Eind oktober ga ik naar Nepal. Tijdens deze reis doen we onder andere de Poon hill trekking. Ik heb veel gelezen, maar kan nog niet uit over de kleding die ik mee zou moeten nemen. Daarbij dus de volgende vragen:
Wat voor kleding is handig om mee te nemen voor de trekking? Thermo-ondergoed, wind en waterdicht jack, te doen in een ‘gewone’ broek?
Overal gezocht naar de temperaturen tijdens deze trekking, maar nog niets kunnen vinden.
Is het handig om een slaapzak mee te nemen of kom je met de dekens in teahouses toe (ik neem zelf een lakenzak mee).
Ik ben zeker geen koukleum, maar wel graag voorbereid.
Overdag is de temperatuur meestal aangenaam, zeker met het zonnetje er bij. Mocht het in mistige, bewolkte dag zijn, dan blijft de temperatuur wat achter. Zodra de zon 's avonds ondergaat duikt de temperatuur omlaag tot circa rond het vriespunt. Als je 's ochtends vroeg opstaat om de zonsopgang op Poonhill te bewonderen, dan moet je er rekening meehouden dat het rond de -5 graden kan zijn.
Voor 's avonds heb je dus warme kleding nodig, een windjack en fleecevest zijn dus lekker om mee te nemen. Overdag zul je het warm genoeg hebben, dus een gewone broek is prima.
En ik zou maar een slaapzak, of in ieder geval fleece lakenzak, meenemen (slaapzak kun je ook huren voor die paar dagen. Als je de Poonhill trek van 4 dagen doet, dan kost dat je 10 euro of zo).
Ik ga meestal kamperen maar wat ik me kan herinneren van lodges is dat de dekens niet echt uitnodigen om er maar eens onder te kruipen…
Laatste keer dat in bij poon hill was was het erg koud boven, dat was met kerstmis, dus hartje winter.