Mooi dat het nu geregeld is.Helaas, Filipijnse banken hebben spaarrekeningen, maar de rentes daarvan zijn een paar cijfers achter de komma, dus niet interessant. Alleen voor meerjarige deposito’s kun je soms een redelijke rente krijgen.
Hi iedereen,
Mijn toenmalige vriendin, inmiddels mijn asawa was werkzaam in Metrobank. Deze bank is zeer betrouwbaar en werk correct.
Banca de Oro is ook een zeer betrouwbare bank en heeft heel wat vestingen, dat is ook interessant.
Spaarrekeningen, deposito’s, … niet aan te raden in geen enkele bank in Azië en zeker niet in de Filippijnen. Je hebt er als vreemdeling geen enkel recht en er is niet zoals in Europa een hulpbank die te hulp schiet wanneer de bank bankroet gaat. Kleine bedragen zijn natuurlijk geen probleem bv. tot een 100.000 euro, is toch al een 5.5 milj. Php
Hoger dan dit bedrag zou ik niet op een bank zetten in de Filippijnen. Er zijn in Europa mogelijkheden genoeg om hier een kleine interest te hebben maar een grote zekerheid. Het beste is hier een goede bank en overschrijven wat je nodig hebt naar Azië.
groeten en een prettig 2013 in Europa, Azië, Afrika of Australië…vuurwerk
Chris
Volstrekt onjuist. Banktegoeden zijn door de Philippines Deposit Insurance Corporation (een overheidsinstelling) gegarandeerd tot maximaal P 500.000 (alle tegoeden per bank per rekeninghouder) vreemdeling of niet. Het is dus zaak om per bank geen tegoeden aan te houden van meer dan P 500.000 en zeker geen equivalent van 100.000 Euro want dat is meer dan P 5000.000
Mo brave jongen toch, wat doe je nu nog met 500.000 Php, 't is amper 9000 euro
Er zijn al voorbeelden genoeg dat er ‘gelden’ verdwijnen in banken en in overheden… Ik verzeker je als de bank in de Phil’s failliet gaat, gij uw geld NOOIT MEER TERUG ZIET !
Ge gaat toch niet in de Filippijnen wonen als je het moet doen met een klein bedrag, natuurlijk kunt ge leven zoals een poor pinay, met wat rijst en groenten per dag en in een ‘hutje’ in ergens waar niemand u vindt.
Ik verkies om een ‘beter’ leven te hebben dan in Europa en dan moet ge ook wat centen op de bank hebben om rond te komen.
Elk zijn eigen keuze natuurlijk, en elk doet wat hij wil, 't is maar dat ik er veel heb weten terugkeren om in Europa te komen werken !!!
greats Chris
de opmerking hierboven van Gabrielka1, moet die niet naar het Marokko-forum verplaatst worden?
Updated - - -
Zijn er in de Filipijnen daadwerkelijk banken failliet gegaan, of is dat een typisch USA/EU verschijnsel?
Maw is er een reeel risico dat de bank waar je je centen hebt staan failliet gaat?
De rente in Europa is tot bijna het vriespunt gedaald, en als je dan ook nog 1,2% belasting over je spaartegoeden moet betalen blijft er nauwelijks wat over, in elk geval minder dan de inflatie. Sparen kun je dat niet meer noemen.
Nu hebben we een (locale) bank gevonden die best een leuke rente geeft op een ‘time-deposit’. Ik zit er over te denken wat geld op die bank te stallen, ook als een soort “back-up fonds” voor m’n vriendin, maar vraag me af of dat redelijkerwijs betrouwbaar is…