Kgalagadi

Hallo,

Wij zouden graag een paar dagen naar Kgalagadi Transfrontier Park gaan in 2013.
Heeft er iemand tips qua route of overnachtingsmogelijkheden?

We willen hier naar toe nadat we een rondreis hebben gemaakt door Namibie, alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt.

Er zijn 3plaatsen waar je kan over nachten of kamperen, Twee rivieren het comfortable hoofd kamp met winkel en tank station en tevensde toegangs poort tot het Kgalagadi Transfrontier Park. Mata Mata en Nossob camp zijn omheinde camps met goede sanitaire voorziening met een sobere uit rusting. Mata Mata is van uit Namibie te bereiken het heeft sinds 2007 een ingang. Over nachten moet je er minimaal 2maal inverband met sluik route’s naar Namibie. De prijs van de camping bedraagd ongeveer 150 rand de huisjes tussen de 450en 800 rand. De grens overgang is geopend van 8 tot 16.30 dit geld voor bijde ingangen.

Geniet die reis Jan

1 like

Wij zijn in september 2010 drie nachten in Kgalagadi geweest: één nacht in Mata Mata (vanuit Namibië) en twee nachten in Twee Rivieren (waarna we onze reis weer in Zuid Afrika voortgezet hebben). Ik wilde dat we het omgedraaid hadden. Mata Mata is veel mooier dan Twee Rivieren, en voor jullie, vanuit Namibië, goed te doen. Wij hebben in 2010 via een reisorganisatie geboekt, en zij hadden ons voorgespiegeld dat we in Mata Mata in hele simpele hutjes terecht zouden komen, zonder electriciteit en dat er alleen één centrale koelkast beschikbaar zou zijn (voor het hele camp). Op grond van deze informatie hebben we besloten een nacht naar Mata Mata te gaan en twee nachten naar het ‘luxere’ Twee Rivieren. Wie schetste onze verbazing dat de ‘hutjes’ in Mata Mata schitterende chalets waren voorzien van een luxe keuken en badkamer(s, wij hadden in onze chalet zelfs twee badkamers). De ligging is ook mooier dan in Twee Rivieren. In Mata Mata zit je langs een rivierbedding, en in Twee Rivieren zit je daar een kilometer of tien vanaf (langs de rivierbeddingen veel kans om wild aan te treffen, als de beddingen droog staan, zijn er putten waar ze water oppompen). We hebben genoten van onze ene nacht in Mata Mata en wilden dat we er twee doorgebracht hadden. Overigens, uit de vorige reactie begrijp ik dat het inmiddels niet meer mogelijk is om slechts één nacht in Mata Mata door te brengen. In 2010 kon dat in ieder geval nog wel. Je moet in Mata Mata zelf je eten meebrengen, maar er is ook een winkel, en het assortiment viel ons nog mee. Dat wil zeggen dat je hier best een complete maaltijd bij elkaar kon scharrelen. Ik ben zelf ook benieuwd naar informatie over het Nossob camp. Want naar Kgalagadi wil ik zeker nog eens terug.

1 like

Bedankt voor de info,
We zitten nu te denken om 6 nachten te blijven, Mata Mata lijkt ons ook zeker heel erg mooi, maar we zitten ook te denken om een paar nachten in Kieliekrankie, Nossob of andere kleinere kampen te blijven.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is het goed te rijden? We gaan wel een 4x4 huren, dus denk dat dat geen probleem moet zijn…

In de winkel van Mata Mata, was daar ook water te koop?

Heeft iemand ervaring om door Kgalagadi naar Botswana te rijden met een 4x4? Ik heb gelezen dat geadviseerd wordt om met 2 auto’s te rijden.

De laatste keer dat ik Kgalagadi was het de laatste 20km nog zand pad naar Twee Rivieren. Men zei toen dat het teerpad werd in de toekomst,wij zijn toen door Botswana gereden om dat het zand pad beter was. Denk eraan de grens overgang van Botswana naar Z.A sluit om 15.30 in 2011. Zelf ga ik in augustus weer naar Kgalagadi voor 10 dagen voor de honingdas en de kalahari leeuw.
In Mata Mata is water verkrijgbaar brandstof weet ik niet meer zeker.

Geniet die reis Jan

Hoi Jan,

Wij zijn wel wat gewendaan reizen in Afrikam oa zandpaden, weten waar tankstations etc.

Blijf je in aug op een bepaalde plaats in het park of reis je rond? Zo ja, wat is ongeveer je route?
Waar is de grootste kans om de leeuwen te zien? Is er iets speciaals aan deze leeuwen?

Mijn verblijf is in de zogenaamde wildernis camps zonder hekken we gaan in het Botswana bij Polentswa het park in. Leeuwen zien daar komt wat geluk bij kijken en voorbeeld op een dag binnen 2uur de big five gezien de dag erna wat rooibokken 1olifant en stuk of 10 giraffen. Geluk speelt een grote factor. De kalahari leeuw van mannelijk geslacht heeft git zwarte manen.
Geniet die reis Jan