Over twee maanden vertrekken mijn vriend en ik voor ruim drie weken naar Argentinië! We eindigen in Chili. Ons reisschema is: Buenos Aires - El Calafate - San Carlos de Bariloche -Santiago de Chile. Omdat de temperaturen in deze gebieden nogal wisselen en we ruim een week in het zuiden zullen verblijven, zou ik graag wat tips ontvangen welke kleding wij het beste kunnen meenemen. We gaan backpacken dus ik neig erg naar veel ‘laagjes’. Maar een goede jas (een wintersport jas o.i.d.?) is denk ik ook wel noodzakelijk? En handschoenen, dikke sokken, muts: is dit allemaal nodig?
In het zuiden willen we uiteraard ook de gletsjers gaan bezoeken en wandeltochten maken. hebben we hier nog specifieke ‘gear/materialen’ voor nodig? Erg handig om ons hier goed op voor te bereiden, we hebben geen hele grote backpacks!
Tevens ben ik benieuwd naar tips voor busvervoer (geen vlucht) tussen San Carlos de Bariloche en Santiago de Chile
“Laagjes” is uiteraard het handigst. Een winterjas kan handig zijn, maar het zal niet zozeer de kou zijn die jullie parten zal spelen maar de wind. Een goed wind-jack is dus onmisbaar. Handschoenen/muts is in principe niet echt nodig en anders kan je dat altijd nog ter plekke aanschaffen natuurlijk. Voor de wandelingen zijn goede/stevige wandelschoenen een must, maar loop ze van tevoren goed in.
Vanuit Bariloche heb je 2 manieren om in Santiago de geraken met de bus:
met de nachtbus naar Mendoza en daar overstappen op de bus (overdag) naar Santiago. Deze sluiten echter niet op elkaar aan, waardoor je dus nog een overnachting in Mendoza hebt.
Met de ochtendbus naar Osorno (Chili) en daar overstappen op een nachtbus naar Santiago, er vertrekken meerdere per dag maar zijn in de regel net iets minder luxe dan de Argentijnse bussen.
Ook ik vertrek binnenkort naar Argentinie. Ik heb al heel veel op dit forum rondgekeken en jou naam kwam regelmatig langs, bedankt alvast voor al je informatie!!
Misschien kan je me helpen bij de volgende vragen?
Ik heb mijn vaccinaties / reisadvies ed. al gehaald. Alleen heb ik door het lezen van dit forum ontdekt dat het de moeite waard kan zijn soms even richting Chili te gaan, en natuurlijk de Igazu watervallen (ook vanuit Brazilie).
Ik twijfel of ik terug moet gaan voor nog een reisadvies mbt. malaria, het leek me handig dat na te gaan bij actuele reisgenoten
Volgens mij heeft Chili helemaal geen malaria. En als je een trip maakt naar Iguazu, heb je enig of dat dan nodig? Natuurlijk zal ik sowieso muggenwerend middel gebruiken (schijnt ook overdag te moeten ivm Dengue?). Of is dat voor 2 dagen niet nodig?
En denk je dat het sowieso handig is een klamboe handig is om mee te nemen?
Verder vroeg ik me af of je, als je vanaf half febr. gaat rondreizen echt nog veel bussen moet reserveren vooraf, of dat dat ook goed ter plekke te doen is?
Dat was het voor nu mocht je me hier meer over kunnen vertellen, heel graag!
En in elk geval bedankt natuurlijk!
Insmeren en bij voorkeur lange mouwen dragen overdag. Koop in NL alvast een antimuggenmiddel met DEET, dat mag in Argentinie niet verkocht worden. Malaria komt zeer sporadisch voor, maar er wordt niets aangeraden aan preventie behalve insmeren. Dengue komt wel voor en die muggen steken overdag. Een klamboe meenemen alleen voor Iguazú zou ik niet doen, maar aan de andere kant kan het je wel veel zoem-ellende schelen natuurlijk en veel plek neemt het nou ook weer niet in.
Bussen zou ik zeker een week maar liever nog meer van tevoren reserveren. Wat je ook kan doen is alvast een lijstje klaar hebben met trajecten en de bijbehorende maatschappijen en dan de eerste dagen dat je in Buenos Aires bent even bij het Retiro busstation binnenlopen en alle loketten (boven) afgaan en al je kaartjes daar op voorhand kopen. Of via plataforma10.com of de diverse sites van busmaatschappijen.