ik weet dat het nog wat vroeg is maar dit is voor een schoolopdracht
weet iemand misschien ook iets af van de kersteetgewoonten op de filipijnen?
dus wat zijn de eetgewoonten van de filipijnen tijdens kerst?
alvast bedankt,
leutjefantsy
ik weet dat het nog wat vroeg is maar dit is voor een schoolopdracht
weet iemand misschien ook iets af van de kersteetgewoonten op de filipijnen?
dus wat zijn de eetgewoonten van de filipijnen tijdens kerst?
alvast bedankt,
leutjefantsy
Vroeg ??? Ze verkopen al volop kerstbomen ( plastiek ) hier in Manila ![]()
Wel wel, iemand die in Djangas woont, ik heb 5 jaar in sorry 5 winters in Mindanao gezeten tacarong, in die tijd was het nog geen cite, ben getrouwd met een oorlogsweduwe in 1996, al een tijdje geleden he, daarna zijn wij uitgeweken naar Manila waar ik in fort Bonifacio woon op ei zo na de top van een berg, wij zitten net naast signal vilage in Taguig western bicutan waar ik op 12 Jan zal aankomen voor een 3 maanden lange winterslaap
Ok nu even over de vraag, zijn er soeciale tradities met kerst in de filipijnen
Daarop antwoord ik JA
De filipinas en nos beginnen naar kerst uit te kijken vanaf 1 September, vele winkels stallen dan hun versieringen uit, sommige zelf gemaakt, andere dan weer ingevoerd vanuit china
Wat hen het meest aantrekt is vuurwerk of bommen plaatsen, ik zeg wel bommen maar deze zijn onschadelijk en worden meestal door kinderen bediend
Men neemt een stuk bamboe, zaag het af net achter een knot en ande andere zijde net voor een knot, op die manier heeft men een buis die open is aan de voorkant en gesloten langs de achterkant
Vervolgens boort men een gat van een goede centimeter aan de bovenkant van het gesloten gedeelte, giet daar een beetje kerozene etrol of benzine in (benzine is wel gevaarlijker) met een soort lont steekt met het produkt aan, na 2 a 3 sekonden uitblazen en terug de vlam erin, door de warmte krijgt men gas die dan met een luide knal ontploft n die bamboe buis die dan een bamboe kanon geworden is
Als men dan onder een hut gaat met dat ding en kijkt waar de kano (amerikano) zit (kan men zeer gemakkelijk want vele huizen staan op plalen en de vloer is gemaakt uit gespleten bamboe met telkens een spatie tussen
Nu als men de kano zijn zetel of stoel ontdekt heeft laat men het kanon onder zijn kont ontploffen, ik kan u verzekeren (uit eigen ervaring) dat men beter geen hart lijder is
DE MIDDERNACHT MIS
Deze is gewoonlijk rond 9 uur, maar om zeker een plaats te hebben stuurt men er een familielid met wat kleren naartoe die dan de plaatsen bewaakt, anders kan men buiten de mis volgen
In Tacurong heb ik missen mee gemaakt waar de comunie gegeven door 5 priesters waaronder Father Collins die ons getrouwd heeft en in 2006 mijn dochter getrouwd heeft als Bischop, (hij is zelfs een goede vriend van mij, (tijp in google 123video.nl en na binnen geraakt te zijn vult men subito in, het eerste filmpje gaat over de kerk, Father Collins, mijn vrouw en ik, veel plezier)was er ook bij,bijgestaan door 7 dekenen, juist op de kop 27 minuten geduurd heeft, dat is kerst in de filipijnen
Ook de animatie in de kerk is ongelovig
Stel u voor dat alle licht uitgaat behalve een kaars, aan die kaars gaan de priesters en de dekenen hun kaars aansteken waarmee ze dan de kaars van de eerste gelovige op hun rij aansteken die dan het vuur verder geeft aan zijn buur enz enz, men ziet de kerk langzaam oplichten met de vlammen van duizende kaarsen, de warmte stijgt naar boven en geeft een zalig gevoel van vrede onder de gelovigen, ik zou er uren over kunnen vertellen
Na de mis gaat iedereen naar huis waar de tafel gedkt staat met al het lekkers dat men gevonden heeft, soms met een Baboy Letchon (geroosterd varken aan het spit), anderen doen het met minder maar in iedere woning geeft arm en rijk hetzelfd op tafel staan, namelijk 10 verschillende ronde vruchten, dat is de traditie
Terwijl men aan het eten is hoort men buiten de vuurpijlen ontploffen, hoe dichter men bij middernacht komt hoe sterker het word, om middernacht is de hemel zo verlicht dat men zou denken in het midden van de golf oorlog terecht gekomen is
Opgepast, bekijk dit schouwspel vanop afstand, in Tacurong stond ik op het dak van os huis, verschangst achter een muur, alleen mijn ogen kwamen boven het muurtje uit en als er een naar mij kant gevlogen kwam liet ik mij gewoon plat vallen
Het aantal doden en gewonden is zeer lang, een filipijn kent het gevaar niet zolang hij het niet aangevoeld heeft, hoeveel kinderen heb ik gezien die de volgende dag met onontploft vuurwerk rondliepen en de grote achterna speelden door een aansteker onder de vuurpijl te houden waar geen wiek meer aanzit met de gevolgen van dien, kan een hand zijn, of een been, ik heb er ook gezien waar de vuurpijl in hun borst gedrongen is, ook vele vuurwerk verkopers zien hun winkel ontploffen, door een ongeval, maar meestal door anderen aangestoken om concurrenten te likwiederen
Het is nu reeds een paar jaar gekeden dat ik nog kerst meegemaakt heb op de filipijnen, dit door mijn werkzaamheden, ik sta op de kerstmarkt in Ieper, maar op 12 Januarie ben ik ginder terug voor een kleine 3 maanden
Zo dat was kerst in de filipijnen, ik hoop dat ik U heb kunnen boeien en u ginder misschien de een of andere dag ginder of in Ieper tegen te komen
SUBITO
ps op de kerstmarkten verkoop ik 13 eigengemaakte soorten noga, 3 verschillende soorten nootjes in suiker geroosterd, liefdes appels, pop-corn, suikerspin enz enz
Bij het zien van de blinkende ogen van mijn grote en kleine klanten en het spelen van filipijnse, amerikaanse, franse en nederlandse kerstliedjes denk ik aan de filipijnen en laat mijn gedachten ginder rond zweven, met het verschil van 7 uur kunnen wij goed de gebeurtenissen ginder opvolgen, iets voor 14 uur, ah nu maken ze zich klaar voor de mis, 16 he Telma it’s midnicht doon en met tranen in de ogen geven wij elkaar een kus tewijl onze gedachten ginder zijn (doon) ginder ver en wij weten dat zij op het zelfde ogenblik ook aan ons denken
Subito besluit dit bericht met tranen in de ogen wetend dat hij het dit jaar weer eens zal moeten missen
Maligajan Pasko to all and special to all the Bata doon sa Philipinas, sancta will come for you to
Niet alle kinderen kunnen ginder van kerst genieten, street childeren zijn ginder met de vleet, ik heb daar ook goede herinneringen aan, maar dat is dan voor later
VROLIJK KERSTFEEST EN EEN ZALIG NIEUJAAR 2010
BETER TE VROEG DAN TE LAAT
Hindy ako kan, ng puti pinoy ako
hartelijk dank voor de informatie:wink:![]()
groet leutjefantasy
Maligayang Pasko, als u daar bent kunt u dat aan iedereen wensen
Persoonlijk door ons beroep (markten) kunnen wij niet op de filipijnen zijn tijdens die periode, wij staan op de kerstmarkt in Ieper van 4 Dec tot 3 Jan, op 11 Januarie vertrekken wij dan naar de filipijnen waar ons huis op ons wacht voor een redelijk korte relax tijd, wij komen terug naar Belgie als de vergaderingen voor de kust avond markten beginnen
In ieder geval een zalig en gelukkig kerstfeest, MALIGAYANG PASKO
ps, tijdens die periode kunt u in de sops een stapel filipijnse kerstliedjes vinden, ik heb een verzameling van meer dan 3000 uur, wel in verschillende talen
Ja een kerst op de Filipijnen is altijd beter da een kerst in Holland ten eerste het weer ten tweede je hoeft niet naar v.d. Valk of een dergelijk etablisement dus…
Ik ben de kerst in Angeles City waar ik vanaf 29 nov. 2009 ga wonen en zal dus d eerste kerst daar meemaken wel heb ik 14 x de kerst in Thailand meegemaakt waar ik van 1994 tot 2004 heb gewoond en gewerkt in de reiswreld en eigelijk heeft Thailand geen kerst om dat het een bhudistisch land is maar voor de farangs (Buitenlanders) word er kerst gevierd en wat het eten betreft gewoon rijst gerechten en op de Filipijnen verwacht ik niets anders wel zijn de Filipijnen Katholiek dus er word vanuit hun hart kerst geveierd hoe ?? ik ga het meemaken dit jaar !
In Thailand vierden we het vaak op het strand met een BBQ maar Angeles City is ver van het strand ik denk dat alleen Manila met de vele buitenlanders wel kerst viert in de restaurants die daar volop zijn
Wij hebben nog nooit kerst gevierd in een restaurant
Kerst is een familie feest en word thuis gevierd, rond middernacht is het net of de golf oorlog losbarst, vuurwerk langs alle kanten, na het eten word men op straat verwacht waar de buren iedereen ng magilang pasko toewensen en de manne u uit nodigen met een have a schot po (drink er eentje sir), dat weiger ik altijd want meestal is het Tanduaay en dat heeft zo een slechte smaak dat de filipinos er onmidelijk een glas oranje sap achteraan gooien
Als wij daar waren was het feest geweldig, niet alleen kerst werd gevierd maar ook de verjaardag van onze jongste zoon en als kers op de taart de verjaardag van Telma en mij, wij zijn voor de kerk getrouwd op 25 Dec om 14 uur plaatselijke tijd, het burgerlijke huwelijk was reeds gedaan in April in Beernem waar wij nog altijd wonen
Als men in een kerk is voor de middernacht mis krijgt men het gevoel van een aanwezigheid die men bij ons niet kan voelen, het geloof van de gemeenschap rond u, en dat kan men niet met woorden beschrijven zonder daar geweest te zijn
Het zal met de grootste aandacht dat ik de mening van de leden zal lezen
SUBITO, in de PH iedere zondag naar de kerk, in Belgie nooit, er is een gevoel van afwezigheid, een missing van het optreden van kinderen in de hoofdmis
Wilt u zien wat er na een hoogmis in de filipijnen gebeurt ? wel dan geef ik iedereen de raad om in Google het volgende in te tikken 123video.nl druk enter en klik op de link van 123video.nl, als u binnenbent type in de zoekbalk subito en enter, bekijk het filmpje, de personen die u zult zien zijn eerst Father Collins (nu Bischop van Cotabato, een van mijn beste vrienden) vervolgens een goochelaar en daarna zijn partner, psssst, niet voort vertellen maar die goochelaar ben ik en die partner is Telma mijn vrouw, dit filmpje is gemaakt geweest een paar dagen na ons kerkelijk huwelijk
Veel plezier
ps er zijn nog andere filmpjes te zien, er zullen deze winter nog een paar bijkomen, kwaliteit is niet 100%, gefilmd met grote VHS casetten in een monster van draagbare recorde en een zeer zware kamera uit de oertijd van de video, het bizonderste is dat men alles kan volgen