padang had een groot economische betekenis voor de Nederlanders.
De Emma haven was groot geworden als haven voor de steenkool.

In principe was de rol van kolonialen ook min of meer marginaal.
De feitelijke macht lagen bij de Sultans , Bupati’ s-Wedana’ s.
De zogenaamde Inlands Binnenlands Bestuur.

Wel hebben ze een grote rol als " waakhond" gehad , ze houden de vaak elkaar beconcurrerende Inlandse regenten uit elkaar.
Vandaar dat de verzet latent aanwezig is .

Terug naar koloniale gebouwen , in Padang stikt het van de oude hollandse huizen.
Vaak zijn het herenhuizen met grote erven waar men bij wijze van spreken kan voetballen.

Jammer dat de meesten in een bouwval toestand zijn , als je gaat renoveren in de oude staat zal het behouden blijven voor de toekomstige generaties.

Ik kan verzekeren dat het vaak mooie huizen zijn , de zgn " Rumah Belanda " zijn vaak goed gebouwd , hebben hoge plafonds en goed geventileerd .
Men heeft bouwtechnisch gezien rekening gehouden met de plaatselijke klimaat.
Als je oude houten deuren , pilaren van Jatihout ziet , de glas in lood deuren , de grote kamers en dan kan je terug reconstrueren hoe goed de eerste eigenaren het gehad hebben.

Maar ya , mijn “verhaal” kan ik in Wereld Wijzer Reisforum niet meer plaatsen zonder dat er weer allerlei wilde verhalen worden ingebracht door 2 geachte leden.
Ik ben in zo’ n " Rumah Belanda" groot gebracht in Jakarta.
Dat is ook de reden waarom ik belangstelling heb voor oude koloniale gebouwen .

Nou na uw verhaal weet iedereen wat voor soort zaak het is, afgelegen, overal jonge dames. Aan ieder de persoonlijke keus, maar het is niet het soort zaak waar iedereen wenst te logeren. Oud vervallen gebouw, in een afgelegen wijk. Leuk om de beest uit te hangen, maar of de gemiddelde toerist daar komen wil lijkt mij nog maar zeer de vraag. :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: