Als Indonesier hou ikook van oude gebouwen met bepaalde verleden , dus een gebouw of hotel met geschiedenis .
Ik heb een tip gekregen van een oude gebouw die ooit een Bank was nu nog steeds dienst doet als een hotel .
Met buitenlandse eigenaren.
Dus heb ik gelijk de site bezocht , zit er picobello uit , staat in de oude gedeelte van Padang waar ook andere oude gebouwen staan uit de " koloniale tijd" .
Ook kan je vanuit de veranda of balkon zo naar de rivier (Batang) Arau kijken , waar je kleine vissersschepen kan zien.
Na een half uur taxirit van de airport werden we gedropt bij een oude gebouw , in een stoffige en bijna verlaten weg .
Dacht dat ik verdwaald ben en vroeg een paar keren of het de juiste adres is .
Tot mijn schrik klopt de adres wel , dus wij kloppen aan de deur.
Komt zo’ n vrouwtje , eigenlijk meisje en ze verzekerde dat we aan het juiste adres zijn.
Een beetje donker receptie , klein , zag een paar bule , relaxen in de half donkere ruimte , met een klein afdeling waar een paar mensen staan te werken.
Het is omdat het al betaald was , anders ben ik weer pleite.
Moeten we ook via een steile stenen trap naar onze kamer.
De kamer is mooi , bijna romantisch te noemen .
Alleen de water stroomt niet t en de AC draait op een laagpitje.
Dus zijn we genoodzaakt om in een andere kamer te douchen .
De 2de klap is dat ik mijn fototas in de taxi heb laten liggen , gelukkig heeft de taxichauffeur zijn Bisniscard gegeven omdat hij ons als potentiele klant zag voor de 2 dagen in Padang eventueel naar Medan.
Nadat hij gebeld werd door de receptie , kwam hij mijn fototas terug geven .
Om de stress te verminderen heb ik de receptie (er werken 3 jonge meisjes) gevraagd voor een massagesessie .
Met de mededeling een echte massage , bleek dat het mogelijk was.
De ibu komt ook vaak de bule’ s masseren ,ze is de huismasseuse.
Een oudere vrouw van 45 jaar , bleek dat ze een Javaanse , en ze heet Ibu Sil (van Sesil).
Na kennismakingsgesprek bleek ze een Javaanse te zijn , en omdat de Mister ook een landgenoot is , wordt ik gebombardeerd als KoKo .
En haar “buitenlands” klinkende naam bleek afkomstig te zijn van Warsilah .
We hebben keihard gelachen , en heb haar geplaagd waarom ze haar Warsilah naam veranderde in Sesil (Ibu Sil)
Leuk om naar haar verhalen te luistren, maar om meer dan 1 uur (sessie van 1,5 uur) antwoorden te geven wordt mij ook te veel .
Sta ik lekker in te dutten vroeg ze waarom ik niks meer zeg , dus moet ik af en toe wel gaan kuchen of brommen .
Wordt ik zelf uitgenodig om bij haar huis te komen .
Tenslotte zijn wij land en streekgenoten.
Ze woonde al 20 jaar in Padang , dus heb ik haar hele levensloop in Padang moeten aanhoren.
Na de massagesessie en lekker mandie-en(douchen) gingen we de omgeving bekijken , het is echt een oude stadsdeel , veel oude gebouwen .
Weinig verkeer , dus moeten we lopen. en uiteindelijk hebben we een taxi gevonden die ons 2en heeft gedropt in de bekende Nelayan Sea Food restaurant.Wij hebben de taxi gecharterd , zonder meter en worden keurig opgehaald , een telefoontje met de HP , en hij komt ons ophalen.
We hebben lekker gegeten , omring door lieftallige jonge dames.
Toen we aankwamen was het pas 18.30 , en wij zijn de eerrste gasten.
Eerst zijn ze een beetje afstandelijk , totdat bleek dat de mister (weer amerikaanse mister) een Bapak uit jakarta was .
Ze vroegen natuurlijk waarom wij in een vreemde taal praten.
Dus uitgelegd dat we in amsterdam wonen.
En toen is het ijs gebroken , op een gegeven moment zaten 6 jonge dames om ons heen , met de supervisor erbij .
Ze hebben ons verteld dat ze uit de omliggende dorpen kwamen , en hebben opzijn minst middelbare school gehad(SMA) .
De supervisor heeft een D1 opleiding gehad.
Het schijnt dat de werkgelegenheid niet zo best is , die meisjes verdienen 600-700.000 rupiah permaand.
Als ze in de huishouding werken kunnen ze ongeveer 450.00 permaand verdienen , wel met kost en inwoning.
Vandaar dat de hotel waar we logeren ook 3 jonge meisjes (hoogstens 19-21 jr) als personeel hebben.
Ze waren bij ons gebleven totdat er nieuwe gasten komen , omstreeks half 9.
Na een kopje koffie en sigaartje gingen we onze taxi bellen .
Hotel Batang Arau .
http://batangarau.itgo.com/
Is een ontmoetingsplaats van Australische surfers die naar de Mentawai eiland varen om daar te surfen.
Hun boot lag ook gemeerd een paar meter van de hotel.
Bij de mensen in Padang staan ze bekend als de hotel waar de bule’s backpackers logeren.
Ze hebben alleen maar 4 slaapkamer .