Ik ben op zoek naar tips. We gaan volgend jaar met ons gezin van 6 personen terug naar Uganda. (Daar hebben we 20 jaar geleden gewoond). We willen ook rond trekken, maar zoeken tips voor schone kleinschalige hotelletjes. Via sites kom je bij de bekende grote lodges uit, en dat willen we nu juist niet. Wie weet er leuke plekjes???
Ik hoor het graag,
Mieke hogervorst
Hoi Mieke,
Goed plan! Er zijn wel wat kleinschaligere plekjes te vinden maar dan moet je ff wat beter zoeken.
Een paar aanraders die mij bevielen (ik reisde overigens wel alleen):
Tuhende safari lodge : Midden in het centrum van Kampala gelegen met 2 ontzettend relaxte eigenaren (een australiër en een Engelsman). Zit op loopafstand van het centrum maar is daardoor ook wel langs een drukke weg gesitueerd (denk dus wel aan evt geluidsoverlast 's nachts).
Vooral het eten is ERG de moeite waard en een goeie afwisseling van de kidogo, matokee etc. (http://www.tuhendesafarilodge.com/)
**Masaka backpackers **(BACKAPACKERS voor de taxichaufeurs…)
5 minuten op de brommer van het centrum af. Erg ‘veilig’ plekje met een grote tuin met een hek eromheen. Tegenwoordig slapen er vaak vrijwilligers van be-more waardoor het er meestal lekker levendig is. Tent word gerund door een erg rustige gast met hart voor de zaak en met veel humor.
Hoi dat is een handig bericht, al is de verkeersherrie wel een punt. We kennen kampala, snap goed wat je bedoeld met je hint.
Weet je ook hoe het op dit moment met de veiligheid gesteld is. Kun je vrij reizen naar het westen ( Fort portal) en noord-oosten (Gulu)?
Ja ben zelf naar gulu (en Kidepo national park) geweest met mijn ouders en zus die op bezoek waren.
Dit hebben we met een gids gedaan en was wel een redelijk unicum. Gulu is redelijk veilig, de rit helemaal naar kidepo bleek achteraf niet zo veilig aangezien de gids bijvoorbeeld onderweg niet durfde te stoppen.
Als je plannen hebt om richting het noorden te gaan zou ik zeker in oeganda zelf ff kijken hoe het ervoor staat. Een jaar terug was het dus nog een beetje twijfelachtig. Gulu zit stampvol met erg arme hongerige en werkeloze mensen en daarnaast zit er ongeveer elke hulporganisatie ter wereld (van de VN tot Unicef etc etc.) Ook zijn er nog aardig wat vluchtelingen rondom die gebieden dus je moet een beetje tegen die sfeer kunnen…
Verder is het oosten volgens mij hartstikke veilig maar daar ben ik zelf nauwelijks geweest, behalve dat ik er met een grote bus door ben gereden (Kampala - Nairobi).
Hoi,
snelle reacties zeg…
Zo te lezen is er in 20 jaar niet veel veranderd.
Toen mocht je alleen in convooi mee rijden die kant van Gulu op.
We zijn toen wel bij kabalega geweest, maar dat was helemaal kapot geschoten, naargeestig gebied.
ben je ook richting Fort Portal geweest?
En hoe is het aan de kant van de grens met Rwanda?
Reis jij nu nog door Uganda? Of werk je er?
richting fort portal en richting het zuid-westen (lake bunyonyi, rwandese grens) is het echt geen probleem met reizen. Net als richting Oosten. Enige waar ik wat spanning voelde was idd richting Gulu.
Als antwoord op je oorspronkelijke vraag wil ik Franks Tourist Hostel in Entebbe nog wel aanraden voor de eerste nacht. Vreselijk aardige man, mooie rustige plek (meestal alleszins, heb heel af en toe gehad dat er opeens zo;n overland truck gearriveerd was met een man of 20m en toen zat het opeens wel heel vol), mooie tuin om even te relaxen en te acclimatiseren. Hij haalt je eventueel ook op vanaf vliegveld.
(http://traveluganda.co.ug/frankstouristshostel/index.html)
Ik kan me even niet meer herinneren waar ik in Fort Portal sliep, zal wel niet veel bijzonders zijn geweest dus.
In Lake bunyonyi heb ik een paar jaar geleden een erg fijne tijd gehad bij het hostel van ‘Kale Bas’, maar hij is vlak daarna er mee gestopt en ik weet niet of dat hostel nog steeds de moeite waard is…
Ben heel benieuwd hoe het voor jullie is om na 20 jaar weer terug te gaan. Ik ga sinds een jaar of vijf zo nu en dan die kant op, en vind het in die vijf jaar al behoorlijk veranderd…
Hoi,
da’s mooi om te horen dat het richting rwanda rustig is.
Goeie tip ook van Entebbe, wordt toegevoegd aan het lijstje.
Ik ben ook erg benieuwd hoe we het vinden.
Voorlopig zitten we met het hele spul nog te kwartetten om allemaal 2 weken gelijk vrij te zijn, want voor korter dan 2 weken ga ik niet.
In onze tijd was het net na de overname van Museveni, ('89 -'92), het lag toen echt allemaal in puin.
Het was een mooie tijd want opbouwen is altijd leuk. Maar het was wel pionieren in het kwadraat.
Groeten Mieke
Hoi Mieke,
Ik ben helaas ook alweer meer dan een jaar terug in Nederland!
