Kibboetswerk Israël

Hallo,

Ik ga hoogstwaarschijnlijk de maanden november en december in een kibboets werken in Israel. Helaas ben ik dit jaar afgewezen met een toelating voor een studie aan de Hogeschool Utrecht. Ik kan echter pas weer een poging wagen in januari dus ik moet nu een half jaar leuk opvullen. Ik ben van plan nog 2 maanden te werken en dan november en december in Israel door te brengen.

De Lonely Planet heb ik al liggen, vers gekocht vanmiddag :slight_smile:
Maar wie kan er meer over vertellen? Ervaring? In het land geweest? Ik ben echt heel erg benieuwd, alles aan tips en informatie is welkom!

Groetjes,
Blue

Hoi!
Neem eens een kijkje op www.nesammim.nl. Een internationale woon/ werkgemeenschap. Ik ben daar zelf de eerste 2 jaar van mijn leven opgegroeid. Helaas onthoudt je dingen vanaf je 3e, dus kan ik er uit eigen ervaring niet veel over zeggen. Maar ik heb er heel veel moois over gehoord!! (mijn ouders hebben er uiteindelijk 8 jaar gewoond!)

Groetjes, Gertruud

Sjonge, wat een site!

***Sorry, deze website is alleen geschikt voor Internet Explorer >= 5.0
*
**Geen Nes Ammim dus…
Nes Ammim is overigens geen kibbutz, maar een mosjav. Maar dat terzijde.

He!!

Ik ben voor 4mnd in een Kieboets geweest echt een leuke kieboets met leuke voorzieningen. Het enige nadeel is dat je verweg bent vanalles, maar een heerlijke omgeving vind ik. Daarna nog 2mnd vrijwilligers werk gedaan via hip (www.hip.nl) maar ik al mijn verhalen staan op karininisrael.waarbenjij.nu. Dus voor veel leesplezier en dan vooral veel, kun je daar altijd even een kijkje nemen.

Succes het is een geweldige ervaring.

Groetjes Karin

Hoi
Ik heb een kleine twee jaar (2004-2006) als vrijwilliger in Nes Ammim gewoont, gewerkt en geleefd. Een enorme ervaring. Jammer dat je niet op de site kunt vanaf je eigen computer, misschien lukt het vanaf een andere. Het is zeker aan te raden.
groeten, Aliza

Hoi Aliza,

N.a.v. je nieuwe posting heb ik nog eens de site van Nes Ammim geprobeerd. En… met Google Chrome lukt het wel op de Mac :smiley:
Mooie site, al vind ik de naam “volkerenwonder” wat hoogdravend. Ik ken toevallig via de Mercedes-camperclub een familie die er gewoond heeft. Dat maakt de statement “Zonder missionaire bijbedoelingen” wat minder geloofwaardig…

Misschien voor niet-joden (goyim) wat lastig te begrijpen, maar ik zal proberen uit te leggen waarom Nes Ammim nooit mijn keuze zou zijn. Als jood maak je in Nederland, trouwens overal in Europa, deel uit van een minderheid. Daarmee kun je best leven, je weet niet beter.
Maar af en toe is het prettig ergens te zijn waar je gewoon je eigen identiteit overeind kunt houden, zonder dat mensen wenkbrauwen optrekken. En dat kan dus alleen in Israël (en mogelijk in sommige steden aan de Amerikaanse Oostkust en Calfornië of een paar steden in Canada).
Als ik dus in Israël ben, wil ik gewoon mezelf zijn, jood tussen de andere joden.
Aan “christenen voor Israël” - hoe goed bedoeld ook, en hoe nuttig voor het land ook - heb ik dan even geen behoefte. Ik weet dat zij het beste voor hebben met de joden, maar alleen dàt al bezorgt me kippenvel. Want filosemitisme uit een christelijke achtergrond komt IMHO toch altijd weer neer op het niet in haar waarde kunnen laten van een andere religie. Net als de EO keer op keer de impliciete boodschap brengt “Leve de joden, maar wat jammer dat ze de here Jezus nog niet kennen”.

Ik weet uit veel gesprekken dat andere Europese joden er precies zo over denken.

Maar langzamerhand komen we in religie/psychologie/filosofie terecht i.p.v. in reizen en toerisme. En dat kan toch niet de bedoeling zijn…

Overigens zit ik nu met een verlengsnoer naast onze camper (internet via de satelliet) op een zonnig pleintje in Oost-Frankrijk. Life is good! En ik wens alle lezers een sjavoe’a tov! :vak02:

ik ben 2 keer in Nes Ammim geweest (verblijf 5 dagen) en het is er echt super, ook werken er veel nederlanders :wink:
ik wil daar later ook vrijwillegers werk gaan doen…