Koh Samet of Koh Samui?

Beste reizigers,

Wij zijn ons aan het orienteren voor een vakantie naar Thailand.
Heb een paar dagen geleden een topic geplaatst met de vraag waar naar toe te gaan voor het strand. We gaan eerst 2 weken een groepsrondreis doen en willen daarna een weekje strand.

Daar blijven wat mij betreft 2 opties over, namelijk Koh Samet of Koh Samui.
Keuze hieruit vind ik erg lastig en ik twijfel ontzettend.

Graag hoor ik van jullie de ervaringen over deze twee eilanden.

En dan voornamelijk de vergelijking van de twee op het gebied van:

• Weersverwachting: zonzekerheid cq regen in het begin van het regenseizoen (we gaan de eerste 3 weken van mei richting Thailand en willen natuurlijk graag mooi/zonnig weer);

• Mooi strand (wit zand / palmbomen / helderblauw water … Typisch ‘bounty eiland’)

• Drukte op het eiland (We willen wel graag wat mensen en gezelligheid om ons heen, hoeft dus zeker niet ‘onbewoond’ te zijn, maar ook weer niet te massaal en zij aan zij op het strand)

• Reistijd (naar Koh Samui zouden we willen vliegen, Koh Samet met bus/taxi/boot) en hebben in beide gevallen geen zin om een hele dag onderweg te zijn, aangezien we maar een weekje gaan.

• Kosten (hoe duur zijn de accomodaties op de beide eilanden / restaurants …)

• Vertier (wat is er te doen op het eiland? Ook hierbij geldt, hoeft niet te massaal maar we vinden wat gezelligheid wel leuk, dus leuke/gezellige restaurants, 's avonds een drankje kunnen doen)

Ik hoor graag jullie ervaringen! :vak02:

wat jullie zoeken kunnen jullie op alle twee de eilanden vinden en om te kiezen zal je dan ook geheel van je gevoel af moeten gaan … mijn voorkeur gaat uit naar samet omdat ik de sfeer daar iets relaxer vind maar dat is puur persoonlijk

• Weersverwachting: zonzekerheid cq regen in het begin van het regenseizoen (we gaan de eerste 3 weken van mei richting Thailand en willen natuurlijk graag mooi/zonnig weer);

**In mei valt het over het algemeen nog wel mee met de regen, maar het weer is nu eenmaal nooit te voorspellen. **
Wel is Koh Samet een van de ‘droogste’ eilanden in Thailand.
Maar ook op Samui zou het in mei goed weer moeten zijn.

• Mooi strand (wit zand / palmbomen / helderblauw water … Typisch ‘bounty eiland’)

Ik weet niet of ik Koh Samet als een typisch ‘bounty-eiland’ moet omschrijven. Bij ‘bounty-eiland’ denk ik toch vaak aan de eilanden in de Malediven. Verwacht ook niet dat het hele strand op Koh Samet omzoomd is met palmbomen.

• Drukte op het eiland (We willen wel graag wat mensen en gezelligheid om ons heen, hoeft dus zeker niet ‘onbewoond’ te zijn, maar ook weer niet te massaal en zij aan zij op het strand)

**Op Koh Samet zal je niet zij aan zij op het strand liggen zoals bijvoorbeeld in Zandvoort of Scheveningen op een zonnige dag. Wel is er verschil tussen de diverse stranden. **
**Had Sai Kaew is het drukste strand op Koh Samet, maar er zijn genoeg andere stranden die rustiger zijn. **
Op Koh Samui zijn Chaweng Beach en Lamai Beach de drukste stranden, maar ook daar zal je niet zij aan zij liggen. Bophut in het noorden is een wat rustiger strand.

• Reistijd (naar Koh Samui zouden we willen vliegen, Koh Samet met bus/taxi/boot) en hebben in beide gevallen geen zin om een hele dag onderweg te zijn, aangezien we maar een weekje gaan.

Koh Samui zal je idd moeten vliegen en aangezien Bangkok Airways daar een monopolie-positie heeft wat binnenlandse vluchten betreft, zijn tickets vrij prijzig.
Voor Koh Samet kan je in Bangkok (busstation Ekamai) een combi-ticket kopen voor bus/boot. Naar Ban Phe is het een uurtje of 3, waarna je nog een klein half uurtje moet varen.

• Kosten (hoe duur zijn de accomodaties op de beide eilanden / restaurants …)

Op beide eilanden vind je veel accommodatie, van redelijk geprijsd tot erg duur. Op Koh Samet zal je de keus hebben uit meer goedkopere accommodatie. Veel van deze goedkopere resorts hebben geen website en kan je dus pas ter plaatse boeken.

• Vertier (wat is er te doen op het eiland? Ook hierbij geldt, hoeft niet te massaal maar we vinden wat gezelligheid wel leuk, dus leuke/gezellige restaurants, 's avonds een drankje kunnen doen)

**Qua uitgaan biedt Samui meer mogelijkheden. Koh Samet kent een weinig bruisend nachtleven, maar er zijn wel een aantal leuke tentjes waar 's avonds muziek wordt gedraaid en waar je tot laat een drankje kan doen. **
's Avonds kan je heerlijk onderuit gezakt op het strand zitten eten, lekker en goedkoop.
[/QUOTE]

Net als dirkpie gaat mijn voorkeur ook uit naar Koh Samet, vooral vanwege het relaxte sfeertje.

Helaas kan ik nu nog niet reageren , wij gaan op 28 Febr. naar Koh Samui , daarna zal ik mijn ervaring hier neer zetten.

waarom niet naar Koh Phangan of Koh Tao. Koh Samui vind ik nooit echt op een eiland lijken het is zo groot en druk. Het echte eiland gevoel krijg ik eerder bij die andere 2 eilanden. Koh Samet kan ik niets over zeggen ben ik namelijk niet geweest. Je kunt ook een combinatie maken van Koh Samui, Koh Phangan en Koh Tao. Dat is namelijk wat veel mensen doen.
Je kunt namelijk erg makkelijk met de boot naar de andere eilanden toe.

Nou Koh Samet of Koh Samui?
Wel de voordelen van Koh Samet: In de week is het heel stil wat betreft toeristen op het eiland.
Dit is wel wat anders in het weekend,thaise families komen dan massaal vanuit Bkk om uit te rusten,het is dan dikwijls wel moeilijk om accomodatie tevinden op dit klein eilandje dat niet ver weg ligt van Bkk.
Nadelen:geen winkelcomplexen of uitgangsleven(op een laag pitje paar bars en massageparlors)
Koh Samui: meer mogelijkheden wat betreft guesthouse&hotels alsook gemakkelijk te bereiken met het vliegtuig vanuit Bkk.
Ook veel watersportactieviteiten zijn daar mogelijk,massa’s bars en massageparlors met euch… happy ending after.
Nadeel: Het kan daar verdomd druk zijn met al de toeristen die massaal naar het eiland komen,dit tenopzichte met Koh Samet waar het dikwijls akelig stil kan zijn aan het strand(overdag)

Hoef ik niet lang over na te denken Koh Samet heerlijk relaxt en vlakbij bij BKK dus weinig reistijd. Wat wij er vooral heerlijk vinden is dat je in de avond heerlijk met een flesje onderuit op het strand kan zitten en genieten maar :wink: