Hallo mensen,
Mijn vriend en ik gaan over een kleine 2 weken naar Zuid Afrika. We vliegen op Johannesburg, slapen dan nog in een hotel op t vliegveld en gaan dan de camper ophalen die is geboekt. 2 weken later moeten we weer terug zijn in Johannesburg om terug te vliegen
We hebben het idee om eerst naar Pilanesberg te gaan, omdat dit wat kleinschaliger is dan het Krugerpark en er theoretisch hetzelfde te zijn moet zijn. Nu had ik begrepen dat je hier ook zelf kunt rondrijden, maar kan dit ook met een camper? Hebben jullie nog tips waar we kunnen gaan slapen? We zagen het Bakgatla resort. Is dit een goede? Ik merk dat er eigenlijk niet veel plaatsen in parken zijn die campsites hebben, zodat je er ook met een camper terecht kan. Op zich vind ik het niet erg om in een hutje te slapen ipv de camper, maar toch
Verder willen we hierna richting zuidwest rijden, naar het Hluhluwe park en de Wetlands bij St Lucia. Waar is het handigst om te overnachten? Kan je van het ene park naar het andere park excursies doen? En maakt het dan nog uit in welk park je slaapt? Of is er een goede plek waar je met een camper terecht kan tussen deze parken? In principe zijn we van plan om dit ook te vragen aan de locals in Pilanesberg, maar als jullie nu al een heel goed idee hebben, dan is dat zeker welkom!
Verder vroeg ik mij af of je noten en eieren overal kunt kopen? Ik eet suikervrij en kan dus geen brood en geen witte rijst ed eten en om mn suikerspiegel gelijk te houden kan ik het beste als ik fruit eet tegelijk ook noten eten en eieren kan ik goed gebruiken bij het ontbijt Ik kan nergens echt vinden wat er zoals standaard te koop is in die resorts/parken.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!
Groetjes Linda
Nee Pilanus is zeker niet hetzelfde als Kruger Park. Is veel kleiner en super druk in het weekend. En ne met een camper is het daar niet te doen om rond re rijden. Nee je kan in Lodges in het Park overnachten een campingsite is er denk ik niet. (Heb daar nooit gekampeerd, maar voor een dag daarheen gereden)
In st. Lucia kan je in het park wel rijden met de camper en misschien overnachten. kijk even op hun website. Er zijn genoeg dagtours die je daar kan boeken en maken ook naar Hluhluwe.
En in Kruger heb je zeker camp sites.
Suikervrij eten is moeilijk hier in SA. Maar noten etc en eieren kan je makkelijk in de supermarket kopen. evenaals suikervrije mueslie. Veel aanbod heeft bijvoorbeeld Dishem (goren logo) een drogisterij, die in bijna elke mall wel te vinden is. Zou dit gewoon daar komen voor je hele reis. In de plaatselijk campsite is vrij weinig te koop en zeker niet speciale dingen. Basmati rijst is er ook overal te koop.
Bedankt Annemieke, eten komt vast wel goed dan. Het is niet dat ik er dood aan ga als ik wel suiker eet, alleen mn darmen vinden het niet zo’n best plan
Wij zagen dat Bakgatla campsites heeft, dus daar zullen we in ieder geval terecht kunnen als ze nog plek hebben. Maar neem aan dat 16-19/20 februari niet meer hoogseizoen is, toch?
St Lucia klinkt goed
Ga gewoon naar de Dishem, daar kan je veel suikervrije eten kopen, voor de rest niet.
Ja februari is niet druk, maar zou toch op tijd boeken voor de zekerheid. suc6
Hallo Linda,
Ik kan Pilanesberg van harte aanbevelen. Of je er met een camper rond kan rijden weet ik niet, maar voor game viewing is Pilanesberg stukken beter dan Kruger. Er zijn veel meer vlaktes en het wild is veel beter te zien. Daarnaast is Pilanesberg malaria vrij, in tegenstelling tot Kruger, en zijn geen medicijnen nodig.
Ik raad heel erg aan om een lodge in Pilanesberg te nemen, met een ranger erbij is alles aantrekkelijker, maar wel duurder natuurlijk.
Zuid-Afrika barst van de supermarkten die vaak beter voorzien zijn dan de onze en gigagroot. Noten en eieren zijn geen probleem.
Michael
Nee je kan daar niet met een camper rondrijden! En je ziet daar nooit zo veel is onze ervaringen. Veel drukker daar met mensen. En er is meer te zien in het Krugerpark, altijd en daar makkelijk rond te rijden met een camper!
Ben zelf in Pilanus geweest, maar de voorkeur is zeker Kruger Park.
Er is wel een groot verschil tussen het Kruger Park en Pilanesberg, het Kruger Park heeft 7 verschillende ecozones, zoals de open savanne tussen Orpen en Satara, de berggebieden aan de oostzijde, riviergebieden met de Letaba, Olifants, Sabie en Crocodile river (allemaal permanente rivieren), mixed woodland etc. Het Kruger Park is ruim 2 miljoen hectare dus al gauw 40 x groter dan Pilanesberg. Het centrale en vooral noordelijke gedeelte is erg rustig.
Je hebt diverse kampen in het Kruger park, bijvoorbeeld Shingwedzi in het noorden wat de sfeer van weleer uitademt, Mopani camp prachtig gelegen aan een grote dam, Letaba camp aan de rivier met een wijds uitzicht, Olifants camp met het mooiste uitzicht op rotsen gebouwd, of wat te denken van Lower Sabie, kleinschalig en met een groot terras kijkende over de rivier.
De infrastructuur is erg goed, verharde wegen en onverharde wegen, restaurants, winkels, benzinepomp en wandelroutes in elk kamp.
Groetjes vanuit de bush,
Corné.
Lower Sabie hebben we naar gekeken! Ik zie dat ze nog camper plekken hebben Ik zie alleen ook dat het vanuit Johannesburg, waar we zondag 9:00 de camper ophalen 5,5 uur rijden is… Bijna niet te doen op 1 dag misschien… Of denken jullie van wel? Het ziet er inderdaad mooi uit. Kan alleen even geen prijzen van de game drives vinden (wandelingen worden hem even niet echt, wegens een afgescheurde knieband bij mn vriend…) Is het goedkoper om hier een camper plek te nemen en los 2 gamedrives per dag te doen dan in een all inclusive private park te gaan zitten, waar je 3000-4000 rand pppn betaald, inclusief eten en 2 keer gamedrives per nacht?
We zijn inmiddels trouwens wel omgepraat om toch naar Kruger te gaan Nu nog besluiten of we all incl in een reserve willen zitten of gewoon op een camper plek en dan losse gamedrives daar boeken. We willen sowieso niet te grootschalig.
Zijn de gamedrives van uit de niet-private-parken ook in van die jeeps? Of is dat allemaal veel grootschaliger?
Hallo Lintje
Even over st Lucia, je zal daar best kunnen overnachten maar in het park (Cape Vidal) is volgens mij
Maar een camping, aan de oceaan en prachtig op de alles stelende apen na!
Wel erg klein, zo’n 50 kampeerplaatsen en een aantal dure huisjes!
In het hoogseizoen zo rond kerst al vaak een jaar tevoren volgeboekt, weet niet hoe dit in februari zal zijn!
Dacht dat het park om 09.00 uur opengaat, zorg dat je op tijd bent, is soms erg druk!
Doe van tevoren in st Lucia je boodschappen want in het park is weinig te koop, alleen wat
Klein spul in de kampwinkel!
Groet Peter
Nee, bij de lodges in prive Parker zijn juist de salaries klein in kleine jeep.s Heel fijn en als niet veel gasten zijn kan het gebeuren dat je maar met zijn tween bent.“” Hebben wij al een paar keer gehad. Heerlijk…In Kruger park ga je juist met grote trucks door het park.
anemieke -Thatch22, country guesthouse
Bedankt voor je informatie Peter,
Wij hebben nu het idee om eerst meteen vanuit Johannesburg naar het zuiden te rijden. Waarschijnlijk eerst naar Piet Retief en de volgende dag verder naar beneden. We hebben een lodge gevonden vlakbij het plaatsje Hluhluwe, van waaruit je Hluhluwe en Wetlands kan bekijken. Het gaat om Bush Baby lodge. Ik heb ze gemaild en daar is sowieso nog plek voor campers. Verder zit er geloof ik nog wel wat daar in de buurt. Ik ben er alleen nog niet helemaal achter of je van daaruit game drives kan regelen. Of is ergens anders in die buurten beter?
Owja en nog een extra vraag. We hebben malaria tabletten, maar meer voor als we in Kruger zouden gaan slapen. Nu weten we niet meer zeker waar rond de wetlands je nu wel moest slikken… St Lucia zelf niet, maar bijvoorbeeld het plaatsje Hluhluwe wel?
Nee geen malaria pillen nodig in St. Lucia en Hlueluwe. Zeker niet. Alleen Kruger heeft risico met .
En inderdaad kamperen in net park in St Lucia is zeer mooi vlakbij de Indische oceaan, mooi plek daar.
anemieke -Thatch22, country guesthouse
GGD zei bij ons iets anders, gewoon malaria slikken rondom St Lucia. Achja, ik bemoei me er verder niet mee hoor, maar dit krijgen wij te horen!
Zie voor een malaria risico kaartje: malaria.org.za
Groeten, Michael
Hallo Lintje
Mocht je onderweg naar st’ Lucia honger hebben, net voor Piet Reliëf zit een klein winkelcentrum met een " Spur " restaurant
aan de linkerzijde van de weg!
Een beetje de tegenhangen van onze vreetschuren, maar waar ze wel een overheerlijke steak bakken!
Wat betreft het malaria verhaal, zoals al eerder iemand schreef is het dan winter, en ik dacht dat dan zelfs het Krugerpark
geen risico gebied meer is, maar wat wij wel altijd doen bij safari’s, lange mouwen en pijpen en de dan nog blote
delen goed insmeren!
Wat betreft de GGD, hebben we na een paar aanvaringen en missers van hun kant, niet zo’n hoge pet meer op!
Verschillende jaren heel veel geld naar toe gebracht, maar dat is een verhaal en ook een andere discussie!
Moet iedereen voor zich weten en beslissen, wij laten ons leiden aldaar door familie die er bijna 40 jaar woont, en hun doctoren en ervaringen!
Groet en veel plezier daar! Peter
Hier bij de reiskliniek in SA geven niet dat advies. St. Lucia heeft al tientallen jaren geen malaria meer.! Kruger park nog wel.
GGD NL zegt ook nog dat je hepatitis, gele koorst, polio moet inenten, nee hoeft niet allemaal overbodig!