Kledingadvies Patagonie okt/nov

Hallo,

Volgend jaar okt/nov ga ik naar Patagonie. Nu twijfel ik een beetje ivm kledingkeuze. Ik lees op de meeste sites dat je vooral een wind- en waterdichte jas nodig hebt voor Patagonie. Maar die jasjes vind ik over het algemeen vrij dun, is dit niet te koud (ik zat richting een winterjas te denken)? Zelfs met een warme trui eronder? En is thermo-ondergoed noodzakelijk?

Ik ben ook van plan lichte trekking te gaan doen. Heb ik echt bergschoenen nodig? Ik heb ze tot nu toe nooit nodig gehad op reis en ik vind het een flinke investering aangezien ik weet dat ik ze daarna ook niet snel meer nodig heb. Volstaan normale wandelschoenen cat A?

Alvast bedankt!

Gr. Nancy

Hier als onervaren Argentinië-ganger (met dezelfde vraag:P) kan ik me voorstellen dat het slimmer is om laagjes te dragen dan een hele dikke jas mee te nemen. Zelf zal ik voor zo’n sofshell/windjack gaan met een thermo-shirt en nog wat er overheen gaan.

Die bergschoenen zou ik wel doen ja, al zul je vast niet kapot gaan van een dagje ‘trekken’ op sportschoentjes

Het ligt er een beetje aan waar je heen gaat in Patagonie. Wij zijn begin november gestart in Punta Arenas en in 25 dagen naar Pucon gereisd. In het zuiden hebben we toch echt een winterjas nodig gehad. Voor bijvoorbeeld Vuurland zal het niet anders zijn. Wij hadden onze wintersportjassen bij. Daar hebben we zeker geen spijt van gehad. 's Nachts rond het vriespunt. Overdag was het tussen de 8 en 13 graden, maar er staat een continue harde wind. Dan bedoel ik echt heel hard. We hebben zelfs windkracht 12 gehad. Heel indrukwekkend! Door de wind voelt het kouder aan dan het is. Ik weet niet of je naar El Chalten en Torres del Paine gaat. Als je hogerop komt, wordt het uiteraard nog kouder. Wij zijn zelf oa naar Mirador Las Torres gelopen, waarbij vooral het laatste stuk flink klimmen was over dik besneeuwde rotsen. Niet alleen een winterjas is dan toch wel heel prettig, maar ook handschoenen! Als je dit soort wandeltochten gaat doen, raad ik je toch echt bergschoenen aan. Al is het alleen al voor de grip en het waterdicht zijn, mits je redelijk goede hebt. Verder inderdaad een trui. Noordelijker richting het merengebied zijn wij overgegaan op T-shirts met lange mouwen onder onze jas. Als de zon erbij is, is deze behoorlijk fel, waardoor het warmer aanvoelt. Dan kun je jas ombinden, maar let wel…het weer kan zomaar weer omslaan, dus neem je jas altijd mee. Zo ook een evt regenjas als je jas niet waterdicht is en een regenbroek. Overigens wil ik je wel adviseren als je naar Torres del Paine en El Chalten gaat voor grote wandeltochten (18-25 km) te gaan. Dit zorgt ervoor dat je op de meest prachtige plekken in deze parken komt.

Dank je wel voor jullie berichten! Ik doe inderdaad al die plaatsen aan en ik ben er in oktober/november volgend jaar. We starten in Santiago de Chile en daarna richting Bariloche - Puerto Madryn en dan afzakken naar het zuiden, El Chalten - Torres del Paine - Vuurland etc en terug naar het noorden naar Buenos Aires. Omdat het dan eigenlijk nog lente is en de zomer nog moet beginnen kan het natuurlijk nog behoorlijk koud zijn in het zuiden.
Ik heb nog zitten denken aan een 3-in-1 jas, maar ook die zijn best wel dun. Misschien dan toch gaan voor een wat dunnere en waterdichte winterjas en werken met laagjes eronder.

Ik zou zeker voor laagjes gaan, zodat je e.e.a. uit kunt trekken / aan kunt passen aan de omstandigheden.
Zou eerder opteren voor een (thermo) shirt en windstopper / regenjas dan een winterjas…
Mocht het kouder zijn, dan draag je er een fleece tussen…

Overdag een graad of tien kan erg warm aanvoelen als je stevig aan de wandel bent.

In geen geval katoenen shirts aantrekken, enkel ademend materiaal wat snel weer droogt.

V.w.b thermo broek, als je kampeert zou ik dat zeker meenemen, zo lang je in beweging bent is het misschien niet zo nodig, maar als je stil zit is een extra laagje wel lekker.
Vergeet ook niet een waterdichte broek en iets om je oren te beschermen tegen de wind (ik krijg gauw oorpijn)
Een poncho / paraplu is niet handig als het horizontaal regent… Een broek is echt wel nodig.