zijn er mensen die weleens naar Con dao geweets, wat zijn de ervaringen?
ik zou graag 18 februari naar hanoi willen vliegen en dan eerst naar het noorden, om vervolgens richting mekong delta rustig te reizen, wanneer kan ik best gaan? de info die ik vind gaat van links naar rechts voor mn gevoel.
ik vind het niet erg om kou te hebben in het noorden, maar als ik richting mekongdelta ga en misschien Con Dao zou ik 30 graden wel lekker vinden… ik heb 6 weken en kan ook later vertrekken indien de tempratuur dat toelaat… (wel ga ik misschien tussen door naar Pakse gebied, B- Plateau…wil ik zooo graag nog zien van loas)…
hoelang reis ik van noord naar zuid in een normaal tempo (ja lastig snap ik)… ik wil nl ook nog naar een tropisch eilandje voor 1,5 week denk ik…
Over de temperatuur in februari vanaf grof weg Danang en zuidelijker zou ik me druk maken.
De 30 graden en meer haal je makkelijk.
Sapa is kouder, zoals je zelf al aangaf waarschijnlijk rond de 10 graden, hanoi/Halong Bay rond de 20. Ik tel ( na veel Vietnam vakanties ) per 150 km 1 graad op naar het zuiden; komt ongeveer uit.
reisduur.
Wanneer je het gehele traject over land gaat doen heb je toch zeker 23 dagen nodig en dan zit je hoofdzakelijk in de bus of auto. Mijn alleerste reis in Vietnam was via Fox ( beste van Vietnam individueel in 2005). Deze gaat geheel over land; bekijk even dit schema en je hebt een indicatie van de reistijd en de rustmomenten. Projecteer dit naar je schema en misschien dat tussen door vliegen ook interessant kan zijn.
Ben na deze reis meer dan 10 maal terug geweest om de diverse regio’s nader te bezoeken.
Con Dao,
Helaas daar kan ik je niets over vertellen omdat ik daar nog niet geweest ben.
De afgelopen 2 jaar zit ik 2 maanden per jaar in Saigon en heb daar een vriendenkring opgebouwd en wordt uitgenodigd de ouders van hen, die in een cirkel van 200 km rond Saigon wonen.
Je zult waarschijnlijk ook merken dat de mensen, hoe zuidelijker komt, vriendelijker worden.
tip
Als je tussendoor Laos bezoekt, hou er wel rekening mee dat je een multiple visum hebt, anders heb je een probleem bij de grens wanneer je Vietnam weer in wilt.
bedankt voor je info, en als ik je nog wat dingetjes mag vragen;) :
misschien kun je helpen, ik vlieg naar ho chi min… en wil terug vliegen vanaf hongkong 6 weken later… ik wil graaaaag de mekong delta, hoi an , hanoi, sapa, halong bay zowieso zien denk ik, en dan ook meteen mijn vraag… is er iets bijzonders tussen Danang en hanoi of kan ik dat bijv beter vliegen? (ik ga niet naar laos, heb ik al gezien en vind een klein stukje china dan voor nu leuker…en tropsch eiland dus ook niet…)
denk je dat mijn reisweken genoeg zijn voor het stuk?
Met 6 weken heb meer dan tijd genoeg om je zien wat je schreef.
bv.
Saigon 4 dagen ( acclimatiseren, citytour, Cu Chi tunnel, 1 dag voor jezelf)
Mekong Delta 4 dagen ( Cai Be ( my Tho ), Cai Rang ( Can Tho )
Phu Quoc 4 dagen ( tropisch eiland of misschien toch Con Dao )
Dalat 4 dagen ( vliegen vanaf Phu Qouc naar Dalat of Nha Trang of meteen naar
Danang )
Qiu Nhon 1 dagen ( dit wanneer je vanaf Nha Trang komt)
Hoi An 4 dagen ( onderweg wel even naar My Lay )
Hue 3 dagen ( onderweg Danang bezoeken )
Hanoi 4 dagen
Sapa 4 dagen
Halong Bay 3 dagen
Zo heb je nog 1 week voor China; laat je Nha Trang en Dalat, Qui Nhon vallen nog meer.
Zelf zou ik van Noord naar Zuid gaan en vertrekken vanaf Saigon; van koud naar warm.
Je kan dan nog enkele dagen relaxen aan een warm strand voordat je weer in koud Nederland aankomt.
Tussen Danang en Hanoi is er in mijn ogen niet echt veel te beleven. Je hebt Dong Hoi ( mooie stranden; is te koud in februari), Een grottenstelsel waar het noord Vietnamees leger tijdens de oorlog zijn hoofdkwartier had en natuurlijk Ninh Bin ( mooie natuur, maar je hebt Sapa daarvoor)
Dus ik zou zelf vliegen van Danang naar Hanoi.
goed idee ton, van noord naar zuid ivm tempratuur…
ik heb besloten om 6 weken vietnam te doen van noord naar zuid, dan wil ik laos in bij sepon en dan naar Pakse, 4000 eilanden en weer naar Vietnam bij attepeu. dat kan volgens mij?!
dan lekker naar het zuiden…(eventueel strand liggen ook nog als de tempratuur het toelaat…
nog 1 vraagje , is het misschien beter om later te gaan, zeg half maart ? is het dan warmer?
Half maart is iets beter, maar zal geen groot verschil geven.
Ik ben nu twee keer in feb/maart geweest om zo weinig mogelijk regen te hebben.
Het noorden van Vietnam kan dan nog grillig zijn. Zo kwam ik vorig jaar 27/2 in een heet Hanoi aan en heb ook kortebroekenweer gehad tijdens de trip van 8 dagen door het noordwesten. In Sapa en Bac Ha was het ook heet. Terug in Hanoi plotseling flink koeler, rond 20 graden. Halong Bay kan dan fris zijn. Het mooiste is natuurlijk om aan boord op het dek te kunnen zitten.
Vanaf Hue zal het heet zijn.
Dalat koelt 's avonds wel af, een lange broek en shirt met lange mouwen is dan prettig.
Johan heeft helemaal gelijk, en in het zuiden is het lekker warm met temperaturen tussen de 30 en 40 graden C. Je kan dus lekker opgewarmd de rest van de winter in Nederland doorkomen.