Eind januari vliegen mijn vriend en ik naar Kaapstad voor een vakantie van drie weken in Zuid-Afrika en Namibië. De vliegtickets zijn geboekt, nu is het zaak de rest van de reis in te richten. We hebben een planning gemaakt, waarvan we graag willen weten hoe realistisch deze is. We zijn van plan een 4WD met tent te huren en veel te gaan kamperen (oa in een aantal NP) - iemand tips over een prettige verhuurder? Ik heb begrepen dat je gemiddeld 200 km per dag kunt rijden; wij houden nu rekening met een aantal ‘reisdagen’ waarin we veel kilometers afleggen, zodat we ook een aantal dagen hebben waarin we kunnen ‘niksen’, oftewel op dat moment bepalen waar we zin in hebben.
Dit is onze planning:
30-jan Aankomst Kaapstad
31-jan 4WD ophalen, naar Citrusdal 175 KM
1-feb Springbok area 392 KM
2-feb Fish river canyon, Namibië 317 KM
3-feb Keetmanshoop, Namibië 224 KM
4-feb KgalagadiNP, Mata Mata Restcamp 226 KM
5-feb KgalagadiNP, twee rivieren 120 KM
6-feb Upington 252 KM
7-feb Upington -
8-feb Britstown 384 KM
9-feb Mountain Zebra National Park 337 KM
10-feb Addo Elephant NP 235 KM
11-feb Addo Elephant NP -
12-feb Tsitsikamma NP 227 KM
13-feb Wilderness 142 KM
14-feb Franschhoek 399 KM
15-feb Franschhoek -
16-feb Stellenbosch 31 KM
17-feb Kaapstad 50 KM
18-feb Kaapstad
19-feb Kaapstad
20-feb Kaapstad, 's avonds vertrek naar NL
Graag hoor ik je mening over deze planning, is het haalbaar? Hebben we interessante/mooie plekken langs de route onterecht buiten beschouwing gelaten?
In het Kgalagadi N.P. moet je reserveren ook op de campings, daarbij is Mata Mata een kleine camping 2009.
Ook was het toen dat de grensovergangen om 15-30 dicht gingen, even informeren als je het park in gaat wat de openings tijden zijn.
Fish River Canyon en Keetmanshoop zou ik overslaan en in plaats daarvan naar Nossob gaan. Jan
Heeft Nossob meer te bieden dan Mata Mata? Want als we niet langs Fish River en Keetmanshoop gaan, hoeven we eigenlijk ook niet naar Mata Mata, maar dan kunnen we beter via ZA het Kgalagadi NP binnenrijden. Toch?
Je kan ook van Springbok naar Upington rijden met eventueel een stop in Pella en Augrabies Falls N.P. over de N14. En van Upington over de R360 naar Twee Rivieren. Dit is het comfortbel hoofdkamp waar je het paspoort moet laten zien. Kgalagadi betekend plaats zonder water, er zijn twee droog staande rivieren de Nossob en Auob. De afstand van het hoofdkamp naar Nossob is 180 km hier rij je en dikke 6uur op. Naar Mata Mata 120 km. Deze camps zijn omheind met een drinkplaats waar je in de avond wild veilig kan spotten.
Twee derde van alle roofvogels in Z.A. komen hier voor, o,a, de bateleur eagle en de rednecked falcon, en van de zoogdieren de honingdas de Kalahari leeuw met zijn zwarte manen, zijn wel de hoogte punten, ze zijn te vergelijke met de big 5
Nooit nie sal verveel. Jan
Autoverhuurders met goede, complete 4x4’s zijn bijvoorbeeld Bushlore, Britz en Kea. Vergelijk niet alleen de prijzen maar ook hun voorwaarden en type verzekeringen die zijn inbegrepen etc.
Bepaalde dagen kun je zeker meer km’s maken dan 200 hoor. (Hoofd)wegen zijn hier prima te berijden. Op het moment dat het onverhard wordt, zit je met 200 km wel goed.
Heel veel plezier met alle voorbereidingen en straks met de reis!
Met zonnige groet,
Natascha Snelder | ZaZoe Xperience
Dank je wel, Natascha! Best lastig om de juiste keuze voor autoverhuurmaatschappij te maken. Fijn om dan tips te krijgen
Ons reisschema is volgens jou dus niet te enthousiast? We twijfelen of we niet beter ook naar Nossob, zoals Jan ons hierboven aanraad, kunnen gaan en dan Mountain Zebra N.P. zullen laten vallen…
De omgeving van Fish River Canyon is echt wel de moeite. Dat is natuurlijk persoonlijke smaak, maar het zuiden van Namibia, vooral als je vanuit Springbok naar de Canyon rijdt vind ikzelf typisch Namibia. Eindeloze vlaktes in de woestijn. Het gaat niet enkel om de canyon zelf maar ook voor de omgeving. Dus misschien nog niet uitsluiten en toch via Namibia Kgalagadi NP inrijden.
Dat is iets wat we zeker nog in overweging hebben, Moonrise. We twijfelen nu of we misschien een dag langer in Kgalagadi zullen blijven en dan ook Nossob aandoen. Maar dan moeten we later op de reis waarschijnlijk een locatie skippen, en dat wordt nog lastig
Hoe langer in de Kgalagadi hoe beter wat mij betreft maar om voor 1 nacht naar Nossob te rijden zou ik niet aanbevelen, zeker niet vanuit Mata Mata gezien de lengte van de rit er naar toe. Die extra nacht zou ik dan in Mata Mata of Twee Rivieren verblijven om iets meer te kunnen ontspannen en van het park te genieten. Ik ben zelf afgelopen mei 8 dagen in het park geweest en verbleef voor 3 nachten op de campsite van Nossob, een geweldige ervaring! Een heel rustig kamp in vergelijking met Twee Rivieren en Mata Mata en mede daardoor hangt er een geweldige sfeer maar nogmaals, voor 1 nacht zou ik die vele kilometers rijden niet op de hals halen.