Wij gaan in september een rondreis maken en willen deze reis verlengen met een paar dagen aan het strand. We vliegen op Agidir. De vraag is. Blijven we deze dagen in een hotel in Agidir of is het de moeite waard door te reizen naar Essauoira in plaats van Agidir.
Ik heb beide steden gedaan en Agadir is voor mij persoonlijk enorm tegengevallen. Alles hangt natuurlijk af van persoonlijke smaak. Als je alleen aan het strand wil liggen en in het hotel is Agadir goed omdat het strand daar groter en beter is dan Essaouira. Maar als je naast het strand wat cultuur en sightseeing in de stad wil, heeft Agadir niet veel te bieden. Essaouira is pittoresk en gezelliger dan Agadir en het strand is OK.
De keuze tussen Agadir en Essaouira is een persoonlijke keuze. Agadir is groot en toeristisch. Essouira is kleiner en authentieker, hier vind je ook veel meer het culturele aspect. In Essouira staat er vaak een stevige wind vanuit de zee, dus neem ook zeker een jas mee en of je surfplank. Als je in Agadir iets naar het zuiden gaat heb je ook mooie natuur en zijn er allerlei vogelsoorten te bewonderen.
We hebben gekozen voor Agidir. Na 10 dagen cultureel rondreizen is even bijkomen in een “weinig te vinden cultuur” stad wel lekker.
Zit momenteel al een aantal weken in Marokko. Ben in beide steden geweest. Vond Agadir aan het strand in niets meer lijken op Marokko maar meer op de Costa del Sol maar als je dat de laatste paar dagen leuk vindt is dat prima. Mijn voorkeur zou Essauoira zijn en dan een paar kilometer naar het zuiden naar de wat kleinere plaatsjes, stranden, allemaal met een grand taxi goedkoop te bereiken.
Veel plezier waar je ook gaat.
Smaken verschillen uiteraard maar Essauoira heeft qua cultuur en sfeer véél meer te bieden dan Agadir. Kijk eens bij Casa Lila www.casalila-riad.com je gaat toch naar Marokko om Marokko te beleven, niet? Essauoira ligt ook lekker aan het strand al is het daar niet zo luxe als in Agadir. In het haventje kun je ook lekker verse vis eten. Lekker relaxed dus!
Hmm, als ik aan de verse sardines en garnalen denk bij de kraampjes aan de haven van Essouira, krijg ik gelijk honger!
Agadir heeft niet veel te bieden, tenzij de grote hotels met hun zwembaden, en de dancings langs de boulevard. Maar daar moet je niet voor naar Marokko. Het zou daar gelijk welke stad langs de middellandse zee kunnen zijn. Niks autenthiek meer.
Essaouira is een heel gezellig vissersstadje met portugeese invloeden. Altijd veel wind, maar toch heerlijk om te wandelen en te relaxen. En heel mooi!
Ik beide steden bezocht, Agadir is een nieuwe stad, erg toeristisch, U bent in de stad en u voelt zich ver van de lokale bevolking. Essaouira is een authentiek stad, en het leeft daar. U voelt zich daar een van de bevolking, en uiteraard u kunt daar veel vis eten. U kunt een leuke riad huren of een appartement middenin de oude stad, voor meer info www.maroc2stay.com
Dag Bogaard,
Agadir of Essaouaira? Ja dat is echt persoonlijk. Essaouira op een schaal van 1 tot 10 waarbij 10 top is: EEN 10
Agadir op een schaal van 1 tot 10: een nul
Agadir is een grote stad die in 1960 erg verwoest is door de aardbeving, herbouwd dus. Essaouira is klein en authentiek. Maar Essaouira heeft nog iets aparts, het is een plek waar een artistieke sfeer hangt, heel leuk en apart. Google Earth beide eens.
Aan de andere kant valt het niet eens te vergelijken zo bagger vind ik Agadir, met de nadruk op wat ik vind want het blijft altijd persoonlijk. Ik ken Marokko goed en mijn 2 topfavorieten naast het prachtige zuiden zijn Essaouira en Chefchouen, iedereen die in Essaouira is geweest is er weg van.
Veel plezier,
Tasja