koers peso van 70 naar 48 per euro hoe kan dat?

hallo ervaren filippijnenreizigers reizigers, een jaar geleden ging ik op vakantie naar manila (ik deed er ook vrijwilligers werk, hielp mee in een weeshuis) en kreeg toen nog ik z’on 70 pesos voor 1 euro nu nog maar 48 en ik moet ook nog commissie en 200 peso = 75 peso ‘‘ATM-fee’’ betalen:mad:, ben ik bedonderd door de bank? btw. ik pinde bij de kapituan bank, deze had een BPI logo. wie heeft hier verstand van?:

ik ben geen ervaren reiziger, maar als ik zoek naar online wisselkoersen dan vind ik voor vandaag ongeveer 52 pesos voor een euro. er is altijd verschil tussen inkoop- en verkoopprijs, dus het bedrag wat uit de ATM komt zal iets lager liggen.

waardoor dit minder is weet ik niet, mogelijk deels omdat de euro minder waard is dan een jaar geleden.

Dat komt doordat de filipijnen ofw (overseas workers, gastarbeiders in de eu en vs) als een gek geld sturen vanuit europa en de vs, de econimie boomt, het toerisme enorm groet, de ivesteringen enorm groeien, dat stuwt de vraag naar pesos omhoog, dus gaat de koers ook omhoog, kortom economische wet van vraag an aanbod. Europa is crisis dus dalende euro filippijnen is economische boom dus stijgende peso. ook met het enorm groeiende aantal toeristen zal de pesokoers snel stjgen verwacht ik. Helaas word het dan voor ons veel duurder hier. (en het is hier zeker niet goedkoop)tip pin nu veel pesos en wissel die over een jaar weer in, waarschijnlijk staat de koers dan net als de dollar op 40 of 35!:cheer:

De wisselkoers van de euro is gewoon superslecht en word nog steeds minder.
Wisselde ik in januari nog veel 57 peso ,nu nog voor 52peso.

En je betaald bij iedere pintransaktie 200 peso kosten aan de Filippijnse bank
dat is bijna 4 euro, plus ABNAMRO rekent mij dan ook nog eens 2,25 euro voor elke keer dat ik in buitenland pin.

Dus dik 6 euro kosten iedere keer als ik pin.

Tis dus aan te raden steeds het maximale bedrag das meestal 10duizend peso te pinnen.

1 like

Weet niet of het nog zo is, maar bij HSBC kon je gratis en voor een hoger bedrag pinnen, alleen heeft deze bank een beperkt aantal vestigingen.
Als je regelmatig geld pint in de Filipijnen, dan kun je beter een Filipijnse bankrekening openen en met een lokale ATM kaart pinnen, soms gratis soms voor een paar pesos.
Een alternatief is om gebruik te maken van Surichange.nl, je kunt na registratie online geld overmaken, je ziet ook onmidellijk de koers en de euro’s gaan online via ideal van je NL bankrekening af . Deze rekent per transactie € 5 en je kunt je geld zowel naar een Filipijnse bankrekening sturen als contant laten uitbetalen bij een PNB bank (zonder kosten en zonder dat je daar klant bent).

:vak01:

Als je vaak pint buiten eurolanden, dan kan het voordelig zijn om het betaalpakket van je bank te wijzigen. Ik heb een betaalpakket van de ING, en hoef geen 2-4 euro transactiekosten bij mijn Nederlands bank te betalen. (Helaas wel de 200 php ter plekke…)

Wat is meestal het maximale bedrag wat uit een ATM komt? Als je iedere keer 200 php moet betalen, dan kan het dus soms voordeliger uitpakken om je creditcard te gebruiken?

Meestal geeft een Filipijnse ATM P 10 000 per keer. Met een creditcard kun je in de grotere steden soms wel betalen, maar vaak rekent men dan een opslag.

1 like

Opslag is meestal 3%. Wanneer je 10.000 php kan pinnen is dat ondanks de 200 php stukken goedkoper.

Bedankt!

Huh??? 3% van P10000 is P 300

Huh? Dan is pinnen toch goedkoper dan betalen met een creditkaart?

Ik zie wel wat ik ga doen. Ik heb ergens een hekel aan het gebruik van een cc in Azie, cash geld meenemen vind ik ook wel niks, dus zal het wel pinnen worden. Geld heb je toch nodig, dus weinig keus :slight_smile:

las net dat de grote banken hier van plan zijn om de pinopslag van 200 peso te verhogen naar 300 peso vanwege het grote risico dat de banken (menen) te lopen met de sterk schommelende koers van de euro. Mij viel op dat met name de kleine banken er al mee beginnen eerst 200 php te vragen, dan 75 php local fee (moet je weer met yes bevestigen) en soms zelfs 25 php atm securityfee, totaal 300 php. Dit laatste is mij overkomen in PG (nabij manila)helaas ben ik de naam van de bank vergeten, het was een lokale bank in bantayan.

overigens kan ik mij herinneren ooit overgetapt te zijn van de metrobank, daar moest ik ineens 250 php betalen naar de bpi want daar betaalde ik maar 200 php. volgens mij is de bpi het goedkoopst.(tot op heden dan, ik doe geen voorsprellingen voor de toekomst!)

Er zijn inderdaad een aantal internationale banken zoals HSBC en nog een aantal anderen war je gratis kan pinnen. Helaas hebben ze alleen in de grote steden vestigingen, dus zit je op het platteland zoals wij in Palawan heb je er niks aan.

Er bestaan nog een mogelijkheid om die 200 peso kosten te omzeilen heb ik vernomen. Open voor vertrek naar Filippijnen een rekening Bij de PNB =Philippinen national bank bij 1 van hun vesstigingen in Europa, weet of ze nog een vestiging in Amsterdam hebben, in duitsland wel meerdere. Met die bankpas van PNB kun je in Filippijnen pinnen zonder kosten.

Op bloomber.com met economsch nieuws lasik het volgende artikel, mogelijk kan dit de hoge koers van de peso verklaren.
Korte samenvatting PH expats kopen massaal superdeluxe flatappartementen op als waardevolle belegging voor hun in de eu en de vs verdiende geld, dit drijft de peso op en doet de dollar en euro sterk dalen in waarde.

Filipinos Abroad Buying Manila Condos Buoy Peso: Southeast AsiaBloomberg, 2012-06-14 05:15:00
470.000-Filipinos investing in the local property market with money earned overseas helped make the peso Asia’s best-performing currency of 2012, even as a global economic slump sapped demand for riskier assets. Euliver Dizon, a web designer in the U.S., is scouting for a home in Manila, praising President Benigno Aquino for improving the economy. Rommel Adre, a software developer who worked abroad from 2000 to 2011, bought a home in the capital and some properties to rent.
Bron: Bloomberg
Lees meer

Op fox.com las ik dat de peso de best presterende munt is momenteel. De peso is de snelste stijger ter wereld van zowel 2011 als 2012, heb voor 6000 euro pesos gekocht en heb er geen spijt van!:beef: Kan mij wel voorstellen dat de vakantie hier flink duurder wordt want ook de prijzen zijn hier door de economische boom de afgelopen jaren fors gestegen.(mn. hotels, restaurants, taxi;s ed.):foto:

1 like

Bedankt voor de uitleg!
Volgend jaar willen we weer naar de filippijnen om een weeshuis op te zetten, wij weten nu zo ongeveer wat alles hier kost.mijn vraag is nu, kan iemand mij een zinnige voorspelling geven wat de peso volgend jaar doet? Gaat hij richting de 38 zoals de dollar of stijgt de euro weer?

Algemene verwachting is dat de wisselkoers zeker nog wel onder de 50 gaat komen.
Maar niemand kan het echt zeggen hoever die zakt. Is van zo veel factoren afhankelijk, hoe gaat de economie in europa het doen volgend jaar ? Word de Euro zwakker of niet? Hoe loopt het conflict dat Filippijnen heeft met China af?
Word de boel gesust of word het echt oorlog ? Kortom te veel onzeker factoren, die niemand echt in de hand heeft.

En de tijden dat alles in Filippijnen spotgoedkoop was is voorbij, behalve alcohol dan.
Koop hele gewone dingen in de supermarkt, een potje pindakaas ,of smeerkaas, en je betaal gewoon zelfde als in Nederland, en dat zijn gewone lokale producten ,geen geimporteerde.

Tja waarom alles spotgoedkoop moet zijn op de filippijnen snap ik ook niet. Mischien omdat thailand spotgoedkoop is en men hier de filippijnen altijd mee vergelijkt, niet doen dus, het is hier veel westerser incl. de prijzen. (vooral hotels zijn hier veel duurder)Ik herrinner mij nog nederlanders die rustig aan de spaanse costa 8 euro neertellen voor een biertje, wat dat betrerft hebben we nog een lange weg te gaan. Las net dat het zakenvertrouwen nergens zo positief is in azie als de filippijnen, die koers onder de 50 gaat er zeker komen! De goedkope tijden hier zijn helaas voorbij!

Nou, waarom alles goedkoop zou moeten zijn in Filippijnen ?Omdat de meerderheid van de mensen hier minder dan 500 peso= 10 euro per dag verdiend.
En als dan een potje lokale pindakaas al 50 peso kost is dat absurd duur naar verhouding het salaris.
Nou je ziet het ook wat mensen eten ,kommetje rijst en een gedroogd visje erbij.
plus een glas water.
Toetje alleen op verjaardag en kerst, zelfs koffie is hier al een luxe product.

Hoi Flipien, ik ben geen econoom, maar als ik zo elke dag de www.dft.nl leest, dan wordt het als maar slechter in Europa.
Leest net dat de Grieken NIET aan hun besparing verplichting houden.
Ik verwacht dat de Euro nog veel verder gaat dalen.
Is het verstandig om wat Euro`s op één of meer Fillipijnse banken te storten?
max. 500.000 peso per bank. (bank garantie is 500.000 peso)