Met kerst en Oud&nieuw Filippijnen!

hallo!

Vanwege de aswolk in april ging onze reis niet door, maar we hebben opnieuw geboekt. Van 12 dec tot 4 jan, met 2 dagen tussenstop in Dubai.

Ik ben nu met de route bezig. Twee dagen Manilla, dan vliegen naar Coron een paar dagen heerlijk niks doen, dan zo’n vier dagen naar Puerto Princessa, rond kerst willen we in een wat levendigere omgeving zitten, zitten de te denken om naar Cebu of Bohol te vliegen.

Is er iemand hier eens eerder met de feestdagen op de Filipijnnen geweest? Zijn er dingen waarmee ik rekening moet houden? zoals sluiten van winkels/restaurants. Weet wel dat ze het langst kerst vieren ter wereld :-), heb ik gelezen.
En is het verstandig om met de feestdagen al nu een hotel te boeken?

Ik hoop op een paar tips, alvast bedankt!

Groetjes Ro-Ann

Wat sneu te horen dat jullie reis in april niet doorging. Maar nu jullie in decmber gaan moet je toch wel rekening houden dat december het drukste seizoen in Filippijnen is. Niet alleen de elite uit Manila die de kerstvakantie op een van de eilanden gaat doorbrengen, maar daarbij komen ook nog eens de duizenden OFW die de kerst in Filippijnen willen doorbrengen. Spreekt vanzelf dat het in deze periode op binnenlandse vluchten zeer druk is, en ook de hotels zijn goed bezet, dus vooraf boeken van binnenlandse vluchten en reserveren van hotels is voor de december periode noodzakelijk. In Filippijnen word inderdaad heel lang kerst gevierd, men begint al in oktober met de kerstversiering aan te brengen. Wat mij is opgevallen is dat tijdens kerst Shoppingmalls, restaurants en veel andere zaken gewoon open zijn. T,is trouwens wel een heel apart iets hoor kerst in Filippijnen, ik ben in Nederland gewend tijdens kerst is het vaak koud en lang donker,en blijven veel mensen binnenshuis kerst vieren. Hoe anders in Filippijnen Het was 30 graden warm en we gingen met kerst een dagje eilandhoppen en op 1 van eilandjes BBQ -en IK kon er ondanks dat de boot helemaal in kerstversiering was geen echt kerstgevoel bij krijgen.
Goede reis en Prettige kertdagen in Filippijnen toegewenst!!

Hoi,

heb zelf een keer oud&nieuw gevierd op Bohol, lekker op het strand 's avonds met z’n allen naar het vuurwerk kijken die vanaf de bootjes op het water werd afgestoken. Het gaf voor mij niet een ander gevoel om op een feestdag daar te zijn, alles is gewoon open maar zoals eerder al gezegd werd zorg ervoor dat je de vluchten geregeld hebt en hotels is misschien ook een aanrader om van te voren te boeken, alles zit snel vol, zeker op Bohol bij Alona beach waar het goed toeven is maar op deze dagen zijn de hotel bedden vrij snel bezet.
Een ander eiland die veel meer bedden heeft is Boracay maar ook hier geldt rond de feestdagen, kerstmis en vooral Pasen, reserveren!

Gr. Frank

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Nou heb net een paar dagen terug de eerste 10 dagen van onze reis vast gelegd. Het viel me inderdaad op dat er weinig vliegtickets waren, dus sommige dingen moest we aanpassen. Zo wouden we de kerst door brengen op Bohol, maar daar vloog niks meer naar toe. Nu vieren we kerst in Cebu, en vanuit daar met de boot naar Bohol.

We hebben eerst:
2 dagen Manilla
5 dagen Buasanga Island
3 dagen Puerto Princessa
3 dagen Cebu

En dan hebben we nog zo’n 10 dagen open staan! iemand tips? Bohol lijkt me wel helemaal geweldig. En ben heel benieuwd hoe we kerst gaan ervaren daar, ipv van de kou en de kachel op 22 graden :-).

Ok wist dus echt niet dat december de drukste maand was… we zullen het mee maken! Met oud en nieuw zien we wel waar we terrecht komen… Heb er in ieder geval heeeeeeeeeeel veel zin in! Hopen dat er nu geen vulkaan uitbarst :slight_smile:

Hi Ro-Ann,

De kerstperiode is een hele leuke periode om in de Filippijnen te zijn. Zingende kinderen die van deur tot deur gaan bijvoorbeeld. Zelf zat ik vorig jaar op Palawan, achtereenvolgens hebben we Coron, El Nido, Port Barton en Puerto Princesa bezocht. Tijdens de kerstdagen zelf zaten we in Port Barton. Op kerstavond een gezellig diner met bijna alle gasten van Greenviews, heel leuk allemaal. :wereld:

Kijk eens bij ons op de website, www.ontdekfilippijnen.nl, daar kun je vast nog wel een paar leuke ideeën opdoen. De website is nog niet helemaal af, maar wat er op staat kun je al boeken. Wij hebben inmiddels best wel veel contacten in de Filippijnen, ook voor onderdelen die nog niet op de website staan hebben we vast wel een mogelijkheid.

Ik zou inderdaad vanuit Cebu naar Bohol gaan. Een dagtour Bohol Island is zeker de moeite waard (zelf heb ik deze in 2008 gedaan). Misschien daarna naar Dumaguete, Siquijor en/of Apo Island ?

Boek inderdaad wel van tevoren voor deze periode, veel hotels e.d. zitten vol als je ter plaatse nog iets probeert te vinden. Bespaart je een hoop gesleep met koffers!

Succes en veel plezier verder met het uitzoeken van je reis! :dag:

Groetjes,

hallo

ik ga ook voor het eerst kerst en oud en nieuw vieren in de fillippijnen, mijn zoon werk en woon daar in manilla, het lijkt mij wel leuk om daar andere nederlanders te ontmoeten , wil niet alleen van mijn zoon afhankelijk zijn.
ook moet hij natuurlijk geregeld werken, ik ben gewend ook alleen mijn dingen te doen en zelf een beetje op onderzoek uit te gaan.
misschien een idee om elkaar op de hoogte te houden??
vr;gr; mariver