Mijn vriend en ik willen in maart 2014 3 weken door Argentinië trekken en de omgeving rond Buenos Aires, Salta en Iguazu aandoen. Ik rijd al mijn hele leven lang paard en zou heel graag eens willen koeien drijven, en wat is daar een mooiere plek voor dan in Argentinië!?
Weet iemand waar dit kan? En hoeveel dit kost? Het liefst uiteraard een adresje in de buurt van die drie plaatsen die ik heb opgenoemd.
O.m. in de provincie Corrientes (tussen Buenos Aires en Iguazú) vind je ‘estancias’ waar je actief kan deelnemen aan het ‘gaucho-leven’. Van niet goedkoop tot duur, maar de prijzen zijn vaak ‘all inclusive’ : activiteiten, maaltijden, drankjes, … Wel best vooraf even checken, - je weet maar nooit -, of je (reis)verzekering dergelijke activiteiten dekt. Ter plaatse vraagt men je doorgaans om een ‘verklaring voor het afstand doen van aansprakelijkheid’ te ondertekenen’.
Mochten jullie die richting uitgaan, dan zeker ook de unieke 'Esteros del Iberá’ bezoeken. Prachtige natuur !
Hier vast ook enkele estancias in de ruime omgeving van Buenos Aires (maar daar heb ik zelf geen ervaring mee).
Gelijkaardige estancias vind je tot slot ook in Uruguay, ook gaucho land bij uitstek. Met de ferry vanuit Buenos Aires (Buquebus, …) of Tigre (even ten Noorden van BA en goedkoper) ben je er zo !
Probeer eens te mailen met een rijtje estancias in de provincies Buenos Aires, Córdoba of Santa Fé, daar waar de meeste veehouderij zit. Zelf ken ik helaas geen estancia waar je kunt meehelpen koeien te drijven, ken wel een schapefarm in Patagonië waar dat te organiseren valt maar is uit jouw route. Uruguay is ook zeker een goede optie. Adressen voor estancias haal je van Tripadvisor of Welcome Argentina, eventueel via WOOF zou je ook aan een adres kunnen komen.
Als je hulp nodig hebt bij het opstellen van de brief stuur me dan een privé-bericht. Is je reis overigens nog actueel, omdat je schrijft 3 weken in maart 2014 te willen gaan reizen, dan moet je nu al in Argentinië onderweg zijn…