Bankrekening in Filippijnen

Heeft iemand ervaring voor het openen van een Filippijnse bankrekening???
Ik woon hier nu definitief en zou hier een rekening willen openen !
Als ik mijn pensioen laat overschrijven laat ik dat best doen dan in pesos of euro ?
Wat zijn de goedkoopste banken ?
Al bedankt voor de informatie.
Patrick

Pensioen overschrijven zou ik niet doen, tenzij het om grote bedragen gaat, want dan zijn er kosten bij zowel de verzendende als de ontvangende bank. Beter kun je geld pinnen met je Belgische bankkaart.

Volgens mij is bij Argenta het pinnen in het buitenland zelfs gratis. In de Filipijnen brengen sommige banken een toeslag van P 150 in rekening voor het pinnen van maximaal P 10 000 per keer. Ik weet het niet van alle banken, maar de banken BPI, Citibank en HSBC rekenen tot nu toe echter nog niets voor ATM-gebruik met een buitenlandse kaart.

Het is niet zo makkelijk om Filipijnse banken te vergelijken. Zij verschillen niet alleen in type rekeningen en het daarbij minimum aan te houden saldo , maar hebben ook hele waslijsten met tarieven. Het beste lijkt mij om eens te kijken welke banken er in je buurt zijn en dan op internet te kijken hoe het zit met de tarieven en voorwaarden. En als je toch wilt overschrijven te kijken naar het tarief wat men voor een remittance in rekening brengt.

De Top 10 banken zijn:

Banco de Oro (BDO) –

Metrobank -

Bank of the Philippine Islands (BPI)

Philippine National Bank (PNB)

Rizal Commercial Banking Corp. (RCBC)

Unionbank of the Philippines (UBP)

Chinabank

Citibank

Landbank of the Philippines (LBP)

Development Bank of the Philippines (DBP)

:zon02:

1 like

Hoi je kunt ook een euroaccount openen in Manila bij PNB.
Minimale inleg 500 euro.
Ik heb ook een peso account bij PNB.
Groet Peter.

1 like

:cheer:

1 like

Ik heb ondertussen inlichtingen gekregen van een vriend hier in de Filippijnen.
Een bankrekening openen bij BDO (Banko de Oro) kost niets als je steeds ca. 5000 pesos op je rekening houdt (ca. 85 euro).
Enkel per jaar ca. 1000 pesos (ca. 17 euro).

Prima, dat is dan geregeld. Let wel op BdO rekent wel P 150 per opname als je met je buitenlandse bankkaart gaat pinnen. Internet bankieren is heel basic in de Filipinen, overschrijven naar rekeningen van andere banken niet of nauwelijks mogelijk, dit geldt ook voor het betalen van rekeningen. Wens je een prettig verblijf in de Filipijnen. :dag:

1 like

Bedankt voor de informatie ! Ik heb ervaren dat het heel duur is met een buitenlandse kaart geld te pinnen in de Filippijnen. Daarom opteer ik om enkel een Filippijnse rekening te nemen en te gebruiken.
Ik weet niet of iemand weet wat het voordeligste is - je pensioen of salaris in euro of in pesos te laten storten op een Filippijnse rekening vanuit Belgie of Nederland ? :wereld:

Waarom is pinnen duur in de Filipijnen? Ik heb begrepen dat Belgen die bijvoorbeeld een Argenta rekening hebben gratis pinnen in de Filipijnen bij BPI en HSBC.

1 like

ik heb een rekening bij de metro bank in Davao en laat mijn wao daar op storten in euro,s ik kan dan met mijn metropas afhalen tot 50.000 pesos bij elke atm (gratis) en bij de balie zoveel als ik wil er moet wel altijd 2000 pesos blijven staan .

1 like

Ik heb ondertussen reeds een rekening bij BPI (Bank of the Philippines Islands). Heel tevreden en vele kantoren in de hele Filippijnen.

ok dan nou ik zie wel dat het vaak meevalt he ,niet alle verhalen zijn dus juist hier hahaha veel geluk in de phili,s

Hallo
Try Metrobank of Citybank, je gaat er wel bij varen zelfs bij overschrijvingen van pensioen in BElgië naar één dezer banken in Filippijnen, without expenses !

Op dit onderwerp wil ik graag even doorgaan. Het is mij niet duidelijk wat het beste is als je niet regelmatig geld gestort krijgt.
Ook zonder dat je er woont zou het handig kunnen zijn om een bankrekening in de Filippijnen te hebben.
Ik weet nu al dat ik vanaf nu minimaal 1x per jaar naar de Filippijnen ga en sommige ATM’s geven mij geen geld, en je moet elke keer die 200 php extra betalen + nog de extra kosten van mijn eigen bank (in mijn geval 2,20 euro per transactie) en tevens is het veiliger; geld dat je op een rekening hebt staan, kan niet van je gestolen worden.

Dus mijn vraag; is het mogelijk om als buitenlander een rekening met pinpas te openen en heeft iemand hier ervaring mee of heeft goede tips/adviezen?

Wat is de beste manier om je euro’s op die rekening te krijgen, kan het in één vakantie geregeld worden (hoe lang duurt het voor ze de pas gemaakt hebben of kun je geld aan het loket ophalen) en kun je overtollig geld laten staan op een spaarrekening met rente??

Alvast bedankt voor de reacties.

Als je een Filipijnse bankrekening wilt openen, dan zul je ff moeten shoppen. Er zijn banken/bankfilialen die eisen dat je in de Filipijnen woont en dat je een ACR-i hebt. Er zijn er ook die daar niet zo moeilijk over doen. Hoe lang het duurt voordat je een pinpas hebt etc is moeilijk te voorspellen, ook dat zul je na moeten vragen. Weet wel dat bij vele banken je een boete moet betalen als je langer dan een bepaalde periode geen transacties doet (dormant account) En als je geld overschrijft van je NL bank naar de PH bank kost dat meestal geld aan NL en PH zijde.

Maar waarom zo moeilijk doen als je maar een of een paar keer naar de Filipijnen gaat. Neem Euro’s in cash mee en wissel het in de Filipijnen. Voordelige koers bovendien.

Ik heb tot slot nog een aardige tip voor je. Als je in NL woont kun je gebruik maken van surichange.nl. Je kunt zonder probleem tot € 2000 overschrijven op een Filipijnse bankrekening OF het geld laten uitbetalen bij een een bepaalde Filipijnse bank (zonder daar zelfs een rekening te hebben) . Dat kost je slechts €5. De Filipijnse bank rekent geen kosten.

Bedankt voor je reactie maar “moeilijk doen”? ik zie het niet als luxe. De hoofdreden waarom ik op dit idee was gekomen was dat ik in een hotel van euro’s ben beroofd.
Enkele dagen daarvoor verbleven we in een dorp (Loboc) waar geen flappentapper te bekennen was, maar ik had geen geld meer. Daarop heb ik m’n reservevoorraad euro’s aangesproken en naar een moneychanger gegaan. Daarna had ik nog 400 euro over, die ik -dacht ik- listig had verstopt. Om maar steeds alles bij je te hebben vind ik ook riskant, als je dan je tas kwijtraakt, heb je ook écht helemaal niets meer.
Maar enkele dagen later in een ander hotel was er ineens nog maar 250 euro over… het maakt natuurlijk niet uit of het euro’s of pesos zijn, weg is weg.

Toen ik dit alles later nog eens overdacht, kwam ik tot de conclusie dat het hebben van een plaatselijke bankrekening een uiterst adequate oplossing is voor dit probleem.
Overigens heb ik een Filippijnse vriendin en denk ik in de toekomst daar te gaan wonen, (was ik eerst in Thailand van plan) dus een bankrekening lijkt me sowieso een logische stap.

Dat van surichange ga ik achteraan, dat klinkt interessant.
Nogmaals bedankt voor je reactie.

Hi everybody
Waarom zo moeilijk doen omtrent een rekening openen. Ga gewoon een bank binnen en vraag naar een verantwoordelijke! Best een deftige bank zoals Metrobank, Banco de Oro… Meestal heb je direct al een aantal bedienden die je willen helpen en waarom zou dat zijn denk je ??? Een foreigner (blank) die een bank binnenstapt , they see money in your eyes… remember…
Leg uit wat je wil en waarom je het wil. Je zal een duidelijk antwoord krijgen op uw vraag.
let wel, kosten zijn er ALTIJD aan verbonden en dat is normaal. Wanneer je over de brug komt met bedragen van een paar miljoen pesos zullen ze heel wat voor je kunnen doen.
succes en groeten… Chris:dag:

PNB bank doet niet moeilijk. alleen je moet een adres in Phil hebben.
Tot 10.000 euro kun je contant meenemen. (Is niet zo verstandig)
Dergelijke bedragen en groter gewoon over laten schrijven via NL bank.
Let wel: 10,000 en hoger wordt door gegeven aan de NL belastingdienst.
Zijn wel kosten aan verbonden, maar het is veiliger.
:ninja:
Voor zulke bedragen zijn er heel wat Philppino`s die je naar een andere wereld willen helpen.
Ook kleinere bedragen is het ook oppassen.
Altijd in hotel in kluis stoppen, Als je geld achterloos laat slingeren
is het garandeert weg.
Ik heb het zelf ook eens meegemaakt een keer 100 euro en
andere keer 38 euro.:vak01:

Het is niet moeilijk om een rekening te openen, mocht je contanten meenemen dan raad ik aan om gewoon een kluisje te huren in de plaatselijke bank.

Chrisderoo ik ben het ook deels met je eens, er zijn meerdere mogelijkheden bij de verschillende banken. natuurlijk heeft alles een prijs.

Even mijn ervaring:
Mijn vriendin heeft op mijn aandringen een bankaccount geopend, want als ik haar iets extra’s wil geven werkt Western Union prima, maar je betaald er ook flink voor.
Eerst de BDO-bank; 1e testtransactie gaat goed, behalve de ergernis dat details van de transactie niet te achterhalen zijn. 2e transactie nooit aangekomen en krijg ik na een tijdje (met aftrek van enkele tientjes “kosten”) retour. Grote ergernis dat het niet te achterhalen valt waarom dit geld retour is gekomen. Nodigt niet uit om op deze manier door te gaan.
Vervolgens opent ze een rekening bij de Metrobank, en dat gaat tot nog toe prima, alles komt aan, het kost mij 5 euro/transactie en de Metrobank houdt 150 php in. De koers die ze tellen is ok, want zij krijgt elke keer eigenlijk meer dan ik verwacht, gebaseerd op de dagkoers die ik op mijn iGoogle heb staan.
Komende vakantie ga ik vantevoren het reisgeld dus gewoon overmaken naar haar rekening, en ter plekke gaan we ‘Filipijns pinnen’ zonder extra kosten, en in zo verre veiliger, dat geld dat op de bank staat niet gestolen kan worden. Wel een kwestie van onderling vertrouwen, natuurlijk.
De volgende stap is dat ik graag wil weten of je op een gunstige manier een spaarrekening (met rente dus) kunt openen … wordt vervolgt…
Iedereen een prettige jaarwisseling gewenst.