Op lake Bunyoni zelf is ook een camp - site / hostel. Ik weet alleen niet meer precies hoe die heette en ben er zelf uiteindelijk niet naartoe gegaan. Hoorde van vrienden dat het wel de moeite was en vooral qua omgeving erg mooi is. mocht je die niet kunnen vinden is de omgeving nog zeker de moeite: Lake Bunyonyi - Wikipedia
Daar staan ook de eilandjes uitgelegd. Volgens zou dit Sharp’s Island moeten zijn. Ik denk dat Bushara Island ook wel interessant is.
2 weken lijkt me zelfs nóg vrij kort… Mijn ouders en zus waren er 3 weken en ik had vooraf best goed een soort rondje uitgestippeld maar uiteindelijk ben je telkens best veel tijd kwijt met reizen (vooral van kampala naar bijvoorbeeld gulu (2 dagen of één hele lange dag) en dat komt er op neer dat bijvoorbeeld een drie daagse safari ongeveer 5 dagen in beslag nam.
Hou er rekening mee dat je (vooral met het oog op de kids) er wel slim aan doet om te reserveren op dit soort plekken(gulu). Een conferentie of speciale event in de stad en alle redelijke hotels zitten vol. Wat overblijft zijn de iets meer ‘shady’ plekjes. Leuk voor packpackers (á 1,50 euro de nacht) maar niet ideaal voor families.
Zorg dat je voor jezelf dus een goede balans vind tussen parken (zie je er één dan is de rest in mijn ogen éigenlijk een beetje herhaling) én cultuur, wat ikzelf zeker zo indrukwekkend vond.
Succes en heel veel plezier!
Oja en een brad guide is een absolute must! Ik prefereerde die wel boven de loonely planet (heeft alleen oost afrika) omdat er meer details in stonden. Prijzen wel met een korreltje zout nemen…
Ja 2 weken is zeker kort, maar veel keus heb je niet. Ze zitten overal op universiteit, hoge school, Het wordt dus heel selectief kiezen.
gelukkig hebben we al veel parken gezien. Lake Bunyoni is inderdaad super. Ooit 1 x geweest maar toen was het zo mistig dat je zowat niets zag.
Bedankt voor je mee denk tips, we gaan proberen of het lukt.
dat boek ken ik nog niet, kan sinterklaas vast wel vinden?!?
groeten Mieke
Dag Mieke,
Sinds 1998 reizen wij elk jaar wel een keer naar Uganda. Er is erg veel veranderd in deze 12 jaar. Maar wij ervaren het als een heerlijk en veilig land om rond te reizen.
Om te beginnen wil ik het Airport Guesthouse in Entebbe aanbevelen.
Je wordt gratis van het vliegveld gehaald en het is een heerlijke plek om te beginnen na de vliegreis.
Fort Portal is veilig en Kibale Forest is geweldig om een chimptrack te doen. Hier kun je ook (zelfs IN het park) schone en mooie banda’s vinden bij Primate Lodge. Je hoort de chimpansees vanaf het balkonnetje van je banda! Prachtige locatie.
In Fort Portal zelf kan ik het Ruwenzori View Hotel aanbevelen.
Bij Queen Elisabeth National Park logeren wij altijd bij het Simba Rest Camp. Schoon, goed eten, betaalbaar en op de rand van het park. De ingang is ongeveer 2 km verderop! In het park zelf heb je alleen de keus van een heel dure lodge of de accommodatie van het UWA. Niet aan te bevelen.
Bij Murchison National Park is Red Chili Rest Camp eigenlijk de enige goedkope overnachtings mogelijkheid. Ze hebben de keuze uit selfcontained banda’s, tenten met bedden etc. Maar deze mogelijkheden zijn allemaal op het internet te vinden.
Bij de ingang van het park (vanuit Masindi) ligt Budongo Camp. Hier heb je weer mogelijkheid om de chimps te zoeken en de kamers zijn hier prachtig en heel schoon.
Vorig jaar hebben we, de Mbale-Soroti-Lira route genomen om bij Murchison uit te komen. De weg is saai, maar wel veilig. Ook naar Gulu is het tegenwoordig veilig te reizen.
In Mbale ken ik Friends Inn, echt Ugandees ingericht, maar heel schoon.
Iets duurder, maar heel goed, is het Mount Elgon Hotel.
In Kampala gaan we meestal naar Casia Lodge (niet goedkoop) of het Red Chili Camp in Kampala. Deze laatste heeft goedkopere mogelijkheden in de vorm van 2 pers.kamers of cottages.
In Kisoro (aan de grens bij Rwanda) zit Travelers Inn of Tourist Inn, ik weet het niet precies meer, maar het is van dezelfde eigenaar als het guesthouse in Entebbe. Mooie kamers en niet duur.
Als je wilt kan ik je wel een paar exemplaren van “The Eye”, een insiders Guide to Uganda" sturen. Dit zijn gratis nummers van het Ugandese Toeristen Bureau. Hier vind je veel informatie over van alles en nog wat.
Stuur me dan maar een prive- berichtje.
wij hebben in queen zelf een mooi huisje gehuurd, gewoon een vrijstaande accomodatie, dat wordt onderverhuurd. Er is dus wel nog meer keus dan de dure lodges en de accommodatie van het UWA.
Ook in Murchison is er meer low budget te vinden dan alleen Red Chili (wat een ongelooflijk onaardige mensen werkten daar toen wij er waren…), er zit bv Sunrise, een heel klein hostel waar voornamelijk Drivers overnachten. Maar dat is dan wel nog een heel slag eenvoudiger dan Red Chili. Ik vind dat niet erg, maar als je een beetje comfort wil, is dat misschien niet je-van-het.
Er zit al met al best wat, maar niet alles is makkelijk te vinden, niet in de LP, maar ook in the Eye staat vaak maar een beperkt aantal lodges en hotels genoemd.