Ik ben Rolf Buunk, 18 jaar jong en woon in Ulft. Vorig jaar gestart met de opleiding sport en bewegen maar dit viel me enigzins tegen. Wel kwam hier naar voren dat het werken met kinderen me erg veel plezier doet.
Dit jaar dus gestart met een nieuwe opleiding. Pedagogisch werker om precies te zijn. Hier zit ik helemaal op mijn plek en mijn motivatie is zo hoog als nooit te voren. In enkele maanden ben ik zelf van puber naar een zorgzame adolescent gegroeid. Met een hele andere kijk op het leven en daar bij ingegrepen een ondernemende kijk.
Het lijkt me fantastisch om in de zomer vakantie 4 tot 5 weken alleen naar het buitenland te vertrekken. Dit lijkt me een super mooie levenservaring en tevens een onderneming waarbij ik nog zelfstandiger kan worden en de wereld kan zien. Nu lijkt het me helemaal niets om 4 of 5 weken alleen in een hotel te zitten. Nee… ik was al snel vastberaden dat ik vrijwilligers werk wil gaan uitvoeren. Ik zou graag in Afrika, Zuid-Amerika of Azie een aantal weken vrijwilligerswerk willen doen in de sociale sector. Met kinderen. Wat me bijvoorbeeld enorm mooi lijkt is het vrijwilligerswerk in een weeshuis. Genoeg redenen om deze (voor ons onvoorstelbare) levenswijze van de jonge kinderen te willen ervaren en ondersteunen!
Mijn vraag is of jullie tips voor me hebben welke organisaties aangeraden zijn?
Ik hoor het graag en ontvang ieder antwoord met veel waardering!
Wat een leuk verhaal! Ik denk dat vrijwilligerswerk met kinderen echt iets voor jou is. Wij bieden vrijwilligerswerk in Guatemala, in verschillende projecten, zodat je zelf kunt kiezen wat je het meeste aanspreekt.
De projecten staan op onze website: Volunteering – Do Guatemala
Naast deze projecten zijn er nog vele andere mogelijkheden, het is geen probleem om het vrijwilligerswerk in een weeshuis te organiseren.
Stuur anders even een privéberichtje voor meer informatie, of mail naar info@do-guatemala.com
Hoi Rolf,
Wat bijzonder dat je in zo’n korte tijd zo’n korte tijd zo’n verandering hebt doorgemaakt! Ik raad je aan een kijkje te nemen op hetvrijwilligersnetwerk.nl, hier staan per continent en land veel nuttige info en ook projecten die erg worden aangeraden.
Verder traint de organisatie vrijwilligers voordat ze vrijwilligerswerk gaan doen, om te voorkomen dat ze verkeerde verwachtingen hebben, tegen cultuurverschillen oplopen of niet weten wat ze met hun sponsorgeld aan moeten. Een goede voorbereiding kan noodzakelijk zijn, je een nóg betere ervaring bieden en vrijwilligerswerk wereldwijd optimaliseren!
Klinkt als een promotiepraatje dit… haha, doe ik omdat de eigenaar ervan een goede vriendin van me is. Ze heet Romy en is altijd te benaderen voor vragen (romy@muses.nl)!
Succes en groeten van Thom
Kijk inderdaad eens op hetvrijwilligersnetwerk zoals Thom schrijft om je te orienteren.
Voor een interessant vrijwilligersproject…spreek je een beetje Spaans? Peru is een prachtig land om vrijwilligerswerk te doen, een superinteressante cultuur en je kunt het vrijwilligerswerk prima combineren met een beetje rondreizen en zo bijvoorbeeld de oude inca cultuur ontdekken.
Proyecto Peru biedt vrijwilligerswerk bij verschillende sociale projecten met kinderen in Cusco. Kijk eens op onze website voor meer info of stuur me een mailtje.
Kijk ook eens op www.shadechildrenfoundation.nl !
Daar hebben al meerdere studenten met veel plezier vrijwilligerswerk gedaan en gaan dat deze zomer ook weer doen. We hebben nog plaats op dit moment.
Beste Rolf,
Ik ben momenteel voor de Nederlands-Colombiaanse stichting Mijn huis in Ipauratu aan het werk. Over 15 minuten gaan we weer met de kinderen spelen, meestal komen er tussen de 30 en 40 kinderen op onze speelmiddagen af. De kinderen zijn hier niet gewend aan spelen en moeten dus nog veel leren over spelregels, luisteren en tactiek. Het is erg dankbaar werk. Met alleen spelen je dag vullen is wel lastig. Je kunt hier ook lesgeven aan analfabeten, kinderen met grote leerachterstand of als je talent hebt voor enige culturele uiting kan je dat ook zelf opzetten. Tekenen doen ze hier bijvoorbeeld niet of nauwelijks op school, maar vinden ze net zo leuk als Nederlandse kinderen